4 Kesalahan FATAL Ketika Charge Smartphone - sayidahnapisahdotcom 4 Kesalahan FATAL Ketika Charge Smartphone
LightBlog

4 Kesalahan FATAL Ketika Charge Smartphone

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua! Haritu saya ada jumpa kat Youtube satu video bertajuk- 4 Kesalahan Fatal Saat Charge Smartphone. Video ni dibuat oleh youtuber Indonesia. So, saya ubah tajuk jadi Malaysia Melayu sikit hahaha -- 4 kesalahan fatal ketika charge smartphone. Okay kenapa saya nak share tentang kesalahan fatal ketika charge smartphone ni? Sebab saya terlalu kerap dan sangat biasa melakukan kesalahan yang no.1 tersebut. Dan saya tak nak la orang lain buat the same mistake saya buat. Nanti phone cepat rosak haaa dah kena beli baru. Kena keluar duit. Merana dompet haha.

Nak tahu apakah kesalahan no.1 yang saya selalu buat tu? Let's!


Kesalahan FATAL Ketika Charge Smartphone

4 Kesalahan FATAL Ketika Charge Smartphone
4 Kesalahan FATAL Ketika Charge Smartphone | credit: YT channel Jalan Tikus
EMPAT Hal Yang Dilarang Ketika Charge Phone

1. Jangan tunggu hingga 0%

Haaa ni lah yang saya suka sangat buat hahaha. Selagi tak kosong bateri phone tu, selagi tu lah saya guna. Kekadang sampai mati phone tu, baru saya terhegeh-hegeh nak pergi charge. Saya ingat itu lah cara yang sebetulnya, guna sehingga bateri hp 0%. Rupa-rupanya kontra habis konsepnya haha.

Cara yang betul.. Bila nampak je bateri tinggal lebih kurang 30%, kena cepat-cepat pergi charge. Kalau tunggu sampai 0% baru nak charge, itu akan mengurangkan jangka hayat bateri. Haa nanti phone cepat rosak.

Next!

2. Jangan biarkan hp di-charge penuh

Don't leave your phone charged fully! Haaa ni pun saya pernah buat tapi tak ada la selalu buat. Sebetulnya.. Jangan pergi charge phone, lepastu tinggal lama-lama atau pergi tidur ke... sebab kalau kita biarkan phone yang fully charged terlalu lama, it is not good. Due to battery overcapacity, phone kemungkinan besar akan meletup!

Sooo scary!

3. Jangan charge di atas tempat empuk/lembut

Okay ni nasib baik saya tak selalu buat hehe. Dilarang meletakkan phone yang sedang dicas di atas tempat empuk contohnya di atas katil, tilam atau permukaan bantal, sofa. Kerana ianya boleh meningkatkan haba semasa mengecas. Bila heat increasing, handphone boleh kebabom!

Alaa konsep dia sama macam laptop. Kan kita dilarang sama sekali guna lappy yang diletakkan di atas katil/selimut/tilam/sofa, sebab nanti permukaan bawah lappy akan panas. Menyebabkan lappy cepat rosak. Same goes to phone yang sedang dicas.

4. Jangan charge guna unauthorized charger or fake one

Don't charge using unauthorized charger or fake one because their specification is usually not the same with what is written. 

Haaa sebenarnya point ni saya tak faham sangat HAHAHAHAHA. Tu yang tak tahu nak terang macam mana. Yela macam mana nak tahu charger tu unauthorized charger atau palsu? Hmmm entah kihkih.



Haa dah tahu kan? So jangan buat dah 4 kesalahan ni ye.

Percayalah.. Anda mampu mengubahnya wakakaka.

Okay daaa~! Wassalam :)

Post a Comment

2 Comments

  1. selalu tinggal lama charge sebab tu smpai dua kali tukar bateri fon sebab bateri kembong. hee

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p