Kenapa Semasa Mandi Jangan Basahkan Kepala Dulu? - sayidahnapisahdotcom Kenapa Semasa Mandi Jangan Basahkan Kepala Dulu?
LightBlog

Kenapa Semasa Mandi Jangan Basahkan Kepala Dulu?

Beberapa hari yang lepas dan juga hari ni saya ada dapat satu info yang berguna ni di whatsapp. Ianya tentang amaran untuk kita semua bahawa bila semasa mandi jangan basahkan kepala dulu. Kenapa? Berdasarkan cerita seorang insan ni .. dia berkata .. kita selalu dengar orang jatuh dibilik mandi dan kena stroke dan sebagainya. Kenapa kita jarang dengar jatuh ditempat tempat lain? Semasa saya hadir kursus gaya hidup sehat , seorang penceramah professor uitm yang juga terlibat dengan majlis sukan negara menasihatkan supaya semasa mandi jangan basahkan kepala dulu, basahkan bahagian badan. Ini kerana apabila kepala basah dan sejuk, darah semua akan mengalir ke kepala untuk memanaskan kepala , logik 'warm blooded human' dan jika ada saluran darah sempit, mungkin boleh menyebabkan saluran darah pecah. Ini kerapkali berlaku di bilik mandi. Sila sebarkan agar lebih ramai sedar dan mungkin dapat membantu mengelakkan kejadian ini.


Hikmah Amaran Semasa Mandi Jangan Basahkan Kepala Dulu


Kenapa Semasa Mandi Jangan Basahkan Kepala Dulu?
semasa mandi jangan basahkan kepala dulu
*gambar hiasan*

Apa hikmah atau reason untuk kita tidak basahkan kepada dulu semasa mandi? Sebab pertama sudah dinyatakan di atas tadi oleh insan tersebut, tentang logik 'warm blooded human' tersebut.Sebab kedua ialah suhu tubuh manusia cenderung kepada panas dan air itu sejuk. So, jika kita mandi terus menimpakan air pada kepala atau badan, angin yang harusnya keluar jadi terperangkap atau boleh membawa maut kerana pecahnya pembuluh darah. Kita boleh terjemahkan situasi ini seperti pada gelas yang diisi airpanas kemudian kita isi dengan air sejuk. Apa yang terjadi? Iye. Gelas akan retak. 

Maka sebab itu kita sering menjumpai orang yang sedang mandi tiba tiba kena stroke.Boleh jadi juga kita sering masuk angin kerana cara mandi kita yang salah dan boleh jadi seseiapa yang sering migrain kerana cara mandi yang salah. 

Info-info tentang mandi yang dilarang untuk kita terus menyiram di kepala atau badan ni saya ambil dari whatsapp. Tambahan lagi, ada info tentang cara mandi Nabi Muhammad S.A.W. Saya tak tahu kesahihan info cara mandi Rasulullah S.A.W. ni. Saya pun takut nak share sebab saya tak pasti kan. Tapi saya share je. Eh tapi takut pula kang tak betul pulak haha. So, saya taknak share lah haha. Takut tidak sahih. Hehe sekian :)

Baca juga entri :

Post a Comment

4 Comments

  1. awwh, thanks for sharing. pernah juga tahu dulu. first basah kan kaki.. lepas tu badan then baru kepala. Tu juga tips untuk mandi air sejuk waktu pagi pagi. tau pun sbb dulu duduk asrama tak ada air panas nk mandi. hihi. and yep, logic juga pasal warm blooded tu. ;)

    ReplyDelete
  2. Terima kasih perkongsian ini..setuju..kakau tak silap akak Rasulullah SAW pun ajar kita nak mandi mula jirus air daripada bawah dulu maksudnya kaki..seterusnya ke atas sedikit demi sedikit..untuk mengeluarkan haba dari badan..

    ReplyDelete
  3. Ena masa kecik2 dulu selalu demam setiap minggu. Last2 doktor tu nasihat supaya mandi jirus dari kaki sampai ke kepala. Ena amalkan sampai sekarang. Bila belajar dalam dunia perubatan ni, baru tahu sebab knp kena mandi macam tu. One of way to reduce fever. Hehehe.

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p