424 broken links! effect SEO blog tak? cara cari & fix it? - sayidahnapisahdotcom 424 broken links! effect SEO blog tak? cara cari & fix it?
LightBlog

424 broken links! effect SEO blog tak? cara cari & fix it?

424 broken links! effect SEO blog tak? cara cari & how to fix the problem? | Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua~! Udah lama tak bersiaran di blog ni kan? Last update 7 oktober and today 13 November 2020. Hmm lebih sebulan juga dibiarkan begitu saja haha. But Alhamdulillah i'm back now! And the total pageviews blog sudah mencecah 11.5 juta! Right now is 11,504,671. Lagi separuh nak ke 12 juta.. syukur. InshaaAllah moga berkembang dan naik dengan jayanya lah. Aamiin. So.. apa itu broken link?


Haa sebenarnya dah lama dah nak cerita pasal broken link kat blog ni. Mungkin ada yang dah tahu, ada yang belum tentang cara cara or how to check the broken link in our blog. Dan kenapa ianya penting untuk SEO? Ok lets talk about that.


First of all.. untuk nak senang faham apa itu broken link.. Maksud mudahnya adalah pautan link (URL) yang rosak. Yang dah tak ada gunanya, yang dah tak ada lagi (sama ada link itu sudah di-delete atau orang yang komen unknown atau blogger yang deactive) tapi masih berada dalam blog kita.


It can be EXTERNAL LINK (link dari luar) atau INTERNAL LINK (link kepunyaan blog kita sendiri).


External link tu sama ada memang kita masukkan sendiri (boleh datang dalam pelbagai bentuk sama ada link blog orang lain, facebook, instagram, youtube dan lain lain) atau orang berkunjung singgah masuk ke dalam blog kita (sama ada dalam bentuk comment atau chat box).


Nak senang faham lagi.. andai kata klik link tu.. dia akan menunjukkan halaman ERROR 404. Ataupun bila kita klik profile orang yang komen di entri kita.. dia akan kata profile not available/ not publicly displayed dan lain-lain.


Ok so next.. broken link ni macam mana nak cari dan ada effect buruk ke pada blog kita?


Cara nak cari senang je.. boleh direct pergi ke https://www.brokenlinkcheck.com/ and masukkan URL website kita then klik 'find broken links now'!

cara cari broken link blog SEO
cara cari broken link blog SEO
What is the function of Online Broken Link Checker?

- Scans webpages for dead hyperlinks

- Can analyse unlimited number of pages (*  free version has a limit of 3,000 pages, and only one running request per IP address is allowed)

- Useful for SEO optimization

- Checks both internal (local) and external (outbound) URLs and finds which are stale

- Reports bad links location in your HTML code

- Validates websites online: the same way as how your users and Search Engines see those

- Detects "linkrot" and other problems of web site integrity

- Supports sub-domains

- Works on-line so can be used on Windows, Mac OSX, Linux, iOS, Android and any other OS

- Shows 404 errors and other unsuccessful HTTP response codes - for each dead or problematic hyperlink

cara cari broken link blog SEO
cara cari broken link blog SEO
Kalau jenis macam saya yang dah 10 tahun (sejak tahun 2010) memiliki blog ni.. memang akan mengambil masa yang agak lama untuk dia scan. Sebab banyak entri dan link dia kena check. Thats why haritu saya check and the result is WOW! 400 lebih wehh broken link. tu pun rasanya tak habis lagi sebab dia limit 3,000 pages je untuk check at one time.


BANYAKKKKK yang saya tengok broken link tu datang dari giveaway/ segmen/ pencarian bloglist. Mereka banyak delete the entry selepas tarikh dah tamat. So.. untuk fix the problem dan cara penyelesaiannya.. i have to delete all of the segment, giveaway dan sama waktu dengannya. Sebab kalau nak check satu satu, memang tak larat lah den. Banyak gilos! Hahaha. Saya dah lah jenis yang suka join sejak dari dulu lagi. Tapi lepas ni rasa macam dah trauma dah nak join apa-apa hahaha.


Selain tu, banyakkkk lagi link lain yang dah 'mati' (404). Link pautan dalam entri review, paid article yang saya buat job dulu-dulu, profile (terutamanya unknown) yang ada di bahagian comment entri dan macam macam lagi.


Kita boleh kenalpasti juga link mana yang bad host. Bad host ni jahat. Kena buang. Yang link error 404 tu pun kena buang/ revert to draft the whole entry (depends) atau unlink sahaja link tersebut (tak perlu buang entri).


Setahu saya, broken links ni semua memang ada beri bad effect kepada SEO website kita. Beri kesan kepada tahap performance search engine/ enjin carian untuk blog kita (orang cari blog kita di Google, etc) jadi slow kalau banyak sangat broken link yang terkumpul.


Saya cadang nak deleteee semuaaaaaaaaaa broken links dalam blog saya terlebih dahulu kemudian baru lah update semula blog ni tapi it takes a very looonggggg time so i decided to update je lah. sambil update, sambil tu delete broken links sebanyak yang boleh. Slowly but surely kan? InshaaAllah.


Minggu lepas saya check ada 424 broken links.. Harini saya check dah kurang sikit jadi 340. Alhamdulillah ada penurunan. Lepas ni nak kena buang sikit sikit sikit sehingga lahh tinggal ZERO (0) YEAHHH!

cara cari broken link blog SEO
cara cari broken link blog SEO
Okay itu sahaja.. Moga bermanfaat!


Till next time, daa~ wassalam! :)

Post a Comment

3 Comments

  1. Terus cepat-cepat kak PC check..hui mahu beratus juga ni. Terima kasih perkongsian ya.

    ReplyDelete
  2. haritu dah pernah try guna broken link.. jenuh jugak nak betulkan balik satu persatu.. nasib masa tu tengah rajin.. hehehe.. btw, terima kasih kongsi info mengenai broken link ni.. betul2 berguna

    ReplyDelete
  3. jenuh juga nak betulkan semua broken link tu. selalunya kalau join segmen dan giveaway, saya terus delete post lepas segmen tamat.

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p