Ali Banat's Final Message (Gifted With Cancer) - sayidahnapisahdotcom Ali Banat's Final Message (Gifted With Cancer)
LightBlog

Ali Banat's Final Message (Gifted With Cancer)

Semalam, dunia digegarkan dengan berita bahawa Ali Banat telah meninggal dunia. Sebenarnya, secara jujurnya, saya tak kenal pun beliau siapa. Walaupun ada sekali dua terserempak dengan post berkenaan beliau di Instagram tapi still tak datang minat untuk ambil tahu. Tapi.. malam semalam saya ada jumpa satu post Facebook Fynn Jamal yang memaparkan sedikit sedutan video Ali Banat's Final Message. And then saya baca caption Fynn Jamal, dari mula hingga ke akhir, berkaitan dengan video Ali Banat's Final Message itu, Tak ada missed langsung. And I was really touched.
Ali Banat's Final Message (Gifted With Cancer)
Ali Banat's Final Message (Gifted With Cancer)
POST FYNN JAMAL:
one of my living hero. who alhamdulillah has returned to الله earlier this week.
.
blessed with cancer.
.
kadang kadang aku cemburu pada mak. mak pun pergi kerana kanser. umur mak 38 tahun masa dia pergi.
.
aku cemburu sebab seperti ali banat lelaki dalam video ini— mak dapat constant reminder yang dunia ni tak ada apa pun sebenarnya. yang mana memberi mereka sebab untuk hidup sambil berkhidmat pada semua.
.
mak was a really good friend and a truly awesome listener;
itu abah selalu kata.
.
kadang-kadang aku rasa hidup ni macam ya الله lamanya. kadang-kadang aku risau aku selesa atas dunia.
.
selalu aku fikir—
macammana hari ajal aku adalah pada waktu aku tengah malas dalam agama aku.
.
aku manusia.
ada minggu bukan main beriya tahajjud siap mandi jenazah segala.
ada minggu—
aku tidur je.
.
aku manusia.
kadang-kadang aku lupa.
.
how lucky those with these reminders of death. sentiasa beringat. dipesan setiap saat. berasa. depan mata.
.
kita manusia.
benda tak perasan—
biasanya kita lupa.
.
kindly watch the full video.
go to @onepathnetwork;
tengok full video di info.
.
kalaulah aku larat nak pentingkan diri sendiri—
begitulah hidup yang mau aku hidupi.
.
hidup atas bagasi.
membantu sana dan sini.
.
tapi takpe. kita semua ada fight kita. kalau sedang solo— kejar pahala-pahala seperti dia. kalau ada keluarga— jaga keluarga kita.
.
beribadah mengikut daya.
.
salam kasih untuk sekalian kita penunggu maut yang aku cintai. moga ajal sampai dalam keadaan iman kita paling tinggi setakat hidup selama ini.
.
amin.
---------------------------------------

AMIN YA RABBAL 'ALAMIN.

Selepas sahaja saya baca post ini dan menonton video pendek tersebut, baru lah dalam hati saya tertarik untuk tahu "siapa Ali Banat ni?". Tertarik untuk kaji siapakah beliau?


Siapakah Ali Banat?

Apa yang saya dapat tahu adalah beliau seorang millionaire. Pada tahun 2015, Ali was diagnosed with penyakit kanser Tahap 4 dan diberi masa 7 bulan sahaja untuk hidup. Sejak daripada tu, beliau lepaskan satu persatu harta beliau, dari kereta mewah sehinggalah baju baju berjenama kerana beliau sedar bahawa semua itu tiada maknanya. Yang penting beliau mahu kembali kepada Allah dengan keadaan yang bersih.

Beliau juga menjual his successful business dan memulakan projek charity MATW yang memberi tumpuan kepada pembinaan masjid-masjid dan sekolah-sekolah di Togo Africa.

Subhanallah! Moga Syurga untuk beliau Amin.
Ali Banat's Final Message (Gifted With Cancer)
Ali Banat's Final Message (Gifted With Cancer)
And the most interesting part when Ali Banat request sendiri OnePath Network untuk rekod video mesej akhir (final message) beliau & minta untuk di-release-kan video tersebut sejurus selepas kematian beliau.


FULL VIDEO OF ALI BANAT'S FINAL MESSAGE [EXCLUSIVE]

“Subhanallah this, this is not worth just a simple blessing that Allah has given us. Like waking up in the morning and being able to walk to the bathroom by yourself. These things have been stripped away from me during the last of my life Alhamdulillah…”


His main advice to all brothers and sisters around the world:

“During your life brothers and sisters.. Just try to have a goal, try to have a plan, try to have a project that you work towards. Even if it’s not you personally doing it and you’re funding someone else’s projects. Just do something cause Wallah you’re going to be needing it on The Day of Judgment…”

"For the people that out there that are sick or worried or stressed, I also say to you people, don't worry. Allah Almighty will send you people that you never expected. If you really need someone. You just have to.. have trust & tawakkal in Allah"
Ali Banat's Final Message (Gifted With Cancer)
Ali Banat's Final Message (Gifted With Cancer)
Saya share final message from Ali Banat ini supaya kita semua berhenti sekejap dan muhasabah diri. Reflect on Ali's story. Try to change our lives to be a better Muslim. Try to do something yang boleh bantu kita di Akhirat. InshaaAllah~ Aminn.

Post a Comment

2 Comments

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p