SUNNAH's of DRINKING WATER - sayidahnapisahdotcom SUNNAH's of DRINKING WATER
LightBlog

SUNNAH's of DRINKING WATER

sunnah minum air ikut cara Nabi


Assalamualaikum~!


Sunnah minum air :

  • Say Bismillah
  • Sit down
  • See the water
  • Drink with your RIGHT HAND
  • Drink it in TTHREE BREATHS
  • Say Alhamdulillah

sumber : Al Mubarak Radio.



Sekarang ni nak tengok orang ucap bismillah sebelum minum air pun susah, apatah lagi sunnah meminum air yang lain. Yang pertama pun sukar nak buat, yang lain bagaimana lah. Tu yang saya nampak lah, bukan semua yang tak ucap bismillah dan mungkin mereka ucap bismillah dalam hati kan, mana lah kita tahu kan. *think positive* Kalau ucap bismillah sblum minum alhamdulillah. Kalau tak, muhasabah :)

Tengok orang minum kat sana, hmm minum dengan tangan kiri. Tengok belah sini, pun sama, orang minum tangan kiri. Tengok belakang, orang minum dengan tangan kiri. Kekadang yang minum tangan kiri tu boleh dikatakan orang yg berilmu. Muhasabah :)

Dan apa salahnya kalau ada tempat duduk yang berdekatan, pergi lah sana dan duduk lah time minum. Kita tak rugi apa apa pun, malah mendapat pahala kerana mengikut sunnah Nabi. Kalau memang takde tempat duduk, nak buat mcm mana kan ? Hehe

Saya kat sini bukan nak salahkan sesiapa. Its just muhasabah untuk kita semua dan peringatan untuk kita semua. Kita kena saling mengingati. Saling berpesan. Ke arah kebaikan :)

Ingatlah, minum tangan kiri adalah mengikut amalan syaitan. Bukan susah nak minum menggunakan tangan kanan. We must remind ourselves and to keep in our mind that 'aku wajib minum guna tangan kanan!'

Benda yang simple macam ni sangat rugi kalau kita tak amalkan :)


Saya kalau dengan kwan rapat memang saya akan tegur kalau ada yang minum tangan kiri. Tapi nak tegur tu janganlah tengking tengking pulak. Kita ikut cara Nabi ---> tegur dengan cara berhikmah :)

Mungkin kita boleh tegur orang supaya minum menggunakan tangan kanan dalam bentuk gurauan dan tegur tegur manja gitu. So that it doesn't seem so krik krikk krik and rude ~kan? :D

Allah nak bagi pahala senang je. Kalau kita ikut 6 sunnah Nabi meminum air ni dah berapa pahala dah kan kita dapat. Kalau kita niat ikut sunnah2 ini untuk menghidupkan sunnah Nabi dah dapat berapa pahala dah. Kita tegur orang untuk melakukan sunnah Nabi dah berapa pahala dapat dah. Orang yang kita tegur pun bila menegur orang lain, kita pun mendapat saham pahala jugak. So, kira lah dah banyak pahala boleh dapat di situ. inshaaAllah :)

Kita mungkin tahu hal ini, tapi mungkin memerlukan sedikit peringatan dari semasa ke semasa. Marilah hidupkan sunnah Nabi yang sangat mudah ini :)

Selamat beramal~!

Wasssalam :)

Post a Comment

7 Comments

  1. perkongsian yang baik Kak Cik, bersama kita hidupkan sunnah.In Shaa Allah.

    ReplyDelete
  2. betul tu nak dpt pahala senang je sebenarnya tp nak buat tu T__T ..

    #maaf kak baru nak jwb LA tp tngk dh xde entri tu .. sorry bnyk kak sy xdan nk jwb ..

    ReplyDelete
  3. in sha allah sama sama kita amalkan ^^

    ReplyDelete
  4. salam kenal..nice sharing dear...

    ReplyDelete
  5. Tq for sharing....it's a good reminder :)

    Jemput singgah... http://ummuzuhayr.com

    ReplyDelete
  6. such a good reminder..kadang2 bnde cmni la lupe nak buatkan.. :(

    ReplyDelete
  7. ada satu lagi. Minum dengan menghirup bukan biarkan air masuk sendiri ke mulut. Ia mengelak penyakit hati

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p