SELAMAT HARI IBU,UMI !!! - sayidahnapisahdotcom SELAMAT HARI IBU,UMI !!!
LightBlog

SELAMAT HARI IBU,UMI !!!

UMI TERCHENTA! :)


Salam semua! Bismillahh..

12 MEI.. Tarikh yang dinanti-nantikan para ibu. Hehe. Kenapa?? Sebab pada tarikh itulah anak2nya yang busy dengan kerja,study sanggup luangkan masa untuk wish SELAMAT HARI IBU! Wish yang simple but... Bagi mereka besar maknanya. 

Mungkin ada yang tak faham ..Buat apa nak perbesar-besarkan sangat hari ibu ni. Bukan perbesar kan makcik pakcik oit. Tapi tu lah kalau nak fikir logik, selain hari 12mei ni, ada tak awak nak tiba-tiba wish 'SELAMAT HARI IBU,umi!!' ?? Tak ada kan? Mungkin ada..Tapi jarang-jarang kan nak jumpa manusia sebegitu rupa? Kalau ada,alhamdulillah sebab saya pun tak pernah buat macam tu. Tak pun silap-silap, kalau kita wish macam tu selain hari 12mei ni, mak kita kata-Dah buang tabiat?? Haa kan kena sejibik! 

Mungkin ada sesetengah yang mengatakan Hari Ibu ni haram and tak boleh nak sambut. Nak dijadikan cerita kan, semalam terjumpa video Ustaz Azhar Idrus yang mengatakan sambut Hari Ibu ni haram. Tapi tak habis tengok la video tu. Sampai setengah je. Pastu tutup. ha tu lah manusia kan. Benda baik memang susah nak tengok sampai habis. *Saya la tu,jangan terasa pulak kakak abang sume. Hehe.* Then, saya pun tak jadi nak wish umi sebab tahu Hari Ibu tak boleh sambut.

Keesokan harinya, tengah online facebook.. Tiba2 ada message masuk.. 

Umi: Tak nak wish umi ke?

Aduhhh rasa nak nanges je. Sebab rasa dah berdosa gila sebab kecewa kan hati umi yang tengah tunggu anak dia*saya* wish tapi tak wish2 pun. Nampak tak betapa para ibu nak anak beliau wish SELAMAT HARI IBU kepada mereka? Then, tetibe terjumpa la satu artikel ni kat Facebook.....

Katakan 'ya' kepada silang budaya. Katakan 'tidak' kepada serangan budaya. (Syeikh al-Qaradhawi).

Hari Ibu suatu silang budaya yang baik. Seperti kita kadang kala mengambil budaya makan pakai sudu, pakai baju kot dan sebagainya. Islam tidakpun menegahnya. Para sahabat ketika menakhluk sesebuah negara tidak memusuhi budaya masyarakat itu yang tidak bercanggah syariah.Hari Ibu bukannya suatu 'serangan budaya' seperti Hari Valentine. Operasional Hari Valentine akan membawa sepasang kekasih mendekati zina. Manakala, operasional Hari Ibu akan membawa seorang anak yang mungkin sibuk dengan dunianya, 'tersentap' merindui dan mengenang semula semua jasa-jasa ibu. Meskipun setiap hari dia memang perlu menyayangi ibunya. Lumrah manusia sering terlupa untuk menghargai.Oleh sebab itu, saya lebih tenang bersama dengan golongan yang berpendapat HARI IBU ADALAH HARUS, selagi operasionalnya patuh piawaian syariah. 


- USTAZAH FATIMAH SYARHA.

Huwaaa nanges2 dalam hati saya ni. Sebab fikir dah lambat sangat wish walaupun masa tu baru pukul9 pagi. Saya pun message la umi. Wish and terangkan apa yang terjadi. Supaya tak tersalah faham bahawa anak beliau ni*saya* lupa kepada uminya.. Huhuhu sedih2.. Umi siap kata lagi..

" Kngah,kyong,abgder,alang..Semua dah wish..Kakcik sorang je tak wish lagi"

Adooyy lagi meraung la dalam hati saya ni. Kejam ya amat! Dush sayidah! Rasakan tumbukan dari diri sendiri..

Tapi sekarang sudah kembali normal perasaanku kerana umi saya memahami! Alhamdulillah..

Jadi.. Siapa2 tak wish lagi tu, pergilah. Jangan terperanjat mungkin2 mak kita sedang menantikan wish daripada kita. Hati ibu siapa yang boleh duga. 

"Ibu tak kata pape pun. Buat apa nak sibuk2 wish."

Ohhh dah hebat sangat la sampai boleh duga2 perasaan ibu ni? Apa salahnya wish . Satu mesej je pun. Susah sangat kah?

"Ibu saya tak ambil tahu pun pasal semua ni"

Tak ada masalah. Ce wish. Siapa tahu dalam diam walaupun mereka tak luahkan tapi dari sudut hati yang paling dalam, mereka akan berasa terharu dengan perhatian dan ingatan anda kepada mereka. Ingat, kegembiraan Allah terletak pada kegembiraan ibu bapa. Dan juga sebaliknya.

Okay la.. Chow dulu. Ada masa kita bertemu lagi.INsyaALLAH :)

Wassalam :)

Post a Comment

4 Comments

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p