Total Pageviews

Novel/ Drama 'Isteri Untuk Disewa' Cetus Kontroversi; Mufti WP Perjelas Isu Fiqh

by - November 22, 2018
Novel/ Drama 'Isteri Untuk Disewa' Cetus Kontroversi | Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua~! Yes I know. Cerita tentang kontroversi tajuk novel & drama 'Isteri Untuk Disewa' yang ditegur oleh Mufti Wilayah Persekutuan (WP) sudah basi.  Yeah let bygone be bygone~ Tapi apa salahnya kan saya share di sini apakah surat terbuka Mufti tersebut? Supaya kita boleh kaut ilmu sama hehe.
Novel/ Drama 'Isteri Untuk Disewa' Cetus Kontroversi; Mufti WP Perjelas Isu Fiqh
Novel/ Drama 'Isteri Untuk Disewa' Cetus Kontroversi; Mufti WP Perjelas Isu Fiqh
Cerita ni dah lepas but still.. Mungkin ada yang taktahu pasal ni?

Alkisahh.. TAJUK bagi novel, drama 'Isteri Untuk Disewa' telah menarik perhatian Mufti WP untuk memberi keterangan lanjut & penjelasan dari segi fiqh serta syariat Islam. Of course bukan untuk mencari salah mahupun mengecam dan menghentam penulis novel & pengarah drama tersebut, tetapi ianya untuk clarify kemusykilan orang sahaja.

Menjelaskan apa yang betul, apa yang salah, apa yang boleh, apa yang tak boleh dalam Islam. Kerana tajuk itu sahaja sudah mengundang 'fitnah'. Takut nanti orang bukan Islam (atau Muslim sendiri) yang sekilas baca tajuk tanpa tengok dan tahu isi jalan cerita akan menganggap bahawa "oh sewa isteri boleh dalam Islam".
Novel/ Drama 'Isteri Untuk Disewa' Cetus Kontroversi; Mufti WP Perjelas Isu Fiqh
Novel/ Drama 'Isteri Untuk Disewa' Cetus Kontroversi; Mufti WP Perjelas Isu Fiqh
Dengan itu.. Dr Zulkufli as a mufti; terpanggil untuk menulis surat terbuka kepada penulis novel dan pengarah drama 'isteri untuk disewa' berkaitan dengan isu tersebut. Sangat bagus sebenarnya. Once again.. Ianya bukan lah bertujuan untuk memalukan penulis dan pengarah tetapi sekadar memberi ulasan dan penjelasan.
Novel/ Drama 'Isteri Untuk Disewa' Cetus Kontroversi; Mufti WP Perjelas Isu Fiqh
Novel/ Drama 'Isteri Untuk Disewa' Cetus Kontroversi; Mufti WP Perjelas Isu Fiqh


Novel/ Drama 'Isteri Untuk Disewa' Cetus Kontroversi; Mufti WP Perjelas Isu Fiqh

Novel/ Drama 'Isteri Untuk Disewa' Cetus Kontroversi; Mufti WP Perjelas Isu Fiqh
Novel/ Drama 'Isteri Untuk Disewa' Cetus Kontroversi; Mufti WP Perjelas Isu Fiqh

QALAM MUFTI #17: TENTANG DRAMA "ISTERI UNTUK DISEWA"

Ditulis oleh: Mufti WP
Novel/ Drama 'Isteri Untuk Disewa' Cetus Kontroversi; Mufti WP Perjelas Isu Fiqh
Novel/ Drama 'Isteri Untuk Disewa' Cetus Kontroversi; Mufti WP Perjelas Isu Fiqh
Mukadimah

Alhamdulillah, kami rafa’kan segala kesyukuran kepada Allah atas pelbagai nikmat yang tidak terhitung kepada kita termasuklah negara yang aman dan makmur.

Kami mengambil prihatin dan cakna akan lambakan drama yang berkonsepkan santai, isu-isu kekeluargaan dan percintaan mutakhir ini. Secara umumnya sebagai penonton, kita harapkan drama atau filem yang berkualiti dan sarat dengan mesej, setanding dengan hasil seni peringkat antarabangsa.

Mungkin ada yang tertanya-tanya, mengapa kami memilih “Isteri Untuk Disewa” dan bukan drama-drama lain? Ada beberapa sebab mengapa kami memilih drama ini:

1. Persoalan daripada mustafti berhubung tajuk drama ini
2. Isu fiqh perkahwinan yang wujud dalam drama ini

Secara umumnya, kami rasakan drama ini baik kerana mengenengahkan satu unsur baru dalam plot yang keluar daripada kebiasaan drama-drama lain yang bertemakan konflik keluarga dan percintaan. Kami sama sekali tidak mempunyai sikap prejudis terhadap seni dan juga anak-anak seni. Ulasan kami ini adalah berdasarkan kepada beberapa babak yang ditayangkan dan menilainya semula dari sudut hukum-hakam.

Pertama: Tentang Tajuk

Kami nyatakan sepertimana berikut:

Tajuk drama ini; Isteri Untuk Disewa jika difahami secara zahir merupakan suatu perkara yang amat bertentangan dengan zahir nas al-Qur’an dan Sunnah. Begitu juga dengan moraliti kehidupan manusia samada Islam mahupun bukan Islam.

Tanpa menafikan kebebasan berkarya dalam budaya penggiat seni, kami merasakan bahawa tajuk berkenaan adalah kurang sesuai. Alasan kami jelas, isteri bukan untuk disewa. Isteri adalah akad yang sahih dan diperintahkan untuk bergaul dengan baik sebagaimana yang tertera dalam Surah al-Nisa’ ayat 19. Firman Allah SWT,
وَعَاشِرُوهُنَّ بِالْمَعْرُوفِ

Maksudnya: “Dan bergaullah kamu dengan mereka (isteri-isteri kamu itu) dengan cara yang baik.”

