Datuk Lee Chong Wei bersara dari dunia Badminton atas faktor kesihatan - sayidahnapisahdotcom Datuk Lee Chong Wei bersara dari dunia Badminton atas faktor kesihatan
LightBlog

Datuk Lee Chong Wei bersara dari dunia Badminton atas faktor kesihatan

Datuk Lee Chong Wei bersara | Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua~! Pemain legend Badminton No.1 Malaysia (legend kerana LCW satu satunya pemain Badminton yang dapat kalahkan Lin Dan!); Datuk Lee Chong Wei; hari ini (13 Jun 2019) secara rasmi telah mengumumkan persaraan beliau selepas 19 tahun bersama Persatuan Badminton Malaysia. Ramai yang terkejut dan turut bersedih apabila berita Malaysian badmintom star Lee Chong Wei bersara (officially retire) & seterusnya tidak sempat untuk menyertai pertandingan Olimpik 2020.

Lagipun umur Lee Chong Wei kan dah 36 tahun.. agak tua dah. Tapi bukan faktor usia pun beliau berhenti Badminton. Tapi atas sebab nak berehat.


Datuk Lee Chong Wei bersara dari dunia Badminton atas faktor kesihatan


lee chong wei bersara
Pemain Badminton Malaysia no.1; Datuk Lee Chong Wei mengumumkan persaraan. Di sebelahnya Syed Saddiq. | image: New Straits Time
Berita dari Kosmo, Metro, Utusan, Sinar Harian dan Astro AWANI mengatakan bahawa keputusan Lee Chong Wei untuk bersara adalah disebabkan faktor kesihatan. Secara specific nya, keputusan itu diambil selepas pemeriksaan perubatan terbaru dilakukan di Taiwan.

Kerana seperti yang kita semua maklum, bekas pemain nombor 1 dunia tersebut telah disahkan menghidap penyakit kanser hidung pada tahun lalu.

Lee Chong Wei dalam satu sidang akhbar di Kementerian Belia dan Sukan di Putrajaya sebentar tadi berkata, keputusan itu merupakan satu yang sukar setelah menimbangkan selama sebulan.

"Saya memberitahu Persatuan Badminton Malaysia yang saya mahu meluangkan lebih masa dengan keluarga," katanya.
Lee Chong Wei bersara
Datuk Lee Chong Wei bersara
Datuk LCW yang 3 kali meraih pingat perak di Sukan Olimpik berkata beliau sudah pun membincangkan hal itu dengan isterinya; Wong Mew Choo (bekas pemain badminton Malaysia) .

"Dia menasihatkan saya berehat. Saya berehat dan turut berbincang dengan Syed Saddiq (Menteri Belia dan Sukan). Saya berkata, selepas Hari Raya, saya akan bersara," kata Lee dalam nada penuh emosi.

"Kesihatan saya lebih penting"

"Terima kasih kepada semua jurulatih saya selama ini terutama Datuk Misbun Sidek dan semua yang telah membantunya selama ini," jelasnya dalam nada sebak.
Datuk Lee Chong Wei bersara
Datuk Lee Chong Wei sah bersara
Saya juga turut bersimpati dan sedih atas keterpaksaan jaguh Badminton Malaysia untuk bersara. Tapi tidaklah sampai berasa ralat, kecewa mahupun tidak puas hati dengan keputusan tersebut kerana bak kata beliau "kesihatan lebih penting".

Saya percaya Datuk LCW telah pun berfikir masak-masak dan membuat decision yang terbaik dan tepat buat beliau dan keluarga.

Lepas ni mesti rindu.. dah tak boleh lah nak tengok Lee Chong Wei beraksi di 'pentas' badminton kan? Tak boleh dah nak tengok beliau kalahkan Lindan lagi. Takde dah 'adegan' melepaskan 'geram' kat LCW sebab asyik bagi bulu tangkis shuttlecock keluar gelanggang hahahaha. 
Datuk Lee Chong Wei retire
Datuk Lee Chong Wei officially retire
So next... adakah 'musuh' utama Lee Chong Wei iaitu Lin Dan akan turut retire dari bermain badminton selepas Olimpik 2020? Wallahua'lam~ I don't know.

Sebab saya ada terrbaca dari Berita Harian bahawa Lin Dan memberi bayangan dia hanya akan bersara jika seterunya Datuk Lee Chong Wei mengambil keputusan yang sama.

"Saya ingin mencabar diri sendiri untuk mengetahui sampai mana tahap yang saya boleh capai. Saya juga ingin menunjukkan contoh yang baik kepada pemain muda agar mereka boleh melakukan perkara sama. Lagipun, Chong Wei masih belum mahu bersara, jadi saya fikir perlu terus beraksi," kata Lin Dan yang memenangi pingat emas Olimpik Beijing 2008 dan London 2012.

Okay itu sahaja, apa-apa pun I wish Datuk Chong Wei all the best!

Till next time, daa~ wassalam! :)

Post a Comment

3 Comments

  1. yeah it's about time for him to retire and rest. thank you LCW

    ReplyDelete
  2. Mesti Lee Chong Wei dah berfikir masak-masak sebelum buat keputusan. Beliau antara atlet yang banyak menyumbang kepada pencapaian sukan di Malaysia.

    ReplyDelete
  3. Sedihnya tengok berita DLCW umum bersara 😥

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p