TOTAL PAGEVIEWS BLOG

ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU DAN MODEN

by - January 22, 2019
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU DAN MODEN | Assalamualaikum dan selamat sejahtera semuaa~! Uishh kelmarin dah resepi kuih muih tradisional melayu, harini pun nak juga? Iyelaa.. kuih sejak dari turun temurun dulu kan banyak. Kalau nak letak semua dalam satu entri, tak cukup sampai esok nak senaraikan hahaha. So, kita bagi sikit-sikit. Tambah pula dengan kuih 'moden' yang sudah di-improvise. Haa pelbagai lah sikit dari segi rasa dan jenis kuih muih. Baru variety namanya hehe.

Okay jom tengok.. apakah resepi untuk kali ni?

ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN

Segala catatan resipi, nota dan gambar di bawah oleh: Sheila Rusly

RESEPI KUIH PUTERI AYU
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN - PUTERI AYU
Assalamualaikum... semua, harini saya nak share resepi "The Royal Puteri Ayu Meletoppps" hehe ni trademark saya... jangan marah.

Kuih ni sebenarnya resepi simple sangat, tapi cara nak buat tu kena berhati-hati sebab kadang buat tak jadi... kalau saya mood tak ok buat kuih nih "kompom tak jadi" heheh. Disebabkan ramai yang pm saya minta sebab geram tengok kejadiannya yang sangat comel, maka saya share resepi dan teknik sekali, harap dapat membantu sis sis yang kat luar sana yang buat tak jadi.

Bahan-bahannya:
✔ 3 cawan tepung gandum (saya tak letak sampai 3 cawan), tapi kalau adunan tu nampak cair letak jer 3 cawan ya... tepung ni kena agak-agak ok jangan sampai 4 cawan sudah la ek hehehe
✔ 1 sudu besar ovallet
✔ 2 cawan gula pasir
✔ 4 biji telur Gred A (pastikan telur bukan daripada peti ais)
✔ 2 cawan santan pekat (pastikan guna santan fresh dan bukan santan kotak atau dingin beku)
✔ kelapa parut putih (campurkan 1 sudu atau 2 sudu makan tepung gandum atau tepung ubi dan garam halus, gaulkan rata)

Cara-caranya:
1. Blender gula dengan telur. (saya guna blender cili tapi bukanlah blender tu saya blender cili, sebab rumah saya ada dua blender satu blender cili satu lagi blender khas untuk cik puteri ayu saya nih). Almaklumla dulu saya buat jual kuih ni so kena lah khas kan blender untuk dia.
2. Pastikan blender anda kering dan tak basah dengan air ok.
3. Blender gula dan telur sampai dia kembang dan sekembangnya hingga gula pasir dah hancur.
4. Apabila gula pasir dah hancur adunan dah kembang, masukkan santan, satu sudu besar ovellete dan pewarna hijau epal ya.
5. Kemudian blender lagi sampai perwana dah sebati dengan adunan.
6. Kemudian bila sudah sebati, tuangkan adunan ke dalam bekas.
7. Masukkan tepung 3 cawan tu sikit demi sikit sambil kacau guna pemukul tangan ya.
8. Saya tak masukkan sampai 3 cawan. dalam 2/4 cawan agak-agak adunan tu dah pekat.
9. Makes sure tempat pengukus dah dipanaskan ya...
10. Ambil kelapa yang dah dicampur dengan garam dan tepung tadi letak dalam acuan, pastikan tekan kelapa dalam-dalam dan padat, buat kerja kena kemas dan cantik jangan main masuk jer kelapa sebab malas dan nak cepat, okey... bila buat kemas hasilnya pun cantik okey.
11. Masukkan adunan ke dalam bekas acuan yang kita letak kelapa tadi ok.
12. Then pengukus dah panas baru masuk adunan kuih tadi.
13. Kukus selama 15 minit ke 20 minit bergantung kepada pengukus masing-masing
14. Bila dah masak bawa keluar acuan then kita telangkup ke atas pinggan
15. Kalau puteri ayu yang menjadi dia akan lekang daripada acuan tanpa kita letak minyak pun ya... ingat kelapa tadi sudah ada minyak yang tersendiri.