Ibnu Kathir ketika mengulas ayat ini menegaskan bahawa ayat ini memerintahkan untuk memperperhaluskan kata-kata dan memperindahkan perilaku dan sikap, sebagaimana yang kita kehendaki daripada seorang isteri.

Penamaan tajuk yang provokatif dikhuatiri akan menjadi trend dalam penggiat seni sekiranya tidak diberikan penerangan jelas daripada Hukum Syarak, mengenai implikasinya dalam masyarakat.

Kedua: Implikasi Hukum

Dalam Islam, isteri tidak boleh dikontrakkan sama ada dalam tempoh jam, hari, minggu atau bulan. Meminjam isteri bukanlah amalan dalam Islam, begitu juga menyewa isteri.

Isteri adalah amanah Allah kepada suami untuk dimuliakan, dikasihi, disayangi dan diberi hak-haknya seperti termaktub dalam nas al-Qur’an, hadith dan pandangan fuqaha’.

Kami yakin, tidak ada sekelumit niat dalam hati penulis novel dan pengarah tersebut untuk membuat sesuatu yang diluar kerangka Islam namun, sewaan isteri jelas sekali adalah sejuzuk daripada cabang mut’ah yang tidak dibenarkan dalam kalangan fuqaha’ Ahli Sunnah wal Jama’ah dan diharamkan dalam Islam.

Ini sebagaimana kata Imam al-Nawawi berkata: "Nikah mut'ah tidak dibolehkan, kerana pernikahan itu pada dasarnya suatu akad yang bersifat mutlak. Maka tidak sah apabila dibataskan dengan masa." (Lihat al-Majmu, 17/356).

Antara contoh bentuk nikah mut’ah adalah perkahwinan yang dihadkan tempohnya. Contohnya, pengantin lelaki berkata dalam majlis akad nikah, “Saya hanya mahu berkahwin dengan kamu selama seminggu." Lalu pengantin perempuan menjawab, “Saya terima."

Penutup

Syabas dan tahniah diucapkan kepada wargakerja drama Isteri Untuk Disewa atas kejayaan menarik jutaan penonton bagi menonton drama ini.

Kami menganggap pengarah mungkin terkhilaf dalam menentukan tajuk dan jalan cerita drama tersebut yang khabarnya diadaptasi daripada sebuah novel. Sekali lagi ditegaskan bahawa kami sama sekali tidak berhasrat untuk menyekat kebebasan dan kreativiti dalam berkarya. Namun, seeloknya biarlah ianya selari dengan agama dan budaya ketimuran kita.

Sepertimana yang telah kami nyatakan di hadapan para artis dan selebriti tanahair dalam program “A Night With Mufti” di Istana Budaya pada Ramadhan lalu, Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan sentiasa membuka pintu dan ruang kerjasama dalam memartabatkan industri seni tanahair. “Dinding” antara seni dan agama wajar dipecahkan bagi mengangkat budaya dan faham seni yang berkualiti serta berdaya saing.

Kami amat yakin bahawa Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (FINAS) atau Lembaga Penapis Filem (LPF) sentiasa memainkan peranan yang lebih aktif dalam memastikan drama dan filem yang disiarkan, mencapai standard kualiti dan moral yang terbaik.

Kami mengambil kesempatan memohon maaf atas kenyataan terbuka ini. Maaf sekiranya kenyataan ini mengguris hati mana-mana pihak. Tidak ada langsung secebis rasa benci dan marah melainkan kasih semata-mata. Kami bacakan firman Allah SWT:

إِنْ أُرِيدُ إِلَّا الْإِصْلَاحَ مَا اسْتَطَعْتُ ۚ وَمَا تَوْفِيقِي إِلَّا بِاللَّـهِ ۚ عَلَيْهِ تَوَكَّلْتُ وَإِلَيْهِ أُنِيبُ

Maksudnya: Aku hanya bertujuan hendak memperbaiki sedaya upayaku; dan tiadalah aku akan beroleh taufik untuk menjayakannya melainkan dengan pertolongan Allah. Kepada Allah jualah aku berserah diri dan kepadaNyalah aku kembali.

(Surah Hud: 88)

Akhukum fillah,
SS Dato’ Seri Dr. Zulkifli Bin Mohamad Al-Bakri
Mufti Wilayah Persekutuan
Pejabat Mufti Wilayah Persekutuan,
Khamis 8 November 2018
Novel/ Drama 'Isteri Untuk Disewa' Cetus Kontroversi; Mufti WP Perjelas Isu Fiqh
Novel/ Drama 'Isteri Untuk Disewa' Cetus Kontroversi; Mufti WP Perjelas Isu Fiqh
Semoga bermanfaat.

Daa~ wassalam! :)

UPDATE: Tajuk drama telah ditukar menjadi: Isteri BUKAN UNTUK DISEWA


You May Also Like

3 comments

  1. Sekarang dah tukar pun tajuk tu isteri BUKAN untuk Disewa.
    Tapi suka sangat follow citer ni.
    Suka bila part Nur dengan Noah.

    ReplyDelete
  2. Trend untuk tajuk2 yang menarik perhatian juga. Bila jalan cerita best, orang tak kisah dah, malah boleh kaitkan tajuk dengan cerita :D

    ReplyDelete
  3. Tajuk tu memang mengundang..Harapnya lepas nie penulis akan lebih berhati hati memilih tajuk..

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p