boleh ke ucap RIP (Rest In Peace) kepada orang bukan Islam? - sayidahnapisahdotcom boleh ke ucap RIP (Rest In Peace) kepada orang bukan Islam?
LightBlog

boleh ke ucap RIP (Rest In Peace) kepada orang bukan Islam?

ISU: Apakah hukum untuk orang Islam menyebut “Rest In Peace – RIP” pada ketika mendengar seorang yang bukan Islam meninggal dunia? Adakah ia bergantung pada niat? Bagaimana jika ucapan RIP itu hanya sebagai penghormatan sesama manusia?


boleh ke tidak mengucapkan RIP kepada orang bukan Islam yang meninggal dunia?


boleh ke ucap RIP (Rest In Peace) kepada orang bukan Islam?
boleh ke ucap RIP (Rest In Peace) kepada orang bukan Islam?
PENJELASAN:
Secara dasarnya Islam membenarkan ucapan yang baik terhadap orang bukan Islam atas dasar kemanusiaan dan penghormatan terhadap hak mereka dalam melaksanakan agama mereka. Ini dapat dikiaskan dengan penghormatan Rasulullah s.a.w apabila Baginda berdiri menghormati jenazah seorang Yahudi yang lalu di hadapan Baginda.

Dua (2) perkara penting dalam isu memberi ucapan kepada orang bukan Islam

Pertama, niat seseorang dalam memberikan ucapan tersebut. Sekiranya sesuatu ucapan diberikan dengan niat membenarkan kepercayaan sesuatu agama yang jelas bertentangan dengan Islam, maka ia adalah dilarang. Sementara sekiranya ia diucap sekadar penghormatan secara umum, maka ia adalah harus.

Keduanya, latar belakang tradisi istilah yang diucapkan. Sekiranya ia telah menjadi sebahagian dari amalan keagamaan maka ia adalah dilarang.

Dalam konteks ucapan Rest in Peace, ia adalah satu bentuk ucapan doa yang biasa diucapkan dalam agama Kristian terutama dalam mazhab Katolik sejak abad ke-18. Ia juga biasanya diukir di batu nisan mereka yang telah meninggal dunia di kalangan masyarakat Kristian. Versi penuh ucapan tersebut yang berasal dari bahasa Latin itu ialah ‘May his soul and the souls of all the departed faithful by God’s mercy rest in peace.’

Ia juga mengandaikan orang bukan Islam tersebut akan mendapat rahmat dari Tuhan sebagaimana doa asal yang disebut dalam bahasa Latin. Sedangkan dari sudut akidah Islam seseorang yang mati dalam kekufuran tidak akan mendapat keampunan dan rahmat dari Tuhan. Ini berdasarkan ayat al-Quran, Surah al-Taubah:113, “Tidaklah dibenarkan bagi Nabi dan orang-orang beriman, meminta ampun bagi orang-orang musyrik, sekalipun orang itu kaum kerabatnya sendiri, sesudah nyata bagi mereka bahawa orang-orang musyrik itu ahli neraka.”

Oleh yang demikian seorang Islam adalah amat tidak digalakkan untuk mengucapkannya kepada seorang bukan Islam.

Walaubagaimanapun Islam tidak menghalang seseorang Islam mengucapkan simpati terhadap keluarga orang bukan Islam yang meninggal dunia dengan ucapan yang tidak memberi implikasi keagamaan seperti “Saya bersimpati dengan apa yang berlaku kepada anda" atau “kami mengucapkan kesedihan atas kehilangan si fulan dari keluarga anda”.

Wallahu a'lam.

SUMBER: e-fatwa JAKIM

Selain dari JAKIM, ada juga hujah-hujah dari penceramah yang lain.. Boleh ushar kalau nak bagi mengukuhkan lagi pendapat JAKIM di atas.

Ustaz Haslin Baharin: klik Tidak boleh ucap R.I.P kepada orang kafir

boleh ke ucap RIP (Rest In Peace) kepada orang bukan Islam?
"BUT YOU PREFER THE WORDLY LIFE, WHILE THE HEREAFTER IS BETTER AND MORE ENDURING"
Kesimpulannya.. 

kita TAK BOLEH sebut RIP or ucap RIP kepada orang bukan Islam yang telah meninggal dunia. Walaupun niat kita "alaaa. Ucap rip tu niat just nak hormat si mati je" atau "apa salahnya hashtag rip je. Bukan ada apa-apa pun".. it is still wrong. Yeap niat tak menghalalkan cara DAN sebab ucapan RIP tu sendiri salah. Orang bukan Islam mana boleh REST-IN-PEACE selepas meninggal dunia. peace = aman, tenteram, tenang. Orang kafir walaupun sebaik mana pun, kalau mati akan terseksa juga. Takdenya in peace. So konsep tu dah salah.

