SERAM TELAGA BARHOOT - tempat roh orang-orang kafir berkumpul (lembah) #hadis - sayidahnapisahdotcom

Breaking

Tuesday, November 17, 2020

SERAM TELAGA BARHOOT - tempat roh orang-orang kafir berkumpul (lembah) #hadis

SERAM TELAGA BARHOOT - tempat roh orang-orang kafir berkumpul (lembah) #hadis

Ditulis oleh: twitter @BudakKairo


TELAGA BARHOOT (بئر برهوت)


Pernah dengar tak nama telaga ni? Mesti ada yang pernah dan kebanyakan tak pernah dengar.

telaga barhoot lembah roh orang kafir
telaga barhoot lembah roh orang kafir

Telaga Barhoot ini terletak di Hadramaut, Yaman. Berada jauh dari kawasan penempatan manusia dan digelilingi gurun pasir yang luas.


Kenapa dengan telaga ni? Kan banyak lagi telaga ...


Telaga ni merupakan salah satu telaga atau punca air yang ada didalam hadith Nabi.


Rasulullah bersabda:

Sebaik-baik air di atas muka bumi ialah air zam-zam. Padanya makanan dari segala makanan dan ubat segala penyakit.


Dan seburuk-buruk air di atas muka bumi ialah air pada lembah Barhoot berdekatan Hadramaut, Yaman.”


(Hadith Sahih riwayat At-Thabarani pada kitab Al-Kabir,  Dhiak Al-Muqaddasi pada kitab Al-Mukhtarah dan Ibnu Hajar pada kitab Az-Zawaaid)


Kenapa seburuk-buruk air?


Dikatakan Telaga ini menjadi tempat berkumpulnya roh orang-orang kafir. Beberapa orang sahabat Nabi ada meriwayatkan antaranya:


1. Sayyidina Ali ibn Abi Talib


“Sebaik-baik lembah subur bagi manusia ialah lembah Makkah. Dan seburuk-buruk lembah bagi manusia ialah lembah Ahqaf dekat Hadhramaut yang dinamakan Barhoot yang padanya ada roh-roh orang kafir.”

(Riwayat Abdul Razzaq, Ibnu Asakir dll)


2. Anas ibn Malik


“Dan segala ruh orang-orang kafir itu di satu lembah dekat Hadramaut yang disebut namanya Barhoot.” (Diriwayat oleh Ad-Dailami)


3. Abdullah ibn Amr 


“Sungguhnya segala ruh orang kafir berhimpun di Barhut.”

(Riwayat Ibnu Hibban, Ibnu Asakir & Ibnu Mandah)


Telaga ini antara tempat yang dibenci oleh Allah diatas muka bumi ini.

Bahkan para ulama mengeluarkan hukum makruh berwuduk menggunakan air telaga ini.


Kedalaman hanya 300+ kaki. Dikelilingi ular dan burung merpati. Berbau busuk dan kedengan bunyi air yang mengalir dibawah bagaikan suara yang menyeramkan.


Roh orang yang beriman akan naik ke pintu langit. Akan tetapi roh orang kafir akan berkumpul disini. Tengok la video di Youtube tajuk: Our frightening adventure in the Barhout Well بئر برهوت. [LINK]


Tempat ni bukan rekaan semata-mata tau. Tapi teringat macam cerita hantu yang keluar dari perigi tu....huhu.


Moga bermanfaat!


Till next time, daa~ wassalam! :)

3 comments:

  1. Seramnya. Besar telaga tu. Ingatkan kecik je macam perigi belakang rumah. Patut lah pun seram.

    ReplyDelete
  2. Patut dijadikan salah satu tempat menarik untuk dilawati.

    ReplyDelete
  3. allahu seram nya dengar..takot nk tgk video tu

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p