"Resepi ini adalah resepi Puteri Ayu yang tradisional, original tiada sebarang bahan penaik dan minyak untuk tidak bagi dia melekat"

Saya berharap jangan ada yang cuba memanipulasi apa yang saya tulis ya... niat saya hanya nak berkongsi saja, harap dengan apa yang saya bagi ni dapat membantu anda semua. tapi inilah cara saya.
SELAMAT MENCUBA TAU~

RESEPI KUIH KASTURI // KUIH KACANG HIJAU

ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN - KASTURI
Bahan-Bahan:
1 cawan kacang hijau.
3/4 cawan gula pasir.
3 sudu besar kelapa parut.
2 sudu besar tepung gandum.
1 cawan tepung beras
1 sudu besar tepung jagung
1/2 sudu kecil air kapur.
1/2 sudu kecil garam halus
1/2 sudu kecil serbuk kunyit

Cara Penyediaan:

1. Rendam kacang hijau selama satu jam setengah atau sehingga lembut. Kemudian masak sehingga empuk.
2. Apabila air hampir kering, masukkan gula, kelapa dan kacau sehingga kering.
3. Taburkan tepung gandum dan gaul sehingga sebati angkat dan sejukkan.
4. Bulat dan leperkan inti kacang.
5. Dalam mangkuk berasingan satukan tepung, air kapur, garam dan air secukupnya, pastikan adunan tidak terlalu pekat.
6. Panaskan minyak, celupkan inti kacang yang dibulatkan tadi ke dalam tepung, dan goreng sehingga keperangan.

Mudahkan? Selamat mencuba..

RESEPI KUIH BOM INTI KACANG HIJAU
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN - KUIH BOM
Bahan-Bahan:

Bahan Doh:
2 cawan tepung pulut
2 sudu besar tepung gandum
Sedikit garam
1 cawan air
Bijan secukupnya - untuk salut

Cara membuat doh:
Satukan tepung pulut, tepung gandum dan garam. Bancuh dengan air sedikit sedikit hingga menjadi doh yang tak melekat di tangan. Jika terlembik, tambahkan setengah sudu tepung beras pulut setiap kali memasukkannya.

Bahan Inti Kacang Hijau:
250 gm kacang hijau - rendam
1 keping gula Melaka
1/2 cawan gula pasir
Sedikit garam

Cara Membuat Inti:
1. Masak kacang hijau bersama air secukupnya hingga kembang, biarkan sehingga airnya hampir kering dan kacang hancur.
2. Masukkan gula melaka, garam dan gula, kacau rata dan biarkan hingga kering. Sesuaikan kemanisan, jika suka lebih manis boleh tambah gula.
3. Angkat dan sejukkan. Bila sudah sejuk kepal inti bulat bulat.

Nota;
- Boleh masukkan kelapa parut dan tepung gandum, jika suka.
- Lebihan boleh disimpan di dalam freezer untuk dibuat inti kuih lain seperti kuih ketayap, koci dan sebaginya.

Cara Membuat kuih bom:
1. Sapu sedikit minyak pada tapak tangan. Ambil adunan, leperkan dan masukkan inti kacang hijau yang telah di kepal bulat bulat tadi.

2. Cantumkan bahagian leper tadi hujung ke hujung. Bulatkannya dengan kemas.

3. Terus digolek golek ke dalam bekas bijan hingga seluruh kuih diselaputi bijan. Akhir sekali layangkan antara 2 tapak tangan agar bijan yang tidak melekat akan jatuh dengan sendiri.

5. Goreng kuih bom dalam minyak terendam dengan api sederhana pada 5 minit permulaan. Kemudian baru besarkan api sambil kacau digolek golek dalam kuali sehingga agak kekuningan. Jangan lama, nanti meletup.

RESEPI MASALODEH
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN - MASALODEH
Bahan-bahan:
300 gm kacang dal- rendam semalaman dengan air yang banyak
½ labu bawang besar- dihiris
1 sudu jintan putih- dikisar kasar
1 tangkai daun kari
1 tangkai cili merah @ cili kering - dihiris nipis
½ sudu teh garam
Minyak

Cara penyediaan:
• Toskan kacang dal yang telah direndam semalaman dan biarkan kering sebentar.
• Kisarkan kacang dal sehingga hancur tetapi asingkan ¾ tanpa dikisar @ dikisar kasar.
• Campurkan kesemua bahan ke dalam 1 bekas. Gaulkan hingga sebati. Anda akan mendapat adunan wade yang lembik tapi boleh dibentuk.
• Gunakan sekeping plastik untuk memudahkan proses membentuk. Basahkan tangan dan plastik dengan air bersih.
• Ambil sedikit adunan dan bulatkan dan leperkan di atas plastik.
• Gorengkan dalam minyak yang panas sehingga garing keemasan.

