Bunian Suku Kaum Yang Tersembunyi... - sayidahnapisahdotcom Bunian Suku Kaum Yang Tersembunyi...
LightBlog

Bunian Suku Kaum Yang Tersembunyi...

Bunian Suku Kaum Yang Tersembunyi....

Oleh: Hakim
Bunian Suku Kaum Yang Tersembunyi... | GAMBAR SEKADAR HIASAN
nama aku lutfi,aku dah berkahwin, aku mempunyai isteri yang cantik dan anak anak yang comel,serta aku ada lah ceo di sebuah syarikat terkemuka dalam negara.

dalam semua kejayaan dan kebahagian yang aku kecapi, hanya satu benda  yang sering mengganggu hidup aku.. iaitu mimpi.

aku sering bermimpi yang semasa aku kecil, aku berada dalam sebuah hutan yang tebal dan aku terjumpa satu kampung.. dalam mimpi tu macam aku pernah lalui semua tu, macam aku sebenarnya dari kampung tu.

hampir setiap malam aku bermimpi benda yang sama,aku pernah berjumpa dengan pakar pskiatri tentang mimpi aku,tapi mimpi hanya lah mainan minda katanya.

hingga lah satu hari, aku ternampak satu trip pendakian di gunung xy, bila aku nampak gambar gunung tu, aku teringat tentang mimpi aku, aku macam dapat rasa yang mimpi aku ada kena mengena dengan gunung tu.

aku terus batalkan semua appointment yang ada, dan ambil cuti untuk ikut trip pendakian tu.

hari pendakian gunung tu pun tiba, aku dan 9 lagi orang mendaki gunung tersebut, tapi aku tak dapat rasa apa apa, aku mula lupa tujuan asal aku pergi trip tu, aku pun mendaki gunung tu.. dan bermalam di tengah gunung..

malam tu kami berkhemah dalam open tent, ada bumbung je, tapi takde pintu dan dinding, huhu so memang boleh nampak persekitaran luar.

jam menunjukkan pukul 1 pagi, aku tersedar dari tidur, sebab aku terdengar bunyi orang bersiul, bila aku tengok ke arah siulan tu.

aku nampak ada seorang pakcik tua, berjubah putih berserban tengah senyum ke arah aku dari luah khemah, aku terkejut, pakcik tua tu pun berjalan masuk ke dalam hutan, aku rasa tak sedap hati, tapi aku mula teringat tujuan aku datang ke gunung tu, aku terus bangun dan nak ikut pakcik tua tu.

aku pun berlari cuba kejar  pakcik tua tu, tapi aku pelik, aku tak sampai sampai kat pakcik tu.. sedangkan pakcik tua tu berjalan je.

tiba tiba masa tengah lari tu langkah aku terhenti, sebab aku terdengar ada suara memanggil aku dari belakang, bila aku toleh ke belakang.

aku nampak ada nenek tua berambut putih, bertongkat, baju hitam tengah senyum dan matanya tepat pandang ke mata aku,aku tersentap dan bertanya "nenek nak apa ?"

nenek tua tu cakap yang dia sesat, dia nak aku pimpin tangan dia, aku mula rasa takut sebab dalam hutan yang tebal ni, dari mana nenek ni muncul, tapi aku pun bengap terus pimpin tangan nenek tu, sedangkan takde arah tuju.

aku pun pimpin tangan nenek tu dan terus berjalan kehadapan sambil bertanya apa nenek tu buat malam malam dalam hutan ni, nenek tua tu cakap yang dia cari suami dia pakai baju putih.

aku pun cakap yang aku ada nampak sorang pakcik tua berbaju putih jalan kearah ni, tiba tiba nenek ni gelak macamni "hehehe".. aku tiba tiba rasa seram, dah la tengah pimpin tangan nenek tu, sejuk je tangan nenek tu, macam tangan mayat.

tiba tiba nenek tu cakap "dah sampai rumah nenek"..aku pun tengok sekeliling takde rumah pun, aku pun tanya nenek tu mana rumah dia.

nenek tu cakap "tu yang kau pijak tu".. aku pun pandang bawah, aku tengah berdiri atas kubur~

aku yang tengah pimpin tangan nenek tua tu terkejut tengok sekeliling, sekitar aku semua kubur, aku pandang nenek tu, muka nenek tu dah bertukar jadi sangat hodoh, tengah tersenyum kat aku.. aku ketakutan terus lepaskan tangan aku dari nenek tu, berlari..dari belakang aku dapat dengar suara nenek tu gelakkan aku.

tengah lari, aku terlanggar apa entah, aku pun terjatuh, masa aku terjatuh tu, aku terdengar orang menangis.. aku terus pandang sekeliling bertanya "siapa tu?"

