HUKUM MEMAKAI CONTACT LENS BAGI LELAKI DAN WANITA - sayidahnapisahdotcom HUKUM MEMAKAI CONTACT LENS BAGI LELAKI DAN WANITA
LightBlog

HUKUM MEMAKAI CONTACT LENS BAGI LELAKI DAN WANITA

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua! Tadi skrol skrol timeline Facebook ada nampak satu status seorang wanita ni (Bintu Bakr) tentang hukum memakai contact lens bagi lelaki dan wanita. Perkongsian beliau tentang hukum memakai contact lens tu adalah dari Rancangan Klinik D'Hijrah oleh Imam Muda Asyraf. Saya sangat teruja membacanya sebab nak tahu juga kan boleh ke pakai contact lens ni dari segi Islam. Saya tak pernah pakai contact lens (kanta lekap) tapi teringin nak pakai time wedding nanti hahaha okay berangan. So, sebelum tu kena la check dulu apa hukum pakai contact lens kan. 

HUKUM MEMAKAI CONTACT LENS BAGI LELAKI DAN WANITA

HUKUM MEMAKAI CONTACT LENS BAGI LELAKI DAN WANITA
hukum memakai contact lens
p/s: yes I'm ARMY kbai XD
credit foto: pann.nate.com
Jawapannya adalah:

DILARANG sama sekali andai pemakaian (contact lens) itu atas niat ingin menunjuk-nunjuk, ingin menarik perhatian lelaki, boleh menimbulkan fitnah.

Hukum kuat mengatakan bahawa boleh memakai contact lens BERWARNA kerana ia tidak mengubah ciptaan asal kejadian manusia. Kerana boleh ditanggalkan. Sama seperti kita pakai bedak, lipstick, blusher.

Boleh dipakai untuk sebab  perubatan, perhiasan. Asalkan TIDAK KETERLALUAN.

Wallaualam.

Haaa Alhamdulilllah sudah jelas dan nyata contact lens itu boleh dipakai dari sudut Islam tetapi jika niat pakai tu tidak betul atau keterlaluan, hukumnya jadi tak boleh.

Semoga bermanfaat!
Wassalam :)

Post a Comment

5 Comments

  1. tq atas perkongsian awk. tp sy x pernah pakai. sbb takut. walaupun sy ni rabun jgk. hehe

    ReplyDelete
  2. Kalau lelaki pakai tu macam mana pula? Sama je ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. jawapan di atas adalah untuk lelaki dan perempuan. sama je

      Delete
  3. Assalamualaikum akak, saya nak tanya boleh? Saya nak tengok hadis atau mana-mana bukti kesahihan perkongsian ni. Ada projek untuk subjek Pendidikan Islam ehehe.

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum kalau pakai lenses berwarna untuk cosplay ape hukumnya

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p