maksud cia cia cia dalam Islam...ada ke? - sayidahnapisahdotcom maksud cia cia cia dalam Islam...ada ke?
LightBlog

maksud cia cia cia dalam Islam...ada ke?

Pernah dengar tak word  cia cia cia? Mesti pernah kan? Kalau pernah dengar, tahu tak maksud di sebalik cia cia cia tu? Saya tahu. Saya pernah tau buat entri berkaitan cia cia cia sebelum ni. Boleh baca di SINI. Saya cerita kat dalam entri tu apa yang saya tahu dengan perkataan cia cia cia tu. Saya beritahu apa maksud dia. Saya siap bagi lagi beberapa pickupline sepahtu cia cia cia kat situ. Saya kongsikan di entri tersebut apa yang setakat saya tahu je lah. Sejak entri itu saya publish, memang banyak la keyword saya terima tentang maksud cia cia cia ni. Dan ada satu keyword ni pun selaluuuu sangat keluar dekat STATS blog dan Google Analytics saya, iaitu MAKSUD CIA CIA CIA DALAM ISLAM. Haaa.. Pulak dah... ada maksud cia cia cia dalam Islam pulak ke selain untuk bergelak ketawa lawak setelah membuat #pickupline?


maksud cia cia cia dalam Islam..wujud ke tidak?


maksud cia cia cia dalam Islam...ada ke?
carian "maksud cia cia cia dalam Islam"

Atas ni adalah keyword yang saya lihat di Google Analytics (organic search) blog saya harini 8 Mei 2016, yang berkaitan dengan maksud cia cia cia. Haa tengok anak panah tu betul kan ada carian tentang persoalan apakah maksud cia cia cia di dalam Islam. Gambar di bawah ni pun ada jugak. Bawah ni di Stats dashboard blog saya pula. 

maksud cia cia cia dalam Islam...ada ke?
maksud cia cia cia dalam islam

Ermmm. bila saya check di pakcik Google tentang keyword tu. haaa patutlah....

maksud cia cia cia dalam Islam...ada ke?
entri blog saya berkaitan cia cia cia berada di carian teratas

Patut lahhh mereka jumpa blog saya. Ranking first di first page Google pulak tu haha. Tapi ermm pelik lah. Ada ke tidak sebenarnya maksud cia cia tu dalam Islam?

Oh baru saya teringat! Saya teringat ada sorang akak blogger ni, Kak Mas (www.masturadin.com) pernah whatsapp saya satu gambar ni..

maksud cia cia cia dalam Islam...ada ke?
haram sebut cia cia cia? yeke?

Kak Mas tanya saya tentang kesahihan isi dalam gambar ni. 

"Betul ke tidak?" tanya kak mas kepada saya.

Dan apa yang saya jawab?

Saya berterus-terang dengan Kak Mas. Saya tak pernah jumpa statement atas tu di mana-mana tempat. Eventhough di Facebook&Instagram pun saya tak ada pun jumpa tak silap saya. First time saya jumpa time.. Kak Mas beri saya gambar tu. Masalah berkaitan cia cia cia ni pun tak pernah timbul dengan meluas. Yelah kalau ada problem tentang hukum sebut cia cia cia ni ialah haram, mesti dah tersebar luas kan? Tapi seee.. tak ada lah tersebar mana pun. Kenyataan dari ustaz ustaz pun tak ada. Hanya beberapa orang je yang tahu tentang pernyataan "maksud cia cia cia ialah berzikir agama lain" ni. Seriously? 

Terus terang lagi saya katakan, saya tak tahu sejauh mana kebenaran, ketulenan dan kesahihan info di atas tu. Kerana tiada dalil atau kenyataan lain yang meyokong info tersebut. Makanya, tak boleh la nak suka suki putuskan hukum tersebut. Siapa kita nak jatuhkan hukum agama macam tu berkaitan dengan maksud cia cia cia? Kita bukan ulama cerdik pandai pun kan nak decide apa apa hukum pun.

So, saya pun tak boleh nak komen lebih sebab saya pun tak tahu. Yang saya tahu selama ni dan juga mungkin satu Malaysia ni tahu... bahawa cia cia cia ini digunakan oleh kumpulan Sepahtu dan juga katanya kumpulan Indonesia dulu-dulu ketika membuat lawak dan pickupline. Itu sahaja. Selebihnya...wallahu'alam. 

Sekian :)


Post a Comment

9 Comments

  1. ohhh....ek? tak tau pun benda apa tu cia...parah sangat dah thp bahasa ni...

    ReplyDelete
  2. kak PC ingat sekadar hiburan je dik...setakat ini memang belum ada sebarang ulasan daripada mana-mana ustaz atau ustazah..masih belum ada perbaahasan khusus mengenai perkataan cia..cia..cia ini...

    ReplyDelete
  3. Pada akak kalau perkataan tu buat kita was2 maksudnya baik tak payah sebut kan :)

    ReplyDelete
  4. kannn...baik takyah sebut laa..baik zikir dapat gak pahala..mmm

    ReplyDelete
  5. Chia Chia Chia tu bukan bahasa Cina/Korea ke? Ia maksud HaHaHa gelak ...kalau tak salah la. Tak ada kaitan dengan zikir mana-manalah.

    Zikir pula, kalau orang tak betul sebut leh jatuh haram juga ... tu kena awas gak. :)

    ReplyDelete
  6. ooo..ok..
    1st page la kaysie..tahniah

    ReplyDelete
  7. Iye2 kita buka web ni ingatkan dapat la jawapan. Rupanya awak pun tak tahu. Alamak. Membazir masa membacanya

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p