kalau orang tuduh kita atas benda yang bukan kita lakukan/cakapkan?

by - September 25, 2016
Pernah tak kena tuduh atas benda yang bukan kita lakukan atau cakapkan? Kita tak pernah cakap pun benda tu, tapi orang duk sibuk kata kita yang cakap. Kita tak pernah tahu pun apakebenda tu, tapi orang duk fitnah kata kita yang buat. Pernah tak rasa atau megalami keadaan sebegitu rupa? Saya pernah. Dan feeling time kena tu perghhhh.. rasa sakit hati, sakit jiwa, frust yang amat, kecewa dan sewaktu dengannya lah.

apa nak buat kalau orang tuduh kita atas benda yang bukan kita lakukan/cakapkan?

kalau orang tuduh kita atas benda yang bukan kita lakukan/cakapkan?
kalau orang tuduh kita atas benda yang bukan kita lakukan/cakapkan?
credit foto: thefrenchlavender.com
Soalan:

"ustaz, apa yang saya perlu buat kalau orang tuduh saya atas apa yang bukan saya katakan?"

Jawapan:

Ada dua keadaan:

kalau orang tuduh saya atas apa yang bukan saya katakan?
1- kalau orang tuduh saya atas apa yang bukan saya katakan?
1) Jika benda tu tidak membawa mudarat kepada kita dan orang lain, biarkan. Jika dengan cara berdiam diri, keadaan akan bertambah baik maka, better senyap.

kalau orang tuduh kita atas benda yang bukan kita lakukan/cakapkan?
2- kalau orang tuduh kita atas benda yang bukan kita lakukan/cakapkan?
credit foto: natawee.tumblr.com
2) Jika benda itu membawa mudarat atau keadaan akan bertambah buruk maka, baik lah kita perbetulkan keadaan. Beritahu orang lain bahawa itu tuduhan semata. Bukan kita yang cakap.


Wallahualam.

-Dr. Zulkefli (Mufti)
Rancangan Cinta Ilmu, TV Al-Hijrah.

You May Also Like

1 comments

  1. Hmmm, saya pun pernah terjadi mcm ni, tapi sampai skrg saya biar mcm tu je, cuma bila kenang balik pedih hati ni, tapi tak apa lah, janji Allah tahu cerita sebenar.

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p