Ragam Manusia Berdasarkan Unsur | Tanah, Air, Api, Angin

by - August 14, 2017
Menurut kajian mereka (tak tahu mereka tu siapa hahaha).. Ada yang betul, ada yang tak betul. Namun, Maha Suci Allah yang menciptakan diri manusia dengan berbagai ragam.


Ragam Manusia Berdasarkan Unsur | Tanah, Air, Api, Angin


Ragam Manusia Berdasarkan Unsur | Tanah, Air, Api, Angin

① Unsur Tanah → Anak ke 1 , 5 , 9
② Unsur Air → Anak ke 2 , 6 , 10
③ Unsur Api → Anak ke 3 , 7 ,11
④ Unsur Angin → Anak ke 4 , 8 ,12

① TANAH .
- Pendiam
- Pendengar yang baik
- Penyabar & setia
- Tak mudah membangkang
- Dengar kata & boleh bawa bincang
- Berperwatakan manis
- Lembut hati
- Suka memendam rasa & sensitif
- Tak banyak kerenah
- Tak cerewet
- Menghormati orang lain
- Rendah diri & tak sombong
- Tak suka pendam rasa marah sampai tahap boleh meletup
- Lambat dalam menyelesaikan 1 tugasan

② AIR .
- Sentiasa tenang & menyejukkan perasaan orang lain
- Buat kerja dengan teratur , teliti & pantas
- Keras kepala , sukar dilentur & dibentuk (Asyik dia jaa nak menang)
- Manja , lembut hati & sensitif
- Air yang tenang jangan disangka tiada buaya (Mood yang selalu berubah ubah)

③ API .
- Semangat yang tinggi , sangat aktif & berkobar kobar
- Sangat teliti & berwaspada
- Suka menyakat & mengenakan orang lain
- Panas baran & mudah melukakan hati orang lain
- Kuat cemburu
- Nampak pendiam + sombong tapi baik hati

④ ANGIN .
- Melembutkan hati orang lain
- Agak susah untuk mengendalikan keadaan
- Tidak suka berkongsi apa-apa masalah kepada orang lain
- Pendiam & agak pemalu dengan orang yang tak dikenalinya
- Suka membuat haluan sendiri
- Penyayang

Saya anak ke-5, so saya unsur tanah. Ragam unsur tanah ni semua baik baik belaka kan hahaha. Tapii dalam banyak-banyak ragam unsur tanah tu, pendiam lah yang paling tak kena dengan sifat saya. Saya bukan seorang yang pendiam. Kalau jumpa orang yang tak dikenali kat mana-mana, saya boleh lah tegur dulu orang tu dan berborak-borak. Hahaha.

Haaa korang pula yang mana satu? Ada persamaan tak? Atau banyak perbezaan? :)

You May Also Like

6 comments

  1. Ucing ragam unsur tanah (^_^) hehe

    ReplyDelete
  2. Akak tanah tp akak x setuju bab pendiam, tidak mudah membangkang dan lambat selesaikan 1 tugasan...Sebabbbb akak bukan pendiam, pot pet pot pet,pastu akak jenis membangkang kalo bnda x betullah...lambat selesaikan tugasan tuh x setuju..sebab akak x suka tgguh kerja..

    ReplyDelete
  3. alamak busyra api.. hahahah. tp panas baran tu idok la pulak.

    ReplyDelete
  4. mungkin kebetulan saja ni..sy air yang asik nak menang je tu..hehehe
    salam singgah..

    ReplyDelete
  5. Haha. Siqah setuju nanye ni 😅😅 Siqah anak ketiga, suami anak kedua. Api lawan air. Okaylah :)

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p