cara elak diri dari menangis ketika kupas bawang - sayidahnapisahdotcom cara elak diri dari menangis ketika kupas bawang
LightBlog

cara elak diri dari menangis ketika kupas bawang

cara elak diri dari menangis ketika kupas bawang | perghhh tajuk entri. tak tahu nak menangis ke nak gelak kan time baca tajuk entri tu hahaha. Tercetus nak buat entri ni bila malam semalam mengupas lebih 30 biji bawang and i was like i know few tips untuk elak diri dari menangis ketika kupas bawang tapi malas ahh nak buat haha. Lebih rela dan lebih suka seksa diri sendiri pedih mata then mengalir air mata daripada ikut tip tu heee.


cara elak diri dari menangis ketika kupas bawang

cara elak diri dari menangis ketika kupas bawang
cara elak diri dari menangis ketika kupas bawang
1. rendam bawang dalam air
-- ni biasa saya nampak orang Korea buat. mereka kupas bawang dalam air. dan mereka kupas with bare-hand. Maksudnya bukan guna pisau. Mereka kupas guna tangan je. Macam kita kan biasanya.. ambil bawang kat dapur then terus kupas bawang guna pisau kan. Takde maknanya kita nak guna tangan haha.

2. pakai spectacles (spek mata)
-- 'tips' ni ramai dah bagitahu dan biasa saya dengar. secara logik 'tips' ni.. bila ada penghalang/ penghadang antara mata kita dengan bawang, tak ada lah mata pedih sangat. bila tak ada direct contact mata kita dengan bawang yang sedang dikupas, tak ada la aura pedih bawang tersebut menusuk ke mata.

3. biarkan bahagian bawah bawang tak terpotong
-- cara ni saya dengar kat televisyen. tip dari pakar memasak. dia kata ketika kupas bawang, jangan potong dulu bahagian bawah bawang. that's the last part of bawang kita kena potong. baru lah mata tak pedih dan tak menangis teresak-esak.

Contoh:
cara elak diri dari menangis ketika kupas bawang
cara elak diri dari menangis ketika kupas bawang
cara elak diri dari menangis ketika kupas bawang
cara elak diri dari menangis ketika kupas bawang
Maybe ada sesetengah orang dah tahu dah petua-petua di atas ni kan tapi adakah ianya betul-betul berkesan atau ianya sekadar dari mulut ke mulut sahaja?

Saya pernah cuba tip no.2 tu je. Dan ianya terbukti AUTA! hahaha. Pakai spec pun, menangis juga. Sama je. So, memang tak boleh pakai tips second tu.

No.1 dan no.3 tu saya tak pernah cuba lagi. So, i dont know keberkesanannya. Sebab saya biasa basuh bawang lepas dah siap kupas. Bukan vice versa. Plus, saya biasa potong bahagian atas dan bawah bawang, baru lah saya potong sekelilingnya. So, benda dah biasa kan dan kita dah selesa buat macam tu. Nangis pun nangis lah, tak kisah. Boleh lah acah-acah drama sinetron atau babak melodrama time menangis kupas bawang tu hahahaha!


But I'm sure that everyone already know about the funny fact tentang bawang ni.. kalau kita kupas or hiris ia nipis/tebal, orang sekeliling kita yang menangis beria dan pedih mata tapi kita rileks je lagi haha. Kann? Kekadang orang tu tak ada lah dekat sangat dengan kita. Agak jauh juga la, tapi still dorang yang berair mata sebelum kita haha.

Tapi rasanya ikut saiz bawang juga kot ek? Ada yang bawang kecil-kecil tu senang nak nangis. Tapi kalau bawang jenis besar-besar, lambat sikit mata nak pedih.

Macam-macam kann. Padahal bawang je pun hahaha. Bukan apa, kat rumah saya ni, saya  rasa macam dah jadi pengupas bawang tak bertauliah officially haha.

Okay itu sahaja, mungkin esok boleh cerita pasal halia atau 'kunyit' pula muehehehhee. Daaa~ wassalam!

Post a Comment

6 Comments

  1. sy pakai spek tp dok menangis jugak..hihi

    ReplyDelete
  2. miza memang amalkan tips no 1 tu. senang potong bawang banyak-banyak jimat masa nak masak

    ReplyDelete
  3. saya dan keluarga saya suka sangat makan telur goreng bawang. Makan memang sedap, tapi masa nak buang kulit bawang semua takut. Harap2 cara no.1 & no.3 berkesan. nanti sedang boleh la cuba..

    ReplyDelete
  4. cara paling terbaik sebenarnya...bagi orang lain kupaskan..kita tengok je dan tunggu..kompem tak nanes.hahhaaa

    ReplyDelete
  5. no 1 pernah la buat..xpelah..biar la sedih skit masa potong bwng..hehe

    ReplyDelete
  6. kak cikkk.. kalau aku orang lain yang potong aku lak yang beria nangis. hahhahah

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p