TOTAL PAGEVIEWS BLOG

tutup mata ketika solat boleh tak? kalau pejam mata untuk rasa khusyuk?

by - December 20, 2018
tutup mata ketika solat boleh tak? | Assalamualaikum dan selamat sejahtera semuaa~! Semasa solat.. mata kita biasanya terbuka ke tertutup? Atau 50-50; sekejap buka, then tutup untuk lebih menghayati ayat yang dibaca? Yelah kan, kita time sembahyang, mata ngadap ke tempat sujud, pandang ke bawah. So, automatically at some part, secara sedar atau tak, kita terrrrr pejam mata ketika solat. Lagi-lagi time hujung Al-Fatihah dan ketika sujud, memang mata susah nak terbuka luas haha.

Ataupun kadang-kadang anak buah buat lawak kat tepi dan kita pun terpaksa pejam mata demi mengelakkan TERgelak atau TERsenyum. Or sometimes ada benda lain yang distract kita di sekeliling tempat solat kan, so TERpaksa lah memejamkan mata to avoid the distraction. Hah.. tapi boleh ke?

Bolehkah pejam mata ketika solat fardhu/ sunat? Macam mana pula kalau kita tutup mata semasa solat bertujuan untuk datangkan rasa khusyuk dalam diri? Kalau buka je mata, rasa macam terganggu dan tidak fokus. That's why kena tutup mata juga! Apakah hukum tutup mata dalam sholat?
tutup mata ketika solat boleh tak? kalau pejam mata untuk rasa khusyuk?
tutup mata ketika solat boleh tak? kalau pejam mata untuk rasa khusyuk?

Tutup mata ketika solat boleh tak? Kalau pejam mata untuk rasa khusyuk?


Soalan:

Assalamualaikum, apakah hukumnya seseorang yang solat dengan memejam matanya dengan tujuan untuk lebih khusyu’ ?

Jawapan dari Mufti Wilayah Persekutuan (WP):

Wa’alaikumussalam w.b.t,

Alhamdulillah segala puji dan syukur kami panjatkan kepada Allah S.W.T. Selawat dan salam kami ucapkan kepada junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, para isteri dan keluarga baginda, para sahabat, seterusnya golongan yang mengikuti jejak langkah baginda sehingga hari kiamat.

Secara asasnya, kita disunatkan untuk memandang ke arah tempat sujud semasa solat. Ini berdasarkan beberapa riwayat seperti yang disebutkan oleh Imam Ibn Hajar yang menukilkan kenyataan Muhammad Ibn Sirin yang berkata:

"Mereka dahulu (para sahabat) berpaling-paling dalam solat mereka sehinggalah turunnya firman Allah S.W.T:

قَد أفْلَحَ المُؤمِنُون الَّذِينَ هُم فِي صَلاتِهِم خَاشِعُون

Maksudnya: Telah berjayalah golongan yang beriman. (Iaitu) mereka yang khusyu’ di dalam solat mereka.

Surah Al-Mu’minuun (1-2)

Maka mereka pun beralih semula ke arah solat mereka (iaitu solat dengan tekun) dan melihat ke arah hadapan mereka. Dan mereka menggalakkan untuk salah seorang mereka tidak melepasi pandangan mereka dari tempat sujud mereka".

Rujuk Fath Al-Bari, Ibn Hajar (2/272).

Riwayat di atas seakan memberikan makna kepada kita bahawa ciri-ciri solat yang khusyu’ itu adalah solat yang dilakukan dalam keadaan tidak berpaling ke kiri dan ke kanan, melihat ke atas, dan seumpamanya. Lalu para sahabat pun memandang ke tempat sujud sahaja. Ia memberi isyarat bahawa kekhusyukan itu terhasil apabila mereka yang sedang solat memandang ke tempat sujud.

Manakala perbuatan memejamkan mata semasa solat dihukumkan sebagai makruh di sisi sebahagian fuqaha kerana bercanggahan dengan galakan memandang ke tempat sujud. Mereka berhujah dengan menggunakan sebuah hadis yang diriwayatkan oleh Ibn Abbas R.A bahawa Rasulullah S.A.W bersabda:

إِذَا قَامَ أَحَدُكُمْ فِي الصَّلَاةِ فَلَا يُغْمِضْ عَيْنَيْهِ

Maksudnya: Apabila salah seorang dari kamu berdiri di dalam solatnya maka janganlah dia memejamkan matanya.

Riwayat Al-Thabrani (1/37)

Imam Ibn Al-Qayyim ketika mengulas hadis-hadis sebegini berkata: "Diambil faedah dari hadis-hadis sebegini dan selainnya secara keseluruhannya adalah, terhasilnya pengetahuan bahawa baginda S.A.W tidak memejamkan matanya di dalam solat. Para fuqaha telah berbeza pandangan akan kemakruhannya. Imam Ahmad dan selainnya berpendapat bahawa makruh menutup mata di dalam solat. Beliau berkata ini merupakan perbuatan golongan Yahudi. Dan para ulama lain pula membolehkannya dan tidak memakruhkan perbuatan tersebut. Mereka berpendapat, boleh jadi ia lebih hampir kepada menghasilkan kekhusyukan yang merupakan inti solat, roh, serta maksud sebenar solat."

Beliau menambah lagi dengan berkata: "Pandangan yang tepat adalah: Sekiranya membuka mata (di dalam solat) itu tidak merosakkan kekhusyukan, maka itu adalah lebih afdhal. Sekiranya membuka mata itu menghalang antara dirinya dengan kekhusyukan seperti di hadapannya ada perkara-perkara yang mengganggu hatinya, maka tiada masalah untuk seseorang itu menutup matanya secara pasti. Dan pandangan yang mengharuskan menutup mata dalam keadaan sebegini adalah lebih hampir kepada usul dan maqasid syara’ berbanding pandangan yang menyatakan ia makruh".

Lihat Zaad Al-Ma’ad, Ibn Al-Qayyim (1/284-285).

Pandangan beliau ini adalah selari dengan pendapat tokoh terkemuka dalam mazhab Imam Al-Syafi’e iaitu Imam Izzuddin Izz bin Abd Al-Salam yang berkata: "Memejam mata di dalam solat apabila melihat seseorang yang buruk solatnya, sekiranya perkara tersebut mengganggu kekhusyukannya, serta hadirnya hatinya bersama Tuhannya (dalam keadaan memejam mata), maka memejam mata adalah lebih utama berbanding membukanya". Lihat Fatawa Izz Ibn Abd Al-Salam (no. 31).
tutup mata ketika solat boleh tak? kalau pejam mata untuk rasa khusyuk?
tutup mata ketika solat boleh tak? kalau pejam mata untuk rasa khusyuk?
KESIMPULAN

Sebagai penutup kami menyatakan bahawa hukum memejam mata di dalam solat pada asalnya adalah makruh kerana bercanggahan dengan tuntutan memandang ke tempat sujud.

Meskipun begitu, sekiranya didapati dengan memejam mata akan lebih membantu untuk fokus dan khusyu’ di dalam solat, maka ianya dibolehkan dan kadangkala menjadi lebih utama.

Akhir kalam, semoga Allah S.W.T memberikan kefahaman yang tepat kepada kita dalam beragama.


Semoga bermanfaat!

Daa~ wassalam! :)


You May Also Like

2 comments

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p