RESEPI CUCUR BADAK
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN - CUCUR BADAK
Bahan-Bahan:

Bahan Inti –
½ biji kelapa parut
100 gram udang kering (rendam dan kisar)
1 ulas bawang putih
3 biji bawang merah
7 tangkai lada merah
1 cm halia
1 batang serai
1 sudu teh serbuk kunyit
2 sudu makan gula
½ sudu teh garam
2 sudu makan minyak masak

Bahan Doh –
250 gram keledek (rebus dan lenyek)
3 ½ sudu makan tepung gandum
½ sudu teh garam
½ kg minyak masak (untuk menggoreng)

Cara Memasak:

Inti –
1. Panaskan minyak. Masukkan semua bahan yang telah dikisar. Masak hingga menggelegak.
2. Masukkan kelapa. Kacau rata. Tutup api dan ketepikan.

Kuih/ Cucur –

1. Gaul rata semua bahan doh kecuali minyak masak membentuk doh. Tambah tepung sedikit demi sedikit sekiranya doh lembik dan melekat.
2. Ambil sedikit doh dan bentukkan bulat sebesar bola golf. Isikan inti di tengah tengahnya.
3. Sementara itu panaskan minyak di dalam kuali.
4. Goreng doh yang telah diisi inti sehingga keemasan. Angkat dan tos.

RESEPI KUIH TALAM LAPIS SAGU
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN - KUIH TALAM LAPIS SAGU
Bahan untuk lapisan bawah bersagu:
2 cawan santan cair
1 cawan sagu - dicuci dan rendam sebentar
1/2 - 1 cawan gula pasir
Sedikit garam Secukup rasa
Pewarna merah secukupnya

Cara membuatnya:
1~ Sapu acuan dengan minyak dahulu
2~ Gaulkan semua bahan hingga sebati.
3~ Masak dulu dalam periuk dengan mengacau hingga sagu pekat dengan menggunakan api perlahan.
4~ Tuangkan ke dalam loyang dan kukus selama 30 minit.
5~ Baru kita cedokkan ke dalam acuan lompang yang disapu.
6~ Minyak tadi dan kukus selama 20 minit atau hingga hilang biji-biji putih tu.
7~ Cakarkan permukaan lapisan bawah dengan garfu.
8~ Letak adunan lapisan atas.
9~ Nota saya: Saya masak bahan-bahan sagu dalam periuk sehingga pekat dalam 15 minit dengan menggunakan api sederhana.
10~ Hendaklah sentiasa di kacau supaya adunan rata, Selepas itu kita masukkan dalam acuan kecil.
11~ Saya kukus dlm 15 minit. Angkat dan bolehlah tuangkan adunan untuk lapisan atas dan kukus semula selama 15 minit.

Bahan untuk lapisan atas:
3 cawan santan pekat
1 cawan tepung beras
2 sudu besar tepung jagung

Cara membuatnya:
1~ Gaul semua bahan supaya rata.
2~ Tapiskan kedalam kuali tak lekat non stick pan dan kacau sebentar atas api
3~ Apabila nampak pekat,tutup api dan tuang atas lapisan bawah tadi
4~ Kukus lagi selama 20 minit

Tip: Sila lapik penutup pengukus dengan kain untuk mendapatkan talam yang cantik

RESEPI KUIH TALAM KELEDEK UBI
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN - TALAM KELEDEK UBI
Bahan - Bahan :

Lapisan Bawah:
500 gm keledek rebus (lecek)
150 gm tepung jagung
200 gm gula pasir (kurangkan untuk kurang manis)

1. Campur dengan bahan-bahan lain, kacau hingga menjadi pes.
2. Masukkan dalam satu loyang (9x9) dan ratakannya.
3. Kukus sebentar 10 minit.

Lapisan Atas:
1 cawan tepung beras
3 cawan santan
1 sudu teh garam

1. Bancuh tepung beras dengan santan itu hingga licin.
2. Kacau atas api hingga naik wap dan sedikit melikat (jangan terlalu pekat).
3. Tuang ke atas lapisan keledek yang sudah dikukus tadi.
4. Kukus lagi selama 20-25 minit atau sehingga lapisan santan 'set' dan masak.
5. Sejukkan sebelum dipotong dan hidangkan.

RESEPI KUIH SERI MUKA SEDAP
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN - KUIH SERI MUKA SEDAP
Assalamualaikum.. Minggu ni dah 2 kali buat talam seri muka ni.. Jom saya ajar caranya.

