cara mudah halau kumbang dari hidup anda - sayidahnapisahdotcom cara mudah halau kumbang dari hidup anda
LightBlog

cara mudah halau kumbang dari hidup anda

"Halau kumbang dari hidup anda". Perghhh tragis sungguh ayat tersebut haha. Tapi jangan salah sangka ye. 'Kumbang' yang saya maksudkan di tajuk itu adalah kumbang sebenar. Binatang. Haiwan. Sejenis serangga. Bukan kumbang perumpamaan untuk kaum lelaki tu. Bukan kumbang yang hinggap di taman hati ku acewah. Kalau kumbang a.k.a si lelaki tu jangan dihalau. Kita berkenalan dulu sebelum halau kihkih.

Okay stop merepek Sayidah =.=

Persoalan utama: kenapa nak halau kumbang serangga kecil tersebut?

Takut? Nooo. Saya hanya takut pada serangga yang bernama lipas, lebah, belalang dan apa-apa serangga yang suka buat bunyi lah time dia terbang ke sana ke mari.

Habistu.. whyy? Whaeeyyoo? Kenapa nak halau?


cara mudah halau kumbang dari hidup anda
kumbang suka cahaya // sumber: Google
Kumbang ni kan jenis yang attract pada cahaya. Cahaya lampu. Cahaya handphone. Cahaya laptop. Cahaya dari apa-apa sumber yang menghasilkan tenaga cahaya lah (eh, cahaya termasuk dalam kategori tenaga eh? Okay abaikan hahaha). 

Saya tak takut kumbang tapi bila dia dah menganggu hidup saya yang tenang dan aman di dalam bilik sebelum tidur ketika saya skrol handphone, di dalam gelap... geram tau!

Dia masuk bilik saya sebab kat luar bilik (ruang tamu, dapur) dah tutup lampu. Tinggal lampu bilik saya je yang menyala. Tu dia pakat 'bermalam' dalam bilik saya. Then, bila saya nak tidur, saya off la suis lampu kalimantang. Dan as usual, saya layan buka handphone saya dulu (jangan ikut amalan tidak sihat ini). Sooo, because of hanya handphone saya yang bercahaya.. ada laaaa yang mendatang main terbang-terbang pula kat skrin phone saya.

Kalau takat dia main kat skrin tu je saya boleh maafkan. Tapi dia duk singgah kat muka saya lah.. rambut saya lah.. telinga saya lah.. ini tak boleh jadi! Grrrr. Duk tepis tepis dia datang gak. Nak hempuk dengan buku tak sampai hati sebab dia tak berdosa pun. Cuma dia kacau ketenteraman masa lapang saya. Makanya...


cara mudah halau kumbang dari hidup anda

kumbang
kumbang kecil
Saya tutup phone. Saya pun buka pintu bilik. Pergi buka lampu dapur. Buka luas luas langsir bilik saya. Saya duduk di ruang tamu. Renung bilik saya. Tunggu.

Tak lama kemudian, dalam beberapa minit, nampak si 'dia' terbang keluar dari bilik saya menuju ke dapur. Dengar laa si 'dia' syok terbang kat dapur tu. Dengar bunyi 'dia' berlaga-laga dengan lampu dapur.

Phewww, Alhamdulillah. Aman balik hidup saya.

Tapi cara menghalau kumbang ni kekadang tak jalan dengan lebah walaupun lebah pun suka cahaya. Lebah ni degil dan nakal sikit berbanding kumbang. Kumbang baik.. bila tak ada cahaya, dia terus terbang pergi ke tempat yang ada cahaya. Tapi kalau lebah? Berabad nak tunggu. Kadang-kadang tu dia stay juga kat tempat yang gelap instead of terbang ke tempat bercahaya. Dont know why.

tak tahu la sebab kumbang lagi peka dengan cahaya berbanding dengan lebah ke. Atau lebah ni dipengaruhi dengan benda lain selain cahaya ke. Dop tahu la den. So, solution nya terpaksa la bunuh lebah kalau dia degil juga nak duduk dalam bilik saya. Tapi yang pasti bukan saya yang bunuh hahahaha. As I said, I am afraid of lebah. So, kalau nampak lebah je, saya terus lari wakakaka. Saya suruh orang lain yang tolong bunuhkan. Yang jadi mangsa biasanya mesti lah umi atau abi hehehehe. (dengan ini, saya berdoa semoga suami saya tak takut lebah supaya dia boleh bunuhkan untuk saya kihkih)

Tapi okay lagi la kan.. kumbang dan lebah boleh juga la saya hadapinya. Lebah tu saya takut sebab dia merbahaya (konon). Tapi lipas? Macam mana nak halau lipasssss?! Huwaaaaa. I hate cockroach!

Tapi takut lipas besar jelah. Kalau setakat anak lipas yang kecil tu.. saya picit je kalau jumpa hahaha. Yela yang anak lipas bukan boleh terbang lagi dan comel lagi. Tapi yang abang kakak mak ayah lipas tu dah la boleh terbang, besar pula tu. Eeeiiii teringat kat lipas pun boleh meremang bulu roma den hahahaa. (Dengan ini, saya berdoa lagi supaya suami saya tak takut lipas hahahaha!)

okay lahh. Benda nya pasal kumbang je. Tapi dah macam buat karangan PMR je ni hahaha.

Daaaa~ wassalam :)


Post a Comment

3 Comments

  1. Hahahaha....kerana lipas adik saua angkut totonya tido di ruang tamu..ekekeke

    ReplyDelete
  2. Ohh... kumbang seranggga tu... ingat kumbang dan bunga... hehehh!

    ReplyDelete
  3. mya pun tak suka lipas. pernah sekali tu lipas merayap dekat kaki, mana tak melompatnya mya dari katil.

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p