MAUT LEPAS STAY UP NAK EXAM, BUKAN PUNCA Aneurysm ? - sayidahnapisahdotcom MAUT LEPAS STAY UP NAK EXAM, BUKAN PUNCA Aneurysm ?
LightBlog

MAUT LEPAS STAY UP NAK EXAM, BUKAN PUNCA Aneurysm ?


ISU viral di laman sosial Facebook berkaitan seorang wanita yang dikatakan koma ketika tidur kerana menghidap penyakit aneurysm telah mengundang penyebaran satu fakta yang salah mengenai penyakit itu.



Kenyataan yang tersebar melalui aplikasi Whatsapp itu mengatakan penyakit brain aneurysm berpunca daripada kekurangan tidur.

Aminah is currently in he ICU in a coma due to a brain aneurysm

20305_1648742022021469_2515215239195028541_n.jpgwm

Terpanggil bagi menjelaskan kebenaran, seorang pelajar jurusan perubatan tampil menerangkan pemahamannya mengenai penyakit aneurysm di laman sosialnya.

Pelajar yang menggunakan nama Dr. Wazir Aiman di laman makro Twitter memberitahu,aneurysm bukan berpunca daripada kekurangan tidur dan pengguna perlu hentikan penyebaran fakta yang salah itu.


tido 1.jpgwm
Viral 'meninggal kerana tak cukup tidur' yang sedang menular di semua tempat

Tambahnya, aneurysm adalah sejenis penyakit yang berpunca daripada kondisi di mana saluran darah arteri itu lembut, sedangkan sepatutnya saluran arteri itu kenyal dan kuat.

Ianya boleh membawa kepada kematian sekiranya saluran arteri di otak itu membawa tekanan darah yang lebih tinggi menyebabkan ia pecah dan berlaku pendarahan di kepala, sekaligus boleh membawa maut kerana oksigen yang dibawa tidak sampai ke otak manusia.

Penyakit ini secara amnya dihidapi sejak kecil dan antara yang mendorong kepada aneurysmadalah trauma kepada kepala, stress, tekanan darah tinggi dan macam-macam lagi namun bukan kekurangan tidur. Wallahualam.

Tidur lambat langsung tiada kaitannya dengan kemungkinan anda untuk menghidap brain aeurysm

tido 2.jpgm

tido 3.jpgwm
– MYNEWSHUB.CC
Saya ulang balik, aneurysm adalah masalah congenital, sejakkita lahir lagi kerana genetik kitayang menyebabkan beberapa salur darah arteri kita lembut, bukannya sebab kita tak tidur - pelajar perubatan

Alhamdulillah lega dengar statement tu. Sebenarnya semalam ada jugak kawan kasi benda yang viral koma akibat tak cukup tidur tu. Dan den terasa lah jugak. Al-maklumlah setiap hari den tidur lambat haha. Then, bila dengar statement di atas lega rasanya sebab takde kaitan dengan tak cukup tidur. 

Sebenarnya, masalah untuk penyakit tersebut adalah STREESSS. 

Makanya, janganlah kita STRESS! Terutamanya pelajar kerana banyak assignment dan juga test,final exam. Zzzzz. Aku cerita pasal assignment ni, aku pulak rasa nak hentak kepala mengingatkan assignment melambak kat yupiyemm ni. hahaha. 

Okay conclusiionnyaaaaa~ 




sayidah comel. Kbai :p

Post a Comment

6 Comments

  1. lawa arwah aminah tu...apapun alfatihah buat arwah.

    hurm tu la...cepat sgt tersebar klu melalui whats app ni...betul ker salah ker...org main share saja...

    ReplyDelete
  2. membuka mata entry ni...maksu akak baru je jalani pembedahan akibat penyakit ni

    ReplyDelete
  3. kebanyakkan student memang suka stay up kot..happening..saya dulu pun macam tu..

    ReplyDelete
  4. sayangnya... budak yang bijak dan cantik...
    so, jangan stress ok.. pelajar2 kena belajar cara pengurusan stress, pengurusan masa dan paling penting kena seimbangkan aktiviti study dengan riadah ok....!! :)

    *bebelan untuk KC. Sekian*

    ReplyDelete
  5. Sudah sampai ajalnya itu hanyalah penyebab.
    Iktibar untuk orang yang hidup.

    ReplyDelete
  6. good sharing...skang ney orang suka sangat merviral macam2 n tak selidikpun...teruukkk..sepatutnya mereka yg menviralkan kan atau share perlu bertanggungjawab atas perkongsian camni...tq info ini amat berguna :)

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p