"Doc, menopause boleh dilambatkan ke atau macam mana?" - sayidahnapisahdotcom "Doc, menopause boleh dilambatkan ke atau macam mana?"
LightBlog

"Doc, menopause boleh dilambatkan ke atau macam mana?"

Tengah-tengah skrol Facebook, terjumpa satu status Doktor Khairul Faizie. Walaupun status Doktor Khairul tu menarik tapi ada satu komen di bahagian status tersebut lebih menarik perhatian saya haha. Its about menopause. Ada seorang wanita bertanyakan soalan berkaitan dengan menopause wanita. Nak tahu apa dia? Jom baca!

"Doc, menopause boleh dilambatkan ke atau macam mana?"
menopause

Oh, perempuan menopause biasanya umur berapa? 

--Tak tentu. Tak sama setiap orang. Depends. Bergantung pada faktor.

Faktor apakah? 

Jom kita baca perbualan ni untuk lebih faham tentang fakta mengenai menopause para wanita.

Z: Maaf doc lari dari tajuk sikit. Seorang pengamal perubatan tradisional menasihatkn ipar saya untuk mengamalkan makanan yang bersifat sejuk bagi melambatkan proses menopause (tak tau nak eja) contohnya buah kundur. Betul ke doc?

Doc: Wallahualam...hahaha. Makanan takde yang panas, takde yang sejuk.

Z: Hehehe saya dapat 2 jawapan yang sama jugak ni dari akak nurse tadi.. Saya cuma curious je doc.. tapi menopause tu memang boleh dilambatkan ke atau camne..

Doc: Menopause ada 2 kategori - Menopause yang memang bila tiba masanya, dan juga Early Menopause.

Menopause yang bila tiba masanya tak boleh di lambatkan. Ini fitrah, dan bergantung kepada faktor genetic (tengok usia mak, nenek menopause).

Early menopause boleh dilambatkan dengan amal gaya hidup sihat.
+ Tak smoking
+ exercise regularly
+ makanan seimbang.

Bab makanan seimbang tu, boleh cuba makan makanan yang kaya phyto estrogens seperti susu soya, segala grain/ cereals. Sebab menopause terjadi bila level estrogen berkurangan.

Early menopause juga boleh jadi bila kita ada penyakit kronik, seperti kanser, etc. Jadi menopause awal sebab penyakit tak terkawal, atau kesan sampingan ubat.

Z: Terima kasih doc

"Doc, menopause boleh dilambatkan ke atau macam mana?"

Sekarang ni risau juga kan dengan makanan yang ada. Sini cucuk, sana cucuk. Bukan setakat ayam je kena cucuk, buah kena cucuk, sayur pun kena cucuk. Tu yang kena exercise regularly tu. Sebab nak bergantung pada makanan sihat sahaja tanpa bersenam tak boleh juga. Bersenam tak semestinya jogging atau buat workout di rumah. Banyak lagi jenis senaman yang ada. Yang penting buat sesuatu yang mengeluarkan peluh dan membuat jantung kita berkerja (pam jantung).

Post a Comment

4 Comments

  1. MENopause hehe..sebenarnya menopause ni bergantung dan tak sama utk semua orang rasanya

    Umi pun ada info pasal menopause ni..masih dlm draft sejak 2 minggu..hehe

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p