THE AMERZING BLOGLIST: aku tak layak tapi aku syukur - sayidahnapisahdotcom THE AMERZING BLOGLIST: aku tak layak tapi aku syukur
LightBlog

THE AMERZING BLOGLIST: aku tak layak tapi aku syukur


Blog AMERZING (ameridzuan.blogspot.my): First time saya jumpa blog ni kat Group Community Google+. Tertarik dengan blog ni sebab penulisannya in English. Jarang jumpa blog Melayu yang tulis fully English dalam entri-entri mereka. Nama AMERZING tu pun buat saya tertarik. Unik + senang ingat. And like seriously, at first saya tak dapat tangkap pun meaning of AMERZING is amer+AMAZING. Tapi haritu terbaca komen kat blog tu dan ternampak perkataan "amazing". Saya pun "ha'ah laa amerzing amazing. amerzing amazing!". (Betapa lampi nya saya =.=) One more thing, template blog amerzing ni saya suka. 'suci' bersih. Warna putih and tak banyak sangat gadget. Simple. Ringan. I like~



MY STORY: THE MOST AMAZING THING THAT HAS HAPPENED IN MY LIFE

I love maths. Maths love me. eh? Hahaha. For your information, saya study degree di Universiti Putra Malaysia (UPM, Serdang) in Major Mathematics for 4 years. Succesfully graduate pada bulan 10 2016 yang lepas. So, apa yang amazing nya?

Before konvo pada hujung bulan 10 tersebut, saya terima call dari Fakulti Sains, UPM. A man. He told me that "tahniah Sayidah. Anda terpilih menerima Hadiah Graduan Bumiputra Terbaik Major Matematik Universiti Putra Malaysia. Anda dijemput hadir ke Majlis Anugerah Graduan Cemerlang Fakulti Sains UPM yang bertempat di blah blah blah blah". I was shocked. What?! Dalam hati 'ni panggilan hangit ke apa ni' hahaha. Punya la tak percaya sampai saya suruh dia ulang lagi sekali. Punya berdebar tu sampai tangan saya menggigil. Punya terkejut tu sampai staff yang telefon tu kata "awak kenapa? tak suka ke dapat anugerah ni?" haha.

Serius la kan? Ada lagi kot yang saya rasa saya lebih hebat dari saya. Saya pointer 3.625 je. Tak dekan pun (fyi, pointer dekan di UPM: 3.75).

And then, pada hari yang sama. Petang tu seorang pensyarah Maths, Dr Afifah call. Suruh saya email beliau gambar yang sesuai untuk guna di Majlis tu nanti. Saya pun ambil kesempatan tanya "Dr, kenapa saya terpilih untuk terima Anugerah Graduan Bumiputra Terbaik ni? Bukan ke Syazana (my friend yang sangat bijak dapat pointer 3.9++) pointer lagi tinggi dari saya?"

Lepastu, Dr Afifah tu pun terangkan la bahawa sepatutnya Syazana tu yang dapat anugerah tersebut tapi cancel sebab Syazana ada terima anugerah lain. So, takkan nak pilih orang yang sama dan untuk beri peluang pada orang lain, semua pensyarah di Jabatan Matematik sepakat setuju untuk pilih pelajar yang mendapat pointer kedua tertinggi untuk terima anugerah ni (kategori Bumiputra) which is me. Saya pelajar bumiputra yang pointer kedua tertinggi lepas Syazana iaitu 3.625.

Saya pun ooooooooooooo. Selepas penerangan tu, saya rasa macam laaa aku tak layak pun dapat anugerah ni. Bukan aku yang terbaik pun. Bukan pointer aku yang paling tinggi pun dalam kalangan student Maths bumiputra untuk terima anugerah tu.

graduan terbaik matematik

anugerah matematik

Tapi....

Walaupun saya tak layak untuk dapat Anugerah Graduan Bumiputra Terbaik Major Matematik ni, tapi saya syukur. Syukur sebab terpilih. Syukur because atleast I know saya di tempat kedua terbaik bumiputra di Jabatan Matematik (Fakulti Sains). Walaupun tak dapat di tempat yang pertama dan tak layak untuk naik pentas terima anugerah tersebut, tapi saya syukur. Syukur dapat banggakan my umi abi & my pensyarah yang ajar saya. Like seriously, saya dapat rasa mereka bangga dengan saya bila saya terima Anugerah tersebut daripada wajah mereka. Syukur dapat rasa macam mana terima anugerah hebat di hadapan orang ramai hahaha.

sayidahnapisah

One last time.. saya tak layak untuk terima Anugerah ni tapi saya syukur. Syukur Allah for giving me a chance to feel and experience that AMAZING moments in my life. Alhamdulillah :)



THE AMERZING BLOGLIST



Post a Comment

8 Comments

  1. Wahhh.. Alhamdulillah.. Tahniah kak cik.. Sekali tengok kakcik cam najwa latif.. ;)

    ReplyDelete
  2. Allahu.... so so so much inspired by your story. You give me such a confident because I'm also not the one that always on top, plus I'm gonna enter my first degree on this July. I do believe in miracle, in rezeki is everywhere. I wish that I could be like you, love math. Well, calculus seems like hating me hahahah.. Btw, thanks for joining. Honestly, I always stalk your blog, a silent readers, shy to comment, because for me your are a great blog. survive throughout many years and your entries are all spirit-lifting. When I saw your comment "DONE!" I rechecked is this really you, then I was like whattttt how come she joined this. Lol, so unexpected hahha.. again, thank you so much, I really appreciate it :)

    ReplyDelete
  3. Tahniah KC. Memang amazing tu KC, apa lagi yang lebih amazing dari bahagiakan parents kan. Tahniah lagi sekali, proud of you.

    ReplyDelete
  4. tahniah kc.... kc mmg layak untuk terima anugerah nii..<3

    ReplyDelete
  5. Hi, I'm here for the final judgment for the AMERZING Bloglist winners. Maybe you will be one of 'em. Wait for the announcement on this 3 June 2017. Cheers!!!

    ReplyDelete
  6. assalamualaikum,

    blogwalking dari segmen yang sama
    https://lovelysunshine93.blogspot.my/2017/05/the-amerzing-bloglist-believe-in-myself.html

    ReplyDelete
  7. Hi there. Greeting from Indonesia. I'm your 1187th follower. :)

    What's a great story. Always admire people who loves maths.

    Big congratulations for your achievements anyway.

    ReplyDelete
  8. Tahniah Sayidah,, Syukur alhamdulillah.. Dapat bangga mak abah pun kita beruntung dah.. Semoga selalu success :)

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p