bolehkah berpuasa pada hari Jumaat sahaja?

by - October 28, 2016
Mungkin ada yang tahu, mungkin juga yang masih tak tahu tentang persoalan bolehkah berpuasa pada hari Jumaat sahaja? Haa boleh ke tak boleh? Cepat jawab hehe.

bolehkah berpuasa pada hari Jumaat sahaja?

bolehkah berpuasa pada hari Jumaat sahaja?
bolehkah berpuasa pada hari Jumaat sahaja?
credit foto: simply orthodox

Jawapan bagi persoalan di atas ialah tak boleh jika puasa yang dilakukan pada Hari Jumaat tersebut adalah puasa sunat. Maksudnya, contoh lah nak puasa sunat saja-saja pada hari Jumaat sahaja, tak boleh. Cara yang betul adalah.. berpuasa sunat pada hari Khamis + Jumaat ATAU Jumaat + Sabtu. Maksudnya kena puasa sunat pada hari Jumaat dengan hari sebelumnya atau selepasnya. Tak boleh puasa sunat pada hari Jumaat sahaja. Kena ada pasangan.

Tapi, kalau puasa yang dilakukan adalah puasa wajib, boleh untuk berpuasa pada hari Jumaat sahaja. Tak perlu nak pasang-pasang dengan hari Khamis atau Sabtu. Contoh puasa wajib : puasa ganti, puasa nazar. So, kalau nak puasa ganti hanya pada hari Jumaat sahaja, boleh. Tiada masalah. Sebab benda wajib kan. Bila-bila boleh.

Sekian, semoga bermanfaat! :)

You May Also Like

2 comments

  1. Iye btl tu.. Dulu unni sllu puasa jumaat jak.. Nasib kwn tgur bru buat dua hari..

    ReplyDelete
  2. ow.. sblum ni ingt puasa gnti kalau puasa hari jumaaat kena ada pasangan hri khamis / sabtu..rupanya hanya puasa sunat shja mcm tu.. oky2. note .. tq info''

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p