Salah Faham Malam Jumaat dan Baca Yasin - sayidahnapisahdotcom Salah Faham Malam Jumaat dan Baca Yasin
LightBlog

Salah Faham Malam Jumaat dan Baca Yasin

Orang kita memang suka bila cerita pasal malam jumaat ni. Tak percaya? Cuba tanya kat kawan sebelah "hang buat apa time malam jumaat?", mesti dia sengih sengih atau tersenyum kecil. hahaa.

Tapi saya tanya soalan serius ni.. malam jumaat korang buat apa? Haa. yang dah berkahwin jangan jawab ye. Takut jawapan jadi rated 18+ pula hahaha. Orang single yang belum berkahwin sahaja digalakkan menjawab soalan itu (saya lah tu kahkah).

And salah satu jawapannya mesti membaca surah Yasin. Kan? Bagus bagus! Teruskan amalan baik tersebut. Tapi..


Salah Faham Malam Jumaat dan Baca Yasin

Salah Faham Malam Jumaat dan Baca Yasin
Salah Faham Malam Jumaat dan Baca Yasin
Ramai yang salah faham dan salah sangka bahawa membaca surah Yasin pada malam Jumaat adalah satu sunnah. Sebenarnya TIDAK!

THE FACT IS.. baca Yasin tu lah yang sunnah. bukan baca Yasin pada malam Jumaat yang sunnah.

Ini bermaksud.. kalau baca surah Yasin pada hari selain daripada malam Jumaat pun dikira sunnah. Kerana perbuatan membaca/mengaji Yasin tu lah sunnah Nabi Muhammad, not because of malam jumaat tu.

Ada faham? Aduhhh rasa macma belit belit pula penerangan. Harap faham la ye haha.

Malu saya nak mengaku tapi sebelum sebelum sebelum ni pun saya beranggapan bahawa mengikut sunnah Nabi adalah membaca surah Yasin pada malam Jumaat SAHAJA. Kalau baca pada jumaat pagi atau hari hari lain tak dikira sunnah dah. Sehinggalah saya dengar satu ceramah Ustaz Don di Tv Alhijrah berkaitan perihal ini.

Thanks to Ustaz Don, baru saya faham konsep yang sebenar. Which is.. Baca surah YASIN bila bila masa pun dikira sunnah. Baca mana mana hari pun mengikut sunnah Rasulullah. Bukan pada malam Jumaat sahaja.

Semoga bermanfaat.

Daa~ wassalam!

Post a Comment

1 Comments

  1. Bagus perkongsian ini.. Sunnah sebenarnya membaca Yassin bukan pada waktu apa.. Tq KC untuk info yang bagus ini..

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p