kenapa dilarang meniup makanan/ minuman panas? here's the reason why.. - sayidahnapisahdotcom kenapa dilarang meniup makanan/ minuman panas? here's the reason why..
LightBlog

kenapa dilarang meniup makanan/ minuman panas? here's the reason why..

Kalau makanan yang kita nak makan tu panas, apa yang biasa kita akan buat untuk sejukkan makanan panas tersebut? Kalau kita nak minuman panas tu cepat sejuk, apa yang biasa kita buat? Kita tiup betul tak? Pernah tak sebelum ni ada orang larang supaya jangan tiup pada makanan/ minuman? Kalau ada, tahukah awak kenapa dan mengapa perbuatan meniup makanan/minuman dilarang sama sekali?


kenapa dilarang meniup makanan/ minuman panas? here's the reason why..

kenapa dilarang meniup makanan/ minuman panas? here's the reason why..

Dulu saya selalu sangat buat tau.. selalu tiup makanan/ minuman panas untuk cepat sejuk, so that cepat la juga boleh makan atau minum. Tapi sejak umi saya melarang saya, saya dah tak buat dah. Sama ada saya akan pasang kipas angin atau self-kipas dengan suratkhabar/paper for cooling it.

Why?

Kenapa tak boleh tiup?


1. Bila kita tiup.. gas apa yang akan keluar dari mulut kita? Yeap! Karbon dioksida (carbon dioxide). Bila kita meniup makanan/minuman, gas karbon dioksida akan masuk ke dalam makanan/minuman tersebut. 

Bagus ke tak makan/minum sesuatu yang mengandungi karbon dioksida? Of course not!

Sebab mengikut sains, manusia mengeluarkan gas karbon dioksida dari mulut dan menyedut gas oksigen ke dalam paru-paru untuk bernafas dengan baik dan sempurna.

Makanya, apabila kita menyedut karbon dioksida, which is melawan arus.. ianya akan effect pada perjalanan nafas udara di dalam badan kita & kesannya pada badan or kesihatan kita sendiri.


2. Saya ada dengar ceramah minggu lepas & perkara ini telah dibincangkan. The main point ustaz tu kata.. Nabi melarang para sahabat untuk bernafas di dalam cawan minuman ketika hendak minum. 

Sebab apa? 

-- Untuk mengelakkan nafas atau bau kurang enak masuk ke dalam cawan minuman. Ini menunjukkan, di dalam Islam sangat menitikberatkan hal kebersihan (hygiene).

kenapa dilarang meniup makanan/ minuman panas? here's the reason why..

Itu adalah dua reason yang saya tahu. So, lepas ni jangan tiup tiup ye ke dalam makanan/minuman! Elakkan kalau boleh hehehe.

Okay daaa~ wassalam :)

Post a Comment

4 Comments

  1. kalau taw lg...tambah2 hehe...thank you share

    ReplyDelete
  2. oh! Baru tau! Okay lepas ni kena elak daripada tiup air. Thank you for sharing :)

    http://theinfinitywords.blogspot.my/2017/10/octocreepy-1-permulaan-entiti-menganggu.html

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p