First rendam beras pulut 500gm selama sejam.
Cukup sejam, tos kan beras pulut & masukkan dalam loyang
2 helai daun pandan carik-carik kan
400ml santan pekat
200ml air
Setengah sudu garam
Campurkan semua bahan-bahan diatas dan boleh la kukus pulut selama 30 minit

Sementara pulut masak.. guna loyang 10×10 inci.. lembabkan dengan sedikit air dan lapikkan dengan plastik yang berukuran 10×10inci.

Masukkan pulut ke dalam loyang dan tekan rata

Sekarang sediakan bahan-bahan lapisan atas:
400ml santan pekat
120gm gula pasir
35gm tepung gandum
110gm tepung kastad
3 biji telur
1 sudu pandan pes
1 sudu pewarna hijau
Setengah sudu garam

Campurkan semua bahan-bahan lapisan atas & kacau sebati.

300ml air
10 helai daun pandan
Dikisar kasar (jangan terlalu halus nanti rasa getah daun pandan)
Tapis masukkan dalam mangkuk
Kalau masih berkutil tapis ye..

Kacau atas dapur dengan api perlahan hingga nampak pekat.. sampai naik wap sedikit.

Tuang ke atas pulut yang ditekan rata tadi..

Ni cara saya.. tutup loyang dengan aluminium foil supaya air tak menitik atas permukaan talam. Kukus selama 40 minit

RESEPI KUIH TALAM UBI KAYU
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN - KUIH TALAM UBI KAYU
Bahan-bahan (Saiz loyang 30 cm):

* 4 cawan ubi kayu siap di parut dan di buang airnya (anggaran 2 kg ubi kayu)
* 1 1/2 cawan air gula merah (1/2 kg gula merah dimasak dengan 2 cawan air)
* 1 cawan gula pasir
* 3 cawan santan cair

Bahagian Atas:
* 4 cawan santan pekat  1 biji kelapa)
* 2 sudu kecil garam (sudu kfc)
* 1 1/2 cawan tepong gandum

Cara-cara:

1. Panaskan kukusan.
2. Ubi kayu yang telah di parut, di perah buang airnya dengan menggunakan tuala bersih.
3. Masukan ke dalam loyang. Masukan santan cair, air gula merah dan gula pasir. Gaul sebati.
4. Kukus sehingga masak.
5. Setelah masak, tekan-tekan seperti membuat pulut seri muka.
6. Satukan santan pekat, garam dan tepung gandum, kacau sehingga sebati. JANGAN BLENDER, sebab nanti bila masak kepala dia akan pecah-pecah. Guna pemukul telor tangan aje.
7. Tapiskan adunan dan tuangkan keatas adunan ubi tadi. kukus selama 30 minit.
8. Buka penutup kukusan, lap wap yang ada di permukaan kuih dengan tisu..biarkan sebentar dan tutup api.
9. Sejukkan.. sedia untuk di makan.

RESEPI CHEEZY DONUT MUDAH!
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN - CHEEZY DONUT MUDAH
Ni untuk adunan 1/2kg tepung:

Bahan A:
1/2 sudu makan gula
1/2 plastik serbuk mauripan yis
Air suam dalam 4 sudu makan

Campur semua bahan tu, gaul sebati tunggu sampi bebuih.

Bahan B:
1/2 kg tepung
1 1/2 sudu makan ovalette
4 sudu makan minyak panas
3 sudu makan mentega
3 sudu makan Susu cair (optional)
Air secukupnya
Chesdale (guna cheese lain pun bole)

Campur semua bahan B sampai sebati, bila sudah sebati, masukkan bahan A tadi dan sedikit air, gaul la sampai jadi doh lembut.. pastu perap kejap sampai kembang.

Bila dah kembang, bulat-bulat kan dan letak cheese dalamnya.. pastu tunggu lagi kejap untuk kembang... dan goreng. dah siap, bole lah tabur gula.

RESEPI KARIPAP AYAM/ DAGING
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN - KARIPAP AYAM / DAGING
Bahan-Bahan Inti Ayam/ Daging/ Sardin:

- isi ayam/daging (hiris nipis/dadu)
- 1 labu bawang besar dipotong dadu (bahagikan dua bahagian)
- 2 biji ubi kentang dipotong dadu
- 3 sudu besar cili kering kisar (kalau tak suka pedas, kurangkan)
- 2 sudu besar serbuk kari
- 3 ulas bawang merah (dikisar)
- 2 ulas bawang putih (dikisar)
- minyak masak untuk menumis

Cara Masak Inti Karipap ayam/ daging:

1. Panaskan minyak dalam kuali. Kemudian masukkan separuh bawang besar yang sudah dipotong dadu tadi. Yang separuh lagi, masukkan bila kentang sudah empuk nanti.