Habis tu takkan tak boleh ucap takziah pada si mati yang bukan Islam? 
Macam mana kita nak bagi penghormatan terhadap keluarga, rakan-rakan si mati?

Don't worry. 

Seperti yang JAKIM suggest tadi.. kita boleh ucap 
“Saya bersimpati dengan apa yang berlaku kepada anda" atau 
“kami mengucapkan kesedihan atas kehilangan si fulan dari keluarga anda”.

Mufti Wilayah Persekutuan (WP), Datuk Dr Zulkifli pun ada memberi beberapa contoh ayat takziah yang tidak mengandungi unsur-unsur yang boleh terpesong akidah kita yang boleh kita ucapkan kepada orang bukan Islam.

Antara lafaz takziah yang diajarkan oleh Islam yang terdapat di dalam kitab fiqh seperti al-Hawi al-Kabir, al-Majmu’, al-Mughni bagi orang bukan Islam adalah seperti berikut:

أَخْلَفَ اللَّهُ عَلَيْك، وَلَا نَقَصَ عَدَدَك : “Semoga Allah menggantikan kamu (dengan yang lebih baik) dan tidak mengurangkan bilangan kamu”.

أَعْطَاك اللَّهُ عَلَى مُصِيبَتِك أَفْضَلَ مَا أَعْطَى أَحَدًا مِنْ أَهْلِ دِينِك : “Semoga Allah memberikan (yang terbaik ganjaran) ke atas musibah (yang menimpa kamu) yang tidak diberikan kepada seorangpun dari kalangan ahli agamamu”.

Adapun ucapan-ucapan lain yang dikira sesuai dengan keadaan serta masa bagi mengucapkan takziah, maka tidaklah mengapa melainkan terdapat beberapa syarat yang akan kami kongsikan selepas ini.

Boleh baca SINI untuk penjelasan penuh berkaitan dengan Hukum Mengucapkan Takziah Kepada Bukan Islam dari Mufti WP.

Dan lagi satu, mungkin ada yang musykil "eh boleh ke kita sebut Innalillahi wainna ilaihirajiun jika orang bukan Islam meninggal dunia?". Ustaz Azhar Idrus kata BOLEH. Tiada masalah. Tak salah pun. 

Why?

Kalau kita faham betul-betul konsep Innalillah ni.. ucapan tu bukan hanya bila kita mendengar kematian orang sahaja. Tetapi yang sebenar-benarnya Allah kata dalam Quran.. "orang-orang yang bila berlaku musibah, mereka akan berkata innalillah wainna ilaihirajiun". 

"Dari Dia kita datang, dan dari Dia juga kita kembali". 

Makanya.. kalau dengar musibah atau ditimpa musibah ujian dugaan, kita sebut Innalillah. dan tak kisah lah bila kita dengar berita orang meninggal dunia tak kira orang Islam atau non-Islam.. kita sebut je "innalillah.....". Ianya tanda kita redha dengan ketentuan-Nya.

Itu sahaja. Semoga penjelasan ini dapat clear kan kemusykilan dalam hati kita.

Sebenarnya persoalan tentang ucapan rip ni muncul dalam benak saya start dari kematian lead vocalist Linkin Park, Chester Bennington. Sebab niat di hati saya nak tweet & buat entri RIP Chester Bennington tapi terfikir eh boleh ke dalam Islam ucap rip. Tu yang saya duk cari jawapan dari mereka yang lebih alim kat Google, Youtube. Dan hasilnya.. di atas atas tadi lah hehe.

May Allah guide us to the right path Amin, daaa~ wassalam :)

Post a Comment

4 Comments

  1. Info yang sangat bagus, kebetulan sangat Wife boss tempat kerja Cm ne mrninggal.

    ReplyDelete
  2. Mula-mula dulu nanye Siqah cakap jugak RIP. Masa siapa entah artis barat meninggal. Haa ni, yang berlakon Glee. Tapi lepas dah tahu benda ni, dah tak pernah cakap RIP lagi.

    Secara logiknya, memanglah kan. Mana boleh orang bukan Islam rest in peace lepas meninggal.

    Harap semua umat Islam tahu mengenai benda ni dan tak ucap lagi.

    Belajar dari kesilapan.

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p