jangan takut untuk berdomain sendiri (.com) - sayidahnapisahdotcom jangan takut untuk berdomain sendiri (.com)
LightBlog

jangan takut untuk berdomain sendiri (.com)

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua~! Kekadang ada some blogger tanya "perlu ke ada domain dotcom?", "should i buy my own domain?", "apa fungsi dan kelebihan blog berdomain sendiri?". Ada juga blogger yang takut & tak yakin nak beli domain sendiri. Mungkin disebabkan beberapa momokan yang mengatakan kalau blog berdomain sendiri, pageviews (PV) & unique visitors (UV) blog jatuh dan sebagainya. Me? Saya memang galakkan blogger untuk memiliki domain blog sendiri. Toksah tangguh-tangguh hahaha.


jangan takut untuk berdomain sendiri (.com)

jangan takut untuk berdomain sendiri (.com)
jangan takut untuk berdomain sendiri (.com)
Yes that's right. Tidak dinafikan.. Mula-mula bila blog dah dipasang dengan domain sendiri, memang UV PV akan turun sedikit (atau banyak). Why? Kenapa? Sebab dengan domain baru, ianya umpama seperti rumah baru. Enjin-enjin carian seperti Google, Yahoo, Bing take time to crawl semula entri di dalam blog kita yang 'baru' tersebut.

But don't worry. Jangan gelabah, jangan panik, jangan bersedih hati, jangan berduka lara. Instead of worrying.. tingkatkan usaha dalam memperbaiki kualiti blog. Keep on writing entries, ping/ sharing entries on FB groups & Google+ communities, blogwalking and so on. Be active. And stay strong. Tetibe stay strong hahaha.

Yelaa. Ingat senang ke nak teruskan berblogging bila tengok UV PV ciput? Ingat mudah ke nak karang entri bila rasa macam takde je orang nak baca entri kita? kan kan? Haha. So stay strong dan semangat semangat!

Kalau boleh, paksa diri untuk update satu or dua entri setiap hari untuk permulaan bila blog dah dipasang domain baru. So that.. blog kita keep updated, fresh dan senang nak naik semula dengan cepat dalam enjin carian.



Kenapa blog perlu ada domain sendiri?
-- Oh mungkin ada yang tak tahu or tak nampak lagi kelebihan berdomain sendiri. Why you should have you own domain .com? Boleh baca di SINI. Hehe.

Kat mana nak beli domain?
-- ada yang guna Netkl, GoDaddy, Syokhost. Kalau saya.. Netkl (https://billing.netkl.com/). Dan Netkl tetap di hati saya. Cewahh haha. Sebab saya memang sangat berpuas hati dengan servis Netkl - tak leceh, mudah & pantas. Lagipun so far saya tiada masalah serius berkaitan dengan domain Netkl. Kalau ada pun, contact or email sahaja pihak Netkl. They will reply and response immediately. (rasa dah macam duta Netkl pulak hahahah!)



Berapa harga domain di Netkl?
-- RM45 setahun. Boleh bayar untuk setahun atau banyak-banyak tahun sekaligus. So that you don't have to renew every year. Tapi saya renew je setiap tahun. Lagipun Netkl memang akan bagi email beberapa hari sebelum tarikh yang sepatutnya kena renew for reminding us yang domain kita bakal luput.. So, kalau jenis yang lupa or payah nak ingat tarikh renew domain, tak perlu risau. Tunggu je email dari Netkl hahaha.

So apalagi? Moh leww~

jangan takut untuk berdomain sendiri (.com)

Post a Comment

10 Comments

  1. KC, alhamdulillah mama dh berdomain sendiri. Cuma risau kalau Kita dah xde nanti domain kalau x update nanti org X leh masuk blog Kita kan

    ReplyDelete
  2. ada plan jugak nak beli domain untuk blog. tapi bila ada duit tu cepat je lesap eiiii geram.

    ReplyDelete
  3. ni kakak tua ni yang dah lama hibernate ni, tak payah cakap lah UV PV tu. out!

    ReplyDelete
  4. KC.. memang nak plan ada domain sndiri juga.. Semoga dipermudahkan..

    ReplyDelete
  5. kan. byk kelebihan jgk guna domain sndri sbenarnya

    ReplyDelete
  6. Ada plan jugak maybe sehari dua lagi kot

    ReplyDelete
  7. tak takut..risau jer..hehe. Umi bertahun acuh tak acuh berdomain sendiri dgn mcm2 ditolak, dibahagi, dicampur..akhirnya dh ada tapi terfikir pulak nak tukar nama...hehe

    ReplyDelete
  8. wowww, rasa macam nak ubah jugak... tak sangka murah jer rupa2nya ^^

    ReplyDelete
  9. tq kc sudi share entri ni.. suka sngt baca. lagi brtambah smangat. hehe

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p