BENARKAH WANITA TAK BOLEH SOLAT ZUHUR SEBELUM SELESAI SOLAT JUMAAT?

by - August 21, 2015

BENARKAH WANITA TAK BOLEH SOLAT ZOHOR SEBELUM SELESAI SOLAT JUMAAT?

-ustaz azhar idrus



BENARKAH WANITA TAK BOLEH SOLAT ZOHOR SEBELUM SELESAI SOLAT JUMAAT
credit : yppm.org.my


Soalan : Ketika saya,seorang wanita menunaikan solat zuhur di awal waktu pada hari jumaat, kawan saya tegur harusnya saya menunggu sehingga jemaah lelaki pulang dulu solat jumaat untuk dapat pahala sunat dan sebagai tanda hormat. Betul ke dak tu?

Jawapan : Ada orang kata orang perempuan yang tak sembahyang jumaat nak sembahyang Zuhur kena orang lelaki habis dulu solat jumaat. Bagi soalan tadi tu jawapannya takpe tiada masalah. Sebenarnya dalam hal ni ramai yang salah faham. Dalam kitab-kitab fiqah mengatakan mana-mana  lelaki-lelaki yang wajib solat jumaat tiba-tiba dia sengaja tidak sembahyang jumaat, maka tidak boleh dia sembahyang zuhur melainkan kena habis dulu sembahyang jumaat. Tu saja masalah. Kita yang salah faham pergi campur dengan orang perempuan pula pasai pe. Perempuan takde masalah. Orang perempuan azan zuhur boleh sembahyang zuhur.Kerana dia tiada kaitan dengan sembahyang jumaat. Faham? Yang dilarang : laki-laki yang wajib sembahyang jumaat, laki-laki yang tidak wajib jumaat (orang sakit,orang musafir) bila azan zuhur,boleh terus sembahyang zuhur. Yang wajib kena tunggu habis sembahyang jumaat ialah laki-laki yang takde uzur tapi tak pergi sembahyang jumaat. Itu sahaja. Kerana di mana belum habis solat jumaat, dia masih berpeluang untuk solat jumaat.

Tapi kalau orang perempuan ikut suami pergi ke R&R. Suami berhenti sembahyang jumaat, kenapa bini tak sembahyang  jumaat sekali? Sembahyang jumaat lah sekali. Pada sesiapa yang sembahyang jumaat terlepas daripada solat zuhur.

Sekian wassalam :)

BENARKAH WANITA TAK BOLEH SOLAT ZOHOR SEBELUM SELESAI SOLAT JUMAAT
credit : www.keepcalm-o-matic.co.uk


BENARKAH WANITA TAK BOLEH SOLAT ZUHUR SEBELUM SELESAI SOLAT JUMAAT?
HARGA RM80 termasuk pos. Order dengan saya meh! 
WHATSAPP/SMS 0172008642

You May Also Like

8 comments

  1. yep yep.. suka part.. yang pi campur dgn urusan orang pompuan tu kenapa.. ngeh3..

    ReplyDelete
  2. terjawab sudah persoalan..thanks for sharing this.

    ReplyDelete
  3. teringin nak solat Jumaat sekali kalau kat Msia, tapi biasanya masa tu lah kawasan solat perempuan pun akan dibukak utk org lelaki sbb tak muat T_T

    hanisamanina.com

    ReplyDelete
  4. yep, perempuan boleh je solat zohor masa solat jumaat tu, takde masalah

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p