Faktor Penyebab Berlakunya Kanser Ovari & Simptom-Simptomnya - sayidahnapisahdotcom Faktor Penyebab Berlakunya Kanser Ovari & Simptom-Simptomnya
LightBlog

Faktor Penyebab Berlakunya Kanser Ovari & Simptom-Simptomnya

Pernah dengar tentang kanser Ovari? Kanser Ovari dikenali sebagai penyakit pembunuh senyap. Tidak menunjukkan banyak tanda yang spesifik tetapi penyakit ini sangat bahaya dan akan nampak dalam tempoh yang agak lama.

Terbaru, arwah pelakon dan pengacara, Ary Malik juga salah seorang pesakit kanser ovari yang berperang sejak bulan Mei tahun lepas sebelum menghembuskan nafas terakhir di Hospital Angkatan Tentera Tuanku Mizan, Wangsa Maju.


Faktor Penyebab Berlakunya Kanser Ovari & Simptom-Simptomnya
Faktor Penyebab Berlakunya Kanser Ovari & Simptom-Simptomnya
Sebenarnya ovari adalah 2 organ kecil, berbentuk bujur dan merupakan sebahagian daripada organ reproduktif wanita yang menghasilkan telur ovum.

Apabila mengidap kanser ovari, ini bermakna sel kanser telah membiak pada kawasan ovari tersebut. Apabila sel kanser telah membiak, kebarangkalian untuk kehilangan ovari tersebut adalah sangat tinggi.

BERKAIT DENGAN WANITA TAK BOLEH HAMIL

Keadaan ini boleh menyebabkan wanita berkenaan sukar hamil.

Kanser ovari boleh berlaku tanpa disedari kerana simptom-simptomnya agak mengelirukan dan sukar dikenalpasti. Biasanya, gejala yang timbul adalah hampir sama dengan masalah kewanitaan yang lain. Sebab itulah, kanser ovari ni agak payah untuk dikesan pada peringkat awal. Adakalanya, bila dah peringkat 3 atau 4, barulah kanser ovari ni dapat dikesan. Nauzubillah min zalik.

Kebiasannya waktu agak suntuk dan ada kes, ianya sudah terlambat untuk dirawat. Ini kerana, ada kemungkinan sel-sel kanser tersebut telah merebak ke bahagian tubuh serta organ-organ yang lain.


Faktor Penyebab Berlakunya Kanser Ovari & Simptom-Simptomnya
tanda-tanda kanser ovari. credit image: mingguanwanita.my

TANDA-TANDA KANSER OVARI


+ Asyik rasa berasa kenyang
+ Hilang selera makan
+ Tak selesa atau sakit di bahagian abdomen
+ Loya serta cirit birit
+ Kitaran haid tidak teratur
+ Pendarahan yang tidak normal
+ Turun dan naik berat badan tanpa sebab
+ Kerap kencing
+ Rasa sakit ketika melakukan hubungan bersama suami
+ Kembung perut atau pembengkakan pada perut


FAKTOR PENYEBAB BERLAKUNYA KANSER OVARI


1. Umur
Wanita yang berusia lebih 50 tahun mempunyai risiko yang lebih besar untuk mendapat penyakit kanser ovari. 50 peratus daripada kanser ovari didiagnosis di kalangan wanita lebih 60. Ini tidak bermakna bahawa penyakit ini tidak berlaku di kalangan wanita muda. Sebagai contoh, sel tumor adalah lebih biasa di kalangan wanita yang lebih muda, tetapi sangat jarang berlaku.

2. Sejarah keluarga
Jika anda mempunyai sejarah keluarga yang menghidap kanser ovari, kanser payudara atau kanser kolon, ia meningkatkan peluang anda mendapat kanser ovari.

3. Melahirkan anak dan haid
Wanita yang tidak pernah melahirkan anak mempunyai risiko yang lebih tinggi mendapat kanser ovari dan begitu juga wanita yang mula haid awal (sebelum mereka berumur 12 tahun) dan atau putus haid lewat selepas 50 tahun.

4. Ubat-ubatan
Dengan mengambil terapi hormon selepas putus haid atau menggunakan rawatan keseburan (jangka panjang dan dos besar) boleh meningkatkan peluang anda untuk kanser ovari. Sebaliknya, beberapa kajian menunjukkan bahawa pil kontraseptif oral mengurangkan risiko.

5. Faktor risiko lain
Ini termasuk merokok, obesiti, penggunaan alat kontrasepsi dan sindrom ovari polisistik.


SUMBER: MAJALAH MINGGUAN WANITA


Seramnya kanser ovari ni sebab sukar untuk dikesan kan? Yelah kalau tengok tanda-tanda menghidap kanser ovari tu.. macam biasa-biasa je kan? Macam masalah selalu yang biasa kita dengar dari para wanita. Tapi, alhamdulillah berdasarkan simptom-simptom di atas tu, saya tak ada pun. Lagi-lagi yang naik turun berat badan tanpa sebab tu. Sebab saya nampak 'sihat' je hahaaha.

Okay lah, semoga info ini bermanfaat dan memberi peringatan pada kita semua untuk lebih sihat dalam segi pemakanan dan lifestyle :) Daaa~wassalam.


biobax
BIOBAX COOL THERAPHY - SPRAY DAN SAPU SAHAJA!
Hubungi/whatsapp saya di 0172008642 (sayidah)

Post a Comment

4 Comments

  1. tq kc atas perkongsian ni.. mmg takut dngr kanser ni. hmm.

    ReplyDelete
  2. Semoga kita semua dijauhkan dari ujian ini.

    ReplyDelete
  3. nahuzubiilahminzalik.. semoga kita di jauhkn dr pyakit ni.. amin ya rabb ='(

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p