Salah Faham.......Dan.......Sebenarnya

by - October 21, 2015

Salah Faham.......Dan.......Sebenarnya


Contoh salah faham hahahah
credit to : springkarat.blogspot.com


Oh semalam baca nota Etika sebab ada exam Etika & Nilai Dalam Pembangunan pukul 1 nanti (doakan saya dan kawan-kawan ye!). Lepastu ada terjumpa satu subtopik menarik ni di bawah tajuk perspektif pembangunan.

Salah Faham.......Dan.......Sebenarnya


Salah faham :


Dalam perbendaharaan kata melayu:
-kalimah pembangunan bersumberkan kata dasar "bangun"
-diberi awalan "pem-" dan akhiran "-an"
-"bangun" bermaksud -membuat, mendiri, membina

Pemikiran yang terakam:
-pembangunan secara langsung akan dikaitkan dengan "bangunan"
-difikirkan sebagai bangunan-bangunan yang bersifat fizikal dan visible


Sebenarnya:

Jenis-jenis pembangunan terbahagi kepada:

1) Fizikal/Material : ekonomi, alam sekitar, urbanisasi, industrialisasi
2) Non-fizikal : manusia, pendidikan, psikologi, sosial, budaya, spiritual.



Haaaa tu lah kisahnyaaa hehe. Sedikit info yang mungkin baru bagi sesetengah orang sebab saya pun baru macam terfikir sebab saya pun tergolong dalam golongan pemikiran yang terakam tu ehhee.

Ok daa~nak pergi kelas. wassalam!


You May Also Like

13 comments

  1. Yeahh benda baru bagi ena juga.. Thanks share hehehe

    ReplyDelete
  2. Cikge KC, boleh tukar tak dengan kata dasar 'bangkit' ?

    ReplyDelete
  3. sebab salah faham boleh jadi gaduh bsr

    Jemput singgah blog Nurfuzie.com
    Jom memriahkan GA cik en yang bernilai lebih dari rm1KGive Away Nurfuzie Dot Com #1 Bernilai RM1000
    Dan Entri terbaru di Veterinar | Cara Memberi Ubat Kepada Haiwan

    ReplyDelete
  4. betul2.. kalau tak faham kenalah rajin bertanya supaya takde silap faham.

    ReplyDelete
  5. Baca banyak kali baru bleyh faham haha

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p