surah-surah yang menyakiti jin - sayidahnapisahdotcom surah-surah yang menyakiti jin
LightBlog

surah-surah yang menyakiti jin

First of all, apa maksud Jin? Jin adalah makhluk halus yang diciptakan Allah dari api. Jin memiliki sifat fizik tertentu, berbeza dengan jenis manusia atau malaikat. Namun jin hampir sama dengan manusia, iaitu dari segi kewajipan menyembah Allah. Seperti dalam firman Allah  "dan aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan supaya mereka menyembahKu" (Surah Adz-Zariyat ayat 56). 

So, apa beza Jin dengan syaitan dan iblis sebenarnya? Adakah mereka sama sahaja atau macam mana? Mengikut info yang saya dapat dari SINI,

Syaitan: untuk memahami syaitan (setan), satu prinsip yang harus kita pegang - jin itu makhluk dan syaitan itu sifat. kerana syaitan itu sifat, maka dia melekat pada makhluk dan bukan berdiri sendiri. Syaita adalah sifat untuk menyebut setiap makhluk yang jahat, membangkang, tidak taat, suka membelot, suka maksiat, suka melawan aturan dan macam-macam lagi.

Iblis: Iblis adalah nama salah satu jin yang menjadi kepala para pembangkang.

Haa nampak tak bezanyaa? hehe.

surah-surah yang menyakiti jin

surah-surah yang menyakiti jin
surah-surah yang menyakiti jin
credit image: reportaseislami.com
Haritu saya ada terjumpa list surah-surah yang menyakiti jin. Saya nak share di sini supaya semua orang tahu dan dapat mengamalkannya.

"Amalkan membaca surah-surah yang menyakiti jin seperti ayat Al-Kursi, Surah Yasin, Surah as-Saaffaat, Surah ad-Dukhan, Surah al-Jinn, Surah al-Hasyr, Surah al-Humazah dan Surah al-A'la. Setiap surah-surah atau ayat yang meyebutkan syaitan atau menyebutkan tentang neraka dan seksa , akan menyakiti jin. Wallahu'alam bissawab."

surah-surah yang menyakiti jin
ayat al-kursi
credit image: shortsurahs.com
Baca juga:

Post a Comment

2 Comments

  1. Ilmu baru lagi, thanks KC atas pencerahan jin dan syaitan.

    ReplyDelete
  2. Semoga kita di jauhkn dr sifat2 yg di miliki syaitan & sekutu ny

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p