2. Bila sudah naik bau, masukkan bahan kisar tadi. Kacau perlahan sehingga naik bau, masukkan cili kering kisar. Diikuti masukkan gula, garam dan perasakan.

3. Masukkan pula kentang yang sudah dipotong dadu tadi. Toskan airnya terlebih dahulu.

4. Masukkan satu cawan air supaya kentang cepat empuk. Tutup kuali dengan tudung periuk atau penutup pengukus supaya wap air dapat lembutkan kentang dengan cepat.

5. Masukkan isi ayam/ daging yang sudah direbus diikuti separuh lagi bawang besar yang dipotong dadu.

6. Biarkan sehingga kentang empuk, airnya juga sudah kering

7. Angkat inti kentang dan masukkan ke dalam bekas yang sesuai supaya cepat sejuk dan boleh di buat inti karipap.

Bahan-bahan untuk buat kulit karipap:
- 500 gram tepung gandum (untuk 40-50 biji karipap)
- 2 senduk minyak masak dipanaskan terlebih dahulu (boleh cairkan planta atau marjerin)
- 1 mug sederhana besar berisi air (biasa/ air sejuk dalam peti ais) yang sudah dilarutkan dengan garam
- 50g tepung Beras (anggaran setengah senduk nasi)
- 50g tepung Ubi (anggaran setengah senduk nasi)

Cara buat kulit karipap:

1. Masukkan tepung ke dalam bekas untuk menguli. Masukkan dua senduk minyak masak yang sudah dipanaskan ke dalam tepung gandum. Kacau dahulu dengan sudip sementara minyak masih panas. Boleh gunakan tangan untuk menguli jika minyak sudah tidak panas.

2. Uli doh dengan masukkan sedikit demi sedikit air yang sudah dilarutkan dengan garam tadi. Teruskan menguli sehingga tepung sudah tidak melekit ditangan dan biarkan seketika (10-15 minit)

3. Sebelum anda mencanainya menjadi kulit karipap, uli sekali lagi, kemudian bulat-bulatkan doh tadi sebelum dicanai untuk dimasukkan inti. Anda boleh pilih, sama ada nak kelim sendiri atau guna acuan karipap.

4. Untuk mendapat Kulit karipap yang rangup semasa kita menguli, kita kena pastikan tidak terlebih menggunakan air. Minyak masak panas atau marjerin yang kita panaskan juga membantu dalam memastikan kulit karipap menjadi rangup.

RESEPI KUIH TEPUNG TALAM
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN - tepung talam
Hari ni saya try buat Tepung Talam.. ada org suka, ada orang tak berapa suka kuih guna kaedah kukus ni, kan?

Saya pun baru belajar-belajar masak, tapi alhamdulillah jadi juga kuih ni.. kat sini saya share resepinya..

Lapisan gula merah:
- 1/2 cawan tepung gandum
- 1/2 cawan gula
- 1/2 cawan gula merah
- 1 1/2 cawan santan

1. Kisar semua.. tuang dalam acuan (separuh acuan) tapis dulu kalau blend sekali gula merah..
2. Kukus 15-20 minit (ikut ketebalan)
3. Sejukkan, biar sedikit keras sebelum tuang lapisan putih.

Lapisan putih:
- 1/2 cawan tepung beras
- 1 1/2 cawan santan
- 2 sudu besar tepung jagung
- secubit garam

1. Kisar semua.. tuang atas lapisan gula merah tadi.
2. Kukus semula (20minit ++)
3. Dah masak tuggu sejuk baru boleh potong tau.

Simple je kan?
~ Saya guna santan kotak je, jadi saya ambik secawan santan ja, setengah cawan lagi tambah air. sebab santan kotak kan pekat sikit.
~ Yang lapisan bawah tu, setengah cawan air, saya bancuh ngan gula merah pastu tapis dalam blender.

RESEPI KUIH KASUI // KASWI
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN - kaswi/ kasui
Kuih kasui untuk dibawa ke masjid.. alhamdulillah.. rasanya lembut dan sama macam arwah mak saya buat masa kami kat kampung dulu.

Resepinya..

