ARAK vs ALKOHOL - sayidahnapisahdotcom ARAK vs ALKOHOL
LightBlog

ARAK vs ALKOHOL

ARAK VS ALKOHOL | Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua~! Arak vs alkohol. Adakah maksud arak dan alkohol ni sama? Atau lain? Jika berbeza kategori, macam mana nak membezakan arak dan alkohol? Bagaimana pula dengan status halal dan haramnya? Kandungan alkohol takat mana yang dibenarkan di sisi undang undang Islam Negara Melaysia? Berapa peratus kuantiti alkohol yang boleh dimasukkan di dalam makanan atau minuman supaya tidak jatuh hukum haram (kerana najis dan membawa mudarat)?

Pernah tak korang tertanya-tanya atau ragu-ragu, rasa was was
"eh boleh ke guna minyak wangi beralkohol ni?",
"sah ke solat jika pakai perfume yang ada alkohol di pakaian/ telekung?",
"aik, dalam aiskrim dan coklat ni ada ethanol (sejenis alkohol) tapi kenapa boleh makan pula ni? bukan ke alkohol tu arak?",
"makanan tapai atau minuman tuak ni kalau simpan lama lama dalam tempoh yang panjang akan jadi memabukkan, so hukumnya halal atau haram untuk dimakan/ diminum?".

Persoalan yang kedua tu memang biasa saya musykil dan timbul syak wasangka untuk pakai perfume ketika solat haha.

Alkisah~ pagi tadi saya terdengar 'ceramah' di Radio Ikim.fm dari seorang Doktor UTM menceritakan pasal arak dan alkohol ni. Its not ceramah actually, maybe more on a show or a segment sharing knowledge.

Alhamdulillah, selepas dengar talk tu dari Dr tersebut, rasa lega. Sebab hilang rasa was was dalam hati bila segala tanda tanya dan persoalan selama ini sudah terjawab.

So, di sini saya share secara ringkas kesimpulan info penting yang saya dengar tadi; berkaitan dengan arak alkohol, halal haram dalam Islam.

ARAK vs ALKOHOL

beza arak dan alkohol
ARAK vs ALKOHOL
ARAK memang confirm haram
ALKOHOL tak semestinya haram

PANDUAN:

1. bila NIAT masukkan alkohol tu sebab nak buat arak hukumnya HARAM . erti kata lain, kalau cara proses pembuatan SAMA dengan proses membuat arak - HARAM. ((walaupun alkohol tersebut sudah disuling/ penyulingan alkohol).

2. kuantiti alkohol/ kandungan ethanol tak lebih dari 1% - TAK NAJIS (boleh guna/pakai) TAPI TAK BOLEH DIMAKAN. kalau lebih dari 1% boleh memabukkan.

3. jika alkohol itu terjadi dengan sendirinya ketika dalam proses - TAK NAJIS DAN BOLEH DIMAKAN contohnya: tapai, tuak. tapi kalau simpan lama-lama, akan jadi haram dimakan walaupun awalnya halal (ada tempoh masa)

4. kuantiti alkohol yang DIBENARKAN dalam perisa (makanan/minuman) tidak lebih 0.5%

5. cuka beras - mirin (biasanya di Japan) mengandungi kandungan alkohol lebih 14% so HARAM dimakan. contohnya: sushi di Jepun; celup dalam mirin. Orang Islam tak boleh consume.
mirin haram di malaysia
Cuka beras MIRIN haram di malaysia kerana kandungan alkohol melebihi 14%
Question and Answer Session (Sesi Q&A)

Q: Ada alkohol ethanol dalam minyak wangi dan ubat ubatan.. apa hukumnya? boleh ke guna?

A:
- ethanol dalam minyak wangi tujuannya untuk melarut dan menghasilkan bau wangi. alkohol dalam pewangi sebagai bahan pelarut - TIDAK NAJIS DAN HARUS PAKAI. (boleh bawa ke solat)
- alkohol dalam ubat ubatan hukumnya HARUS dan BOLEH DIMINUM. (yang overdose tu adalah disebabkan salah guna sendiri)

Q: Kalau takde tanda halal - kita syubhah (was was) nak guna/makan macam mana?

A:
1. tanya yang lebih expert okay ke tidak? kalau rasa tenang semasa makan/minum, teruskan. kalau rasa resah dan was was, tinggalkan.
2. tengok ingredient. check. sekarang kan zaman dah makin maju.


Itu sahaja, moga bermanfaat dan jangan lupa share dengan orang lain ilmu berharga ni yew!

Till next time, daa~ wassalam! :)


Post a Comment

4 Comments

  1. Asbab itu Islam ini indah dengan hukum hakam sangat baik. :).

    ReplyDelete
  2. Ilmu yg baik..kadang keliru mana arak mana alkohol..alkohol ada yang kita guna dlm kehidupan seharian secara tak sedar mcm minyak wangi.

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p