Teknik dan Tips Lulus Temuduga - sayidahnapisahdotcom Teknik dan Tips Lulus Temuduga
LightBlog

Teknik dan Tips Lulus Temuduga

Kecut perut sebelum dan semasa temuduga itu perkara normal dan its okay. Its alright untuk rasa nervous, cuak (dan sewaktu dengannya) ketika waktu temuduga. Tapi, apa yang penting.. calon-calon harus tahu beberapa teknik dan tips lulus temuduga. So that calon tahu apa benda yang perlu buat dan tak perlu buat untuk lulus temuduga.

Teknik dan Tips Lulus Temuduga


Teknik dan Tips Lulus Temuduga
teknik dan tips lulus temuduga. credit image: rahsiakerjayagarduan.com
Bapa saudara saya yang sudah berpengalaman banyak tahun menemuduga orang dan melihat calon ditemuduga selalu berpesan pada saya bahawa ketika temuduga, 

- FIRST IMPRESSION tu penting
- penampilan yang bersih, elok, kemas dan sesuai dengan pekerjaan yang diminta
- confident bila bercakap dan menjawab soalan dan juga bertanyakan soalan
- eye contact. beri perhatian yang penuh
- study tentang maklumat & perkara penting syarikat/institusi/tempat yang bakal kita bekerja tersebut

Lagi satu tips yang saya nak tambah untuk cemerlang dalam temuduga: study dan berlatih menjawab soalan-soalan yang biasa ditanya dalam sesi temuduga. Practice makes perfect. Jika kita dah biasa practice menjawab soalan-soalan temuduga (either dalam bahasa Inggeris or bahasa Melayu), nanti tak ada lah kekok atau tterrrrlupa atau errrr errrrr ermmm ketika ditemuduga oleh para penemuduga.


Yang part confident tu, memang saya setuju sangat. Sebab emngikut pengalaman kawan saya yang pernah ditemuduga dia kata.. waalaupun dia tak de lah pandai mana speaking english, tapi dia tetap confident bila speaking. Walaupun tak lancar, tapi itu tak mematahkan semangat dia untuk speaking ketika menjawab soalan temuduga. Dan Alhamdulillah, dia diterima berkerja untuk jawatan tersebut eventhough he was not fluently speaking BI. 

Teknik dan Tips Lulus Temuduga
Teknik dan Tips Lulus Temuduga 
So, conclusionnya.. first impression + penampilan + confident + eye contact + preparation yang sucukupnya sebelum temuduga adalah tips-tips dan rahsia untuk lulus dalam temuduga. Tak kisah lah temuduga SPA ke, pegawai perubatan ke, pegawai bomba ke, temuduga jadi cikgu ke, temuduga untuk jawatan besar sekali pun, aspek-aspek tersebut perlu lah diambil kira dan diberi perhatian.

Anyway, goodluck pada awak-awak yang nak pergi interview tu. Semoga berjaya. Jangan lupa bismillah sebelum masuk bilik temuduga tu hehe.


Adios! Daaa~


Post a Comment

2 Comments

  1. Normal kalau nervous tu yang takde perasaan tu patut dirisaukan.
    Anyway good tips.

    ReplyDelete
  2. Nice tips kalau sesesiapa yang nak cari jawatan kosong boleh pergi ke website sya

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p