Bahan-bahan:
2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung ubi
1 cawan gula
1 cawan gula merah
5 cawan air
3/4 sudu teh kapur makan

Cara-caranya:

Masukkan semua bahan-bahan ke dalam mangkuk besar kecuali kapur makan.. gaul sampai sebati dan gula larut.
2. Tapis kan adunan ke dalam mangkuk lain.. campurkn kapur makan dengan 3 sudu makan air.. masukkan ke dalam adunan yang telah di tapis tadi.
3. Adun hingga kapur sebati.
4. Oles acuan dengan minyak masak.. tuangkn adunan ke dalam loyang tadi.
5. Kukus selama 30 minit.. pastikan air kukusan mendidih baru kukus. Balut penutup kukus dengan kain mengelakkan air menitik ke atas kuih.

SELAMAT MENCUBA!

RESEPI AKOK KEDUT SEDAP
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN - AKOK KEDUT SEDAP
Jom ber 'akok'.. berjinakjinak dengan bisnes akok di rumah. Walaupun rupanya tak menawan tapi kuih ni masih ramai yang suka.

Bhn A ----
- 100ml air
- 100g gula merah/ gula melaka (ni manis-manis sedang je if nak manis boleh lebihkan)
- Pandan 2/3 helai

Bhn B---
- 200ml santan
- 30g tepung gandum
- Telur 5 biji
- Secubit garam

Car-cara...
1. Panaskan bahan A... kacau sampai gula larut.. sejukkan.
2. Masukn bahan B ke dalam bahan A yang telah disejukkan.. kacau-kacau dan blend.. tapis.
3. Sapu sedikt minyak dalam acuan dan tuangkan adunan tadi (saya guna acuan muffin) dan bakar suhu 200°C selama 10-15 minit.
4. Adunan memang cair.. dan masa bakar akan gelembung tapi masa keluar akan kedut-kedut.. lagi kedut, lagi sedap.

***selalu akok yang cntik je takde kedut, banyak tepung sebab tu kurang sedap.

RESEPI KUIH LAPIS GOYANG DAN PEJAL
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN
ANEKA RESEPI KUIH MUIH TRADISIONAL MELAYU & MODEN - kuih lapis
Nak makan kueh lapis yang goyang-goyang dan pejal, meh try resepi ni :)

Bahan-bahan:
1 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
1 cawan gula (boleh kurangkan kalau tak suka manis sangat)
1 sudu teh garam
2 paket santan serbuk
1 st minyak masak
3-4 titik sirap merah perasa ros atau pewarna kuning/hijau etc.
4 cawan air (jangan penuh sangat)

Cara-cara:

1. Dalam blender, masukkan gula, santan, tepung beras, tepung gandum, minyak, garam dan 2 cawan air. Blend hingga semua bahan bersatu & tak berketul. Panaskan air dalam kukusan.

2. Keluarkan adunan dari blender & isi dalam bekas. Tambah lagi 2 cawan air, kacau rata.

3. Bahagikan adunan kepada 2 bahagian. Letakkan satu bahagian pewarna kuning & satu lagi dengan pewarna hijau. Kacau biar warna sekata.

4. Untuk memudahkan kuih ni dikeluarkan, sapu loyang dengan sedikit minyak dan letak plastik cling. Masukkan 2 cawan adunan warna kuning & kukus selama 5 minit.

5. Lepas 5 minit, masukkan pula 1 cawan adunan warna hijau dan kukus selama 2 minit. Kemudian selang seli warna hijau dan kuning hingga adunan habis.

6. Lapis yang terakhir warna hijau dikukus selama 20 minit. Bila dah masak alih keluar dari kukusan dan tunggu hingga kuih ni sejuk.

7. Dengan hati-hati tarik keluar plastik cling bersama kuih lapis tadi. Untuk lebih kemas, kuih ini boleh dipotong dengan benang dan setiap lapisan kuih ini boleh dibuka.

*Jika guna loyang non stick, tak perlu letak plastik cling, hanya sapu sekeliling dengan minyak.

You May Also Like

6 comments

  1. Sedapnya mama suka sekali kuih kaswi dgn cucur badak

    ReplyDelete
  2. sedap pula tengok resepi kuih yang KC share nie..

    ReplyDelete
  3. Kuih kaswi paling favourite sekali.

    ReplyDelete
  4. dulu tak reti makan kuih akok ni, skrg stiap kali p pasar malam mesti beli. heee

    ReplyDelete
  5. alahai, kalau boleh semua nak try buat ...
    oklah, nnt try buat kuih bom tu, kat sini inti guna kacang tanah :))

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p