tapi tiada sahutan, tiba tiba sambil suara tu menangis, dia menyanyi, suara tu menyanyi sambil menangis.. aku macam pernah dengar lagu tu, aku cuba hayati lirik lagu tu

"Ulek mayang ku ulek
Ulek dengan jala jemala
Ulek mayang diulek
Ulek dengan tuannya puteri
Ulek dengan puterinya dua"

aku tak tahu lagu apa tu tapi macam pernah dengar, dan lagu tu dia nyanyi sambil menangis buat bulu roma aku meremang.

rupanya perempuan yang menyanyi sambil menangis tu depan aku je, pakai baju kebaya merah, muka hodoh gila, kuku nya tajam,tengah menari, aku tak lari, sebab aku macam terkejut dengan apa tengah jadi kat aku, kenapa tiba tiba aku kena ganggu macamni.

tiba tiba dia berhenti menari, dia tengok aku yang tengah tengok dia, terus dia senyum.. terus dia berlari laju  ke arah aku.

aku yang masih terduduk kat tanah sebab terjatuh tadi, terus cepat cepat nak bangun lari dari situ, masa lari tu, aku dapat dengar tapak kaki dia kejar aku sambil gelak cakap "nak lari mana tu??"

dari jauh aku nampak pakcik tua berbaju putih tengah berjalan depan aku, macam tadi jugak, aku lari laju mana pun masih tak dapat kejar pakcik tu.

aku seperti dapat rasa kan yang pakcik tua ni macam jawapan pada persoalan segala mimpi yang aku alami selama ni, aku terus kan berlari kejar dia, dalam masa yang sama aku dapat rasakan macam ada orang tengah kejar aku kat belakang, bukan sorang tapi ramai, aku tak berani nak pandang belakang.

tiba tiba pakcik tua tu masuk kedalam sebuah gua, gua tu cahaya nya sangat terang, aku pun ikut je masuk sekali, lepas aku lepasi cahaya yang sangat terang tu, aku terkejut, aku takde dalam gua.

depan aku ada sebuah kampung, kampung yang aku mimpi selama ni.. tiba tiba aku nampak satu rumah, aku teringat dalam mimpi aku, aku pernah duduk dalam rumah tu.

aku pun ketuk pintu tu, tiba tiba ada seorang perempuan membuka pintu dan perempuan tu memeluk aku sambil menangis sambil bertanya kemana aku hilang selama ni, aku mula pelik,dalam rumah tu ada cermin besar, aku terkejut, aku nampak aku masih budak kecil.

rupanya selama ni aku sesat di alam bunian, hidup disana, aku diberi kejayaan dan kebahagiaan sampai aku lupa dunia sebenar.

bertahun disana tapi sekejap sahaja di dunia sebenar,aku baru hilang selama 3 bulan,tapi di alam bunian, aku dah hidup selama 21 tahun.

-tamat-

bagi yang tak paham, dari awal cerita sebenarnya dia dah duduk alam bunian, dan mimpi yang dia dapat tu sebenarnya macam petunjuk supaya dia keluar dari alam bunian.

so dia ingat kampung yang dia selalu mimpi tu alam bunian, dan dunia yang dia tengah duduk awal cerita tu, dunia sebenar.. tapi realiti sebenarnya kampung tu yang dunia sebenar.. dia cuma ditipu oleh permainan bunian, sebabtu orang yang masuk alam bunian, jarang yang balik.

dan pakcik tua berbaju putih tu cuma nak tunjuk jalan keluar je, baju putih kan nampak suci  baik dan nenek tua tu berbaju hitam tu jahat, dia cakap pakcik yang berbaju putih tu suami dia, then dia cuba takutkan si lutfi tu supaya lutfi ingat pakcik baju putih tu pun sama jahat.

tapi lutfi ikut firasat dia, dia dapat rasa pakcik tua tu adalah jawapan bagi segala pertanyaan dia selama ni, sebabtu dia sanggup kejar walaupun tak sampai sampai kat pakcik tua tu. perempuan yang dia peluk diakhir cerita tu, dah tentulah mak dia.

cerita ni inspirasi dari seseorang yang aku pernah kenal, dia cerita dia pernah sesat di alam bunian masa dia kecil, dan dia cakap dia dah pernah kahwin dan ada anak dengan orang bunian ..

dia hidup situ lama tapi bila dia keluar dari alam bunian tu, rupanya sekejap je dia hilang.. dan dia cakap masa dia kat alam bunian memang dia tak ingat pasal dunia sebenar.

draft asal cerita ni sebenarnya lagi mind blowing dan complicated, terlalu banyak plot dan karakter yang aku nak masukkan dalam satu thread.. ending nya pun lagi mengejutkan, tapi tiba tiba thread ni dapat sambutan melebihi had ..

so aku rasa simple storyline is better, tu pun ada yang masih tak faham lagi.. hahahah~!