tips tingkatkan trafik blog #3 - sayidahnapisahdotcom tips tingkatkan trafik blog #3
LightBlog

tips tingkatkan trafik blog #3

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua~! Semua dah start buat tips tingkatkan trafik #1 & #2 yang saya share pada hari kelmarin dan semalam? Kalau dah start, haaa amacam? Ada perubahan sikit tak dari segi trafik blog? Hehe. Okay harini kita teruskan dengan tips tingkatkan trafik blog yang ketiga. Check it out!

tips tingkatkan trafik blog #3
tips tingkatkan trafik blog #3

tips tingkatkan trafik blog #3


Apply teknik SEO dalam entri blog


Seperti yang saya katakan semalam.. SEO (Search Engine Optimization) ni satu alat / teknik yang membantu entri atau artikel para blogger untuk melekat di Search Engine (such as Google, Yahoo, Bing).

Kebanyakan dari entri blog saya, saya apply teknik SEO. Tak ada la S.E.M.U.A entri saya apply teknik SEO. Penat sebenarnya kalau nak apply teknik SEO dalam setiap entri. Penat nak fikir hahaha. Tapi saya mostly nya memang saya apply lah teknik SEO. Lagi-lagi kalau entri tersebut berbentuk fakta atau perbincangan atau tips atau isu semasa. Jika ianya entri job/paid review pun saya akan apply teknik SEO.

Antara cara nak tahu seseorang tu apply teknik SEO atau tidak.. cuba bandingkan entri beliau dengan entri orang lain di Google. Mana yang berada di awal-awal page Google? Contoh laa entri beliau berada di 1st page Google dan entri orang lain berada di 3rd-5th page Google, kemungkinan beliau terapkan SEO dalam entri beliau atau SEO entri beliau lebih kuat dari yang belakang-belakang tu.

Tu yang kadang-kadang kalau ada pertandingan/Giveaway/segmen berbentuk SEO, pemenang akan dinilai berdasarkan entri siapakah yang berada paling atas di Search Engine dengan menggunakan sesuatu keyword.

Keyword?

Yeap, SEO dengan keyword ni memang berkait rapat. Keyword a.k.a kata kunci. Keyword, heading, subheading, permalink, search description, image properties, caption, external link, internal link.. semua ni adalah antara teknik SEO dan perkara yang mempengaruhi SEO. 

Nak belajar teknik-teknik SEO!

Okay.. Jangan suruh saya cerita pula di blog ni tentang teknik-teknik SEO tersebut ye hahaha. Susah kalau nak ajar secara one-way communication ni. Pembelajaran SEO ni akan jadi lebih berkesan dan mudah faham jika ianya terjadi secara two ways communication. Komunikasi dua hala.

So.. kat mana boleh belajar tentang teknik-teknik SEO ni?

Rasanya.. ada je kot kelas-kelas berbayar di luar sana yang mengajar tentang SEO dan sewaktu dengannya. Tapi kalau saya, saya tak mampu la nak pergi sebab tak boleh nak keluar rumah + tak ada duit banyak nak bayar. 

So.. dari mana saya belajar tentang SEO?

As I said semalam, saya belajar tentang SEO ni dari AFB (AFB dulunya dikenali sebagai EFG). Ilmu-ilmu SEO ni saya tak pernah tahu pun dulu. Pernah lah dengar tapi tak tahu dan tak ambil tahu haha. Dulu jealous la tengok entri orang lain berada di first page Google, 2nd page, 3rd page Google. Tapi selepas saya belajar SEO dalam AFB Network, saya terapkan dalam penulisan entri blog saya & Alhamdulillah boleh nampak hasilnya sekarang. Iye, sedikit sebanyak memang saya nampak hasilnya sekarang bila apply teknik SEO.

Tak percaya?

