nak kena berwuduk ke jika baca Quran di handphone? - sayidahnapisahdotcom nak kena berwuduk ke jika baca Quran di handphone?
LightBlog

nak kena berwuduk ke jika baca Quran di handphone?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua! Ada orang tanya .. nak kena berwuduk ke jika baca Quran di handphone (hp)? Haa biasa kita dengar soalan 'boleh ke bawa handphone yang ada isi Quran di dalamnya ke dalam tandas' kan? Kali ni soalan dia lain sikit tapi jawapan dia sama je sebenarnya.

nak kena berwuduk ke jika baca Quran di handphone?


nak kena berwuduk ke jika baca Quran di handphone?
nak kena berwuduk ke jika baca Quran di handphone?
Soalan: 
Mohon pencerahan, ada kawan tanya jika Quran di hp kalau nak baca perlu tak berwuduk?

Jawapan ustaz:
Biasanya para alim buat dalil logik, katanya:

+ kita yakin dalam perut kita ada tahi, tahi tu najis, tak boleh bawa sembahyang. Tapi kenapa bila nak solat, tak diwajibkan buang najis dulu?

+ Kita hafaz Quran. Quran ada dalam kepala kita. Quran sifatnya suci, nak pegang pun kena ada wuduk.. Tapi bila nak masuk tandas, kenapa kita tak diwajibkan untuk menanggalkan kepala kita letak di luar?

Justeru, begitu juga dengan handphone. Al-Quran yang ada di dalamnya bersifat memory. Maka, tak perlu berwuduk untuk membacanya. Wallahualam.

Semoga bermafaat!
Wassalam.


Baca juga entri:

Post a Comment

4 Comments

  1. logik juga alasan ustaz. kadang kala kita perlukan jawapan sebegini berbanding huraian yang panjang lebar yang agak kompleks untuk difahami

    ReplyDelete
  2. Replies
    1. muslim pro. search je 'muslim pro' dekat Play Store.

      Delete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p