miscommunication .. salah siapa? salah kita atau salah dia? - sayidahnapisahdotcom miscommunication .. salah siapa? salah kita atau salah dia?
LightBlog

miscommunication .. salah siapa? salah kita atau salah dia?

Miscommunication dalam perhubungan. Miscommunication dengan ayah, dengan mak, dengan adik beradik, dengan jiran, dengan kawan baik, dengan kawan tak baik, dengan pasangan, dengan suami, dengan isteri, dengan cikgu, dengan pensyarah, dengan tukang kebun, dengan tukang cuci tandas, dengan budak kecil, dengan peminta sedekah, dengan strangers, dengan ipar duai, dengan biras, dengan mentua, dengan sepupu, dengan bos, dengan housemate, dengan roomates, dengan organisasi members. 

Salah siapa? Salah kita atau salah dia/mereka?

miscommunication .. salah siapa?


miscommunication
miscommunication .. salah siapa?
Miscommunication : salah faham / miskomunikasi. Salah faham berlaku disebabkan apa? Sebabnya.. seperti yang dinyatakan bawah ini. 

Tak berterus terang. Pendam sendiri. Acah-acah tenang. Buat conclusion sendiri. Salah sangka. Sangka buruk. Sangka baik. Tak nak berbincang. Buat perang dingin. Selesaikan masalah sendiri. Berlagak macam tahu semua. Tak nak luah perasaan. Fikir semuanya akan jadi mudah dengan mendiamkan diri. Nak dia faham hati kita tanpa kita luahkan. Nak dia terjemahkan sendiri hint yang kita beri.

Itu adalah antara sebab miscommunication berlaku. Am I right?

miscommunication is the root of almost every problem. Think about it. 
salah faham dalam perhubungan
miscommunication
Tapi adakah salah faham boleh selesai dengan cara berbincang antara satu sama lain? Bukankah ianya menjadikan keadaan bertambah rumit?

Nope.

Bagi saya, perbincangan adalah the best way to solve the miscommunication. Kita kena faham.. miscommunication berlaku disebabkan tiada kata sepakat dari dua belah pihak. Sebab tak tahu apa yang ada dalam hati kedua-dua belah pihak. So, two ways communication sangat diperlukan. 
Lagipun, better ada effort nak solve miscommunication daripada diam je tiada kesudahan and leads to permusuhan. Kan?


miscommunication leads to complication
miscommunication leads to complication
miscommunication leads to complication
Tapi iye lah kan. Easier said than done. Why? Sebab manusia ni ada egonya. Ego sebenarnya membuatkan keadaan bertambah rumit dan kusut. So, if you truly want to solve the miscommunication between you and her/him/them.. awak kena lah beralah. Beralah untuk start the conversation. Then, figure out whats the problem and solve it.

Senang tapi susah. Mudah tapi sukar.

Biasa lah, benda baik memang susah nak buat hehe.

Okayy, daaa~ wassalam :)

communication
communication is actually very important!

Post a Comment

4 Comments

  1. Setuju sangat..
    Perbincangan boleh meleraikan salah faham..

    ReplyDelete
  2. Agree, dari perbincangan tu dapatkan solusi yg dipersetujui bersama 😊😊

    ReplyDelete
  3. sekarang ni tgh hdapi miscomunicate ni. Betul tu. easy said then done. susahnya nak settle. dah seminggu ttp x settle

    ReplyDelete
  4. bila kita salah paham, trus bawak berbincang. yg jd berlarutan tu kalau masing2 senyap diam.. huhu

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p