Okay cuba search 'jpj test' atau 'test jpj' atau 'jpj test kereta' atau 'ujian jpj' atau 'rsm dan rpk' di Google. Kat first page ada tak entri blog saya? Cuba search pula 'filem munafik' atau 'munafik sinopsis' atau 'munafik lagu' atau 'lirik kalah dalam menang' di Google. Ada tak entri blog saya di 1st page? Cuba search pula 'tanda lelaki suka perempuan' atau 'tanda perempuan suka lelaki'. Ada tak entri saya di 1st page Google? Okay okay last.. cuba search 'resepi badak berendam', 'resepi biskut tiramisu' & 'resepi kuih kaswi' kat Google. Ce tengok ada tak blog saya tersenarai di first page? Kalau ada, that's the power of SEO.

tips tingkatkan trafik blog #3
tips tingkatkan trafik blog #3
tips tingkatkan trafik blog #3
tips tingkatkan trafik blog #3
tips tingkatkan trafik blog #3
tips tingkatkan trafik blog #3
tips tingkatkan trafik blog #3
tips tingkatkan trafik blog #3


Bestnya! Nak belajar juga lah SEO!

Minta maaf le saya tak boleh nak ajar teknik SEO yang saya tahu di blog ni. Sebab bak kata saya tadi, susah kalau nak ajar satu hala je. Tapi pada sesiapa yang zero tentang SEO atau berminat sungguh-sungguh nak belajar, jom daftar AFB. Boleh belajar ilmu SEO dalam AFB. Ada term&conditionnya untuk join AFB. Boleh whatsapp saya di 0172008642 atau ketua AFB - kak irra 0133560192 untuk pendaftaran batch kedua.

Bagi sesiapa yang dah tahu teknik-teknik SEO...

Mungkin ada yang dah tahu teknik-teknik SEO ni. Nasihat saya, kalau nak trafik tinggi sila lah rajin-rajin buat banyak entri + apply teknik SEO. InshaaAllah.. kalau tak nampak hasilnya sekarang, akan akan datang who knows right? Entri-entri saya yang berada di 1st page Google pun bukan mengambil masa sebulan dua bulan untuk berada di sana tapi banyak banyak bulan. Yang penting, it's your effort and hard work.

"Usaha tangga kejayaan"

Usaha bila kena dengan teknik yang betul inshaaAllah meletop kebabom; you will be successful. Saya tak kata saya dah jadi a successful blogger. Of course not. Yet. Tapi saya berusaha ke arah itu.

tips tingkatkan trafik blog #3
kata hikmah Ustaz Pahrol
"Bina lah kehidupan dengan memberi" - Ustaz Pahrol Mohd Juoi

And that's what I'm trying to do also. That's why saya share tips-tips tingkatkan trafik blog ni kepada semua blogger-blogger di luar sana untuk kita sama-sama menuju ke arah kejayaan. 
**Wahh gituuu. Penat nak perah otak keluarkan kata-kata motivasi ni hahahaha.**

Okay itu saja. Tips ketiga harini - apply teknik SEO dalam penulisan entri blog.

Bersambung esok pula untuk tips yang seterusnya, stay tuned~ :)

Baca juga:

Post a Comment

12 Comments

  1. thanks share dear..betul, teknik S.E.O ni penting dan ambil masa untuk belajar.kena masuk to-do-list

    ReplyDelete
  2. wah ada tips hebat dr kaysieee...perkongsian yg bagussss

    ReplyDelete
  3. SEO memang membantu kan, masih byk lagi nak kena belajar tekniik SEO ni

    ReplyDelete
  4. Terima kasih...terima kasih..terima kasih...ilmu yang dikongsi sangat bermanfaat..

    ReplyDelete
  5. Seo nie bagus tapi xsemua dapat menguasainya lagi terutama saya..hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. takpe abg zarin. yang penting ada usaha nak belajar dan terapkannya dalam entri haha

      Delete
  6. Done di sini juga... Terima kasih untuk perkongsian di atas ^_^ Akan cuba belajar berkenan teknik berkenaan... Banyak lagi yang perlu dipelajari...

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p