kalau tak suka, buat apa-apa pun tak suka - sayidahnapisahdotcom kalau tak suka, buat apa-apa pun tak suka
LightBlog

kalau tak suka, buat apa-apa pun tak suka

Kalau kita tak suka orang tu, orang tu buat apa-apa pun kita tak suka.. betul tak? Ataupun kalau memang kita dah mindset "aku tak suka dia", so bila dia buat baik pun kita rasa tak suka. kan kan?

Okayy tapi sebelum kita pergi lebih lanjut, I want to clarify that.. seriously ye entri ni tak ada kaitan dengan siapa-siapa pun hahaha. It was just nowhere popped up in my head yesterday. Just suddenly terfikir.. "kalau suka, dia buat apa pun kita suka je. kalau tak suka? hmph!"

This apply to two kind of category:

1. Pasangan dengan pasangan

Contoh mudah.. masa bercinta indah je. kalau bergaduh boleh manja-manja lagi. kentut pun bau wangi. perangai buruk dia tunjuk pun, kita okay je. tapi selepas dah lama bercinta or berkahwin, bila dah keluar 'belang' yang sebenar.. dia buat apa pun kita tak suka, menyampah. Susah nak bertolak ansur.

2. Insan dengan insan

Contoh mudah.. sebelum tahu jiran buat perangai tak senonoh, kita okay je. kita suka je. tapi bila dapat tahu jiran tu ada buat perangai yang tak baik, terus 360 degree berubah. jadi tak suka gilos.


kalau tak suka, buat apa-apa pun tak suka

Normal lah kan ada beberapa perkara yang kita tak suka orang lain buat. Then, bila ada orang buat perkara yang kita tak suka tu.. "okay i don't like you" or "okay i hate you". Start dari situ, terus dah tak suka. Kalau dia buat baik pun, bila teringat perkara tadi jadi GRRRR sangat.

Kadang-kadang disebabkan satu perangai atau kelakuan dia yang kita tak gemar, kita terus jadi tak suka kat dia. Ibarat nila setitik, rosak susu sebelanga.


Bagi pendapat saya.. semua orang ada sifat ataupun rasa macam tu kan. But what makes us different is.. layan vs tak layan perasaan tu.

Dan betul lah kata hikmah "satu kejahatan boleh membunuh semua kebaikan"Kita tak payah nak tengok atau tunding jari kat orang lain.. cukup lah kita tengok kat diri sendiri. Kita mesti ada kan rasa sebegitu? Saya ada. Saya mengaku saya ada rasa macam tu. (ermm yeke ada sayidah? ada kot hahahhaa)

Tapi... kena tahan. Don't go too deep. Don't go too far. Don't get too serious. Don't go too overboard. Don't judge people too easily. Bila kita ada sifat mazmumah seperti tu, kita kena try very hard untuk avoid it. Think positive. Don't be too judgemental towards people.

Kadang-kadang kena reflect diri sendiri juga kan. Kita pun mungkin tak sedar yang kita ada buat perkara yang orang tak suka kita buat.

Arghhh too complicated! Hahaha.

Conclusionnya, buat baik berpada-pada, buat jahat sekali sekala. Ehh macam tu pula? Haha gurau gurau.

Last but not least.. what we give, we get back. What we do, we get back. Kalau kita rasa kita tak suka orang buat, kita pun jangan buat macam tu kat orang. #doayangbaikbaik

Okay night! Daa~ wassalam!

BACA JUGA:

diam tandanya... setuju? suka? marah? merajuk? annoyed? blur?

sebelum tidur mesti nak ushar phone dulu

Post a Comment

4 Comments

  1. Setuju bab jangan buat apa yang kita tak suka orang buat kat kita tu... Hehehe. Kadang kita tak suka orang tapi kita tak sedar, orang pun tak suka kita. Bila dah sedar baru rasa sedih tu. Huhuhu.

    Kena belajar buang sifat mazmumah sempena Ramadhan ni. Thanks for reminder :)

    ReplyDelete
  2. Aha betul ! Bila kita tak suka orang itu buat apa pun camtu la juga hehe

    ReplyDelete
  3. hmm betul tu kC. Boleh nk buat baik tapi biar kena pada gaya dan tempatnya.

    ReplyDelete
  4. bila taksuka tu jadi x adil plak kan bila menilai

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p