kenapa saya tak prefer blog yang tak boleh copy paste? - sayidahnapisahdotcom kenapa saya tak prefer blog yang tak boleh copy paste?
LightBlog

kenapa saya tak prefer blog yang tak boleh copy paste?

Ikhlas dari hati.. entri ni bukan bertujuan untuk menghentam, mengecam apatah lagi untuk membawang haha. Saya tak tuju pada sesiapa pun, pleaseee saya mohon jangan lah sesiapa terasa. Saya bercakap secara umum, just meluahkan personal opinion. saya tak ada nak marah atau meroyan ke apa ye. Saya hanya berkongsi pandangan jujur dari sudut hati saya yang paling dalam. cewah.

Ni dah kenapa muqaddimah bukan main panjang lagi sayidah oi?! --> kerana melukakan hati orang is the last thing I will do. So, I really hope semua blogger terutamanya, membaca entri ni dengan dada yang lapang dan minda yang terbuka.


kenapa saya tak prefer blog yang tak boleh copy paste?


Lain orang lain pendapat. Saya bukannya membenci tapi bagi saya, saya tidak prefer blog yang tak boleh langsung nak highlight, copy paste & tak boleh right click. WHY?

Kerana ini menyusahkan pengunjung yang datang dengan niat ikhlas.
kenapa saya tak prefer blog yang tak boleh copy paste?
kenapa saya tak prefer blog yang tak boleh copy paste? | credit image: Google
Sebelum tu.. iye. saya faham sangat sangat apa tujuan utama blog seperti itu dibuat --> sebab tak nak orang copy paste artikel kita sesuka hati tanpa mention nama kita or tanpa direct link kan ke blog kita. yes i know. i know it very well.

BUT!

Tak semua orang yang copy paste ada niat jahat. Tak semua orang yang copy paste some or the whole words dalam entri blog kita sebab nak plagiarism. nope. tak semua. dan mungkin yang berniat jahat itu hanya beberapa orang sahaja.

Sebaliknya.. Kebanyakan orang (termasuk saya) berniat baik tulus suci dan murni ketika nak copy paste beberapa ayat/info penting. mungkin untuk share dengan orang lain, nak share ayat yang dia suka dari entri kita di media sosial, nak kongsi our wise words, mungkin nak beritahu kepada orang lain tentang info berguna dan bermanfaat yang kita kongsikan di blog.

Dan juga tak semua orang jahat dengan tak beri credit pada kita apabila dia copy paste info kita. mana yang tak credit kan tu.. kita boleh buat report.

Dalam hidup ni kita tak boleh nak sempurna kerana yang sempurna itu hanya Rasulullah S.A.W. Yang perfect kekasih Allah itu pun diuji, apatah lagi kita manusia yang bukan kekasih Allah ni. It means.. yes ada yang berniat jahat, ada yang berniat baik dengan kita.

Tapi jika kita terlalu fokus pada kejahatan orang kepada kita, bagaimana yang baik? Walhal yang baik itulah yang membantu kita untuk maju ke hadapan dan berjaya.

Apa-apa pun.. pilihan di tangan masing-masing. Saya hanya meluahkan personal opinion & pandangan jujur dari side saya sebagai pembaca/pengunjung. Tidak ada paksaan untuk mengubah apa apa di blog anda melainkan atas kehendak anda sendiri. Itu hak masing-masing of course.

Semoga tiada yang mengecam entri ni hehe. Maaf juga jika kata kata saya di atas ada melukakan hati sesiapa. Saya tiada niat berbuat begitu.


Post a Comment

13 Comments

  1. mungkin boleh guna kaedah printscreen ?

    ReplyDelete
  2. Jika berdepan dgn masalah ni, sy akan save webpage blog tu. Pas tu buka as html di word. Baru buleh godek2 page dia yg exclusive sgt tu konon!

    ReplyDelete
  3. ya, copy paste.. sharing is caring
    biasa orang akan letak credit..
    kalau x letak pon. Allah tahu..
    ilmu tu berjaya disebarkan.. saham akhirat

    ReplyDelete
  4. sama lah, paling tak best bila dia buat contest/giveaway/segmen tapi tak boleh copy paste & takde html untuk peserta. Hilang mood nak join

    ReplyDelete
  5. Private untuk diri sendiri je blog mcm tu, dah tentu tak ada siapa boleh baca @ copy atau salin.. Hehehe

    ReplyDelete
  6. Ha ah... betul2, macam x di alu-alukan utk membaca je. Nk copy, atau salin boleh je dengan taip dan tiru satu persatu... Rajin sangatlah tu hahaha!!

    ReplyDelete
  7. hahaha blog sy tak boleh copy paste haha~ Nice sharing :)
    Kalau sy boleh copy paste atau tidak okay saja..

    ReplyDelete
  8. Pilihan masing-masing tapi bagi miza halal jew orang nak copy pun boleh jadi saham di sana nanti.

    ReplyDelete
  9. Dalam jurnal akak memang akak tak buat yang tak boleh nak copy paste sebab nanti akan menyusahkan readers yang baca entri kita.. Akak halalkan aje entri yang di copy paste sebab ilmu nie perlu dikongsi bersama-sama..

    ReplyDelete
  10. Ada pro and cons. Mungkin dia ada sebab tertentu. giteww.

    ReplyDelete
  11. betul tu.. lagi2 blog yg buat contest. susah nak copy banner. hehe.. tp ejulz faham sesetengah blogger nak jaga hasil penulisan diorang.. :)

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p