Basic Solat Berjemaah yang masih ramai tak tahu! - sayidahnapisahdotcom Basic Solat Berjemaah yang masih ramai tak tahu!
LightBlog

Basic Solat Berjemaah yang masih ramai tak tahu!

Basic Solat Berjemaah yang masih ramai tak tahu! | Siapa yang di sini selalu solat jemaah? Alhamdulillah baguih baguihh. Kalau keluarga saya, sejak kecil memang umi abi dah terapkan sembahyang berjemaah awal waktu dan didik kami sejak kecil lagi. Kalau abi pergi surau atau masjid, saya atau umi akan gilir gilir menjadi imam. Sebab tu dulu time matrik & universiti, saya selalu ajak kawan kawan (kadang kadang senior bilik satu aras pun saya ajak! hahaha) solat jemaah sekali. Sebab best tau! Pahala pun berlipat kali ganda. Cuma selalunya orang takut nak solat jemaah sebab takut kena 'tolak' jadi imam atau tak tahu sangat tentang cara cara dan basic solat berjemaah macam mana.

Betul tak?

asas solat berjemaah persoalan sembahyang jemaah
asas solat berjemaah persoalan sembahyang jemaah

Saya faham. Dulu dulu, time saya baru berjinak jinak dengan selalu solat jemaah, bila ada situasi atau keadaan yang tiba tiba on the spot berlaku tapi tak tahu nak 'handle' macam mana. Contohnya imam buat kesilapan seperti lupa rakaat, imam baca kuat Al-Fatihah ketika sembahyang zohor/ asar.

Ataupun kalau kita terlambat 'masuk' dan imam sudah pun di rakaat kedua ataupun imam dah pun duduk tahiyat akhir, tapi kita tak sempat nak habiskan tahiyat tiba tiba imam dah beri salam.. so bagaimanakah? Nak teruskan atau errrr.... stop?

Haa benda benda ni semua kalau tidak tahu, sudah menjadi tanggungjawab untuk kita belajar. Tak tahu? Tanya orang yang lebih arif. Kalau malu, search je Google. Ada jawapan dari ustaz, ustazah atau mufti. Yang penting, jangan malu dan jangan rasa ego untuk belajar ilmu agama. Better late than never.

Okay lets!
asas solat berjemaah persoalan sembahyang jemaah
asas solat berjemaah persoalan sembahyang jemaah

JOM BELAJAR! (Asas) Basic Solat Berjemaah yang masih ramai tak tahu!


Ditulis oleh: Faisal Rahim - Amil Zakat | Web Developer | Stock Investor
(twitter @acaiijawe)


Basic Solat Berjemaah dan persoalan berkaitan. Ramai masih keliru walaupun rajin ke masjid. 

Jangan ulangi kesilapan.

Basic solat berjemaah yang ramai masih tak tahu.

1. Kalau Imam bangun (terlebih rakaat), jangan ikut. Sapa ikut batal solat.

2. Kalau Imam lupa tahiyat awal dan terus berdiri, kena ikut. Jangan pandai-pandai suruh Imam duduk semula. Kalau imam duduk, batal (Mazhab Syafie)

Ada solat kat satu masjid, imam terlupa duduk tahiyat awal. Kemudian beliau berdiri. Kemudian punyalah ramai jemaah belakangnya tegur 'Subhanallah'.

Aku yang dah berdiri ni harap sangat janganlah Imam pergi duduk balik. Tiba-tiba Imam duduk balik. Terpaksa Mufarraqah.

Sebab tu ada sebut supaya yang kat belakang Imam tu kena orang yang berilmu. Bila Imam batal dan keluar solat, dia orang yang boleh gantikan Imam. Boleh juga tegur kesilapan Imam. Orang yang saf-saf belakang tu kalau boleh diam je.

Ada juga pengalaman berhenti kat satu surau, dah rakaat ketiga, tiba-tiba Imam batal ketika duduk antara dua sujud (kentut). Tiba-tiba semua jemaah bubar dan solat semula. 

Sepatutnya, orang belakang imam tu ambil alih jadi imam dengan kuatkan suara. Tak perlu ke depan tak mengapa.

Ada juga pengalaman kat masjid kampung sendiri ketika solat Asar, Imam berdiri selepas rakaat ke-4. Ramai yang ikut berdiri sedangkan mereka tahu itu dah rakaat ke-5.

Imam tu sah solat sebab dia terlupa. Tapi makmum yang ikut semua batal solat. Takde solat Asar 5 rakaat.

Ilmu yang kita semua kena belajar lebih dari ilmu lain sepatutnya tentang solat. Kalau membaca, tengok video mungkin tak sampai setengah jam. Tapi ilmu tu kekal sampai kita mati.

Kalau dapat ikut kursus Solat Cara Nabi, ia lebih baik & bermanfaat. Bayar RM50 je sehari kursus.

Basmalah satu ayat dari Al-Fatihah satu khilafiyyah. Baca kuat Basmalah ketika Imam solat juga khilafiyyah.

Mazhab Syafie kena baca kuat. Jumhur ulama' baca perlahan basmalah. Jadi tak semestinya bila tak dengar imam baca basmalah, beliau tidak membacanya. WA.

asas solat berjemaah persoalan sembahyang jemaah
asas solat berjemaah persoalan sembahyang jemaah

(Q&A) PERSOALAN BERKAITAN SEMBAHYANG BERJEMAAH


Soalan:
salam. untuk no.2 kalau kita sebut subhanallah untuk ingatkan imam dia terlupa tahyat awal supaya dia boleh buat sujud sahwi boleh ke? or cara lain untuk buat imam ingat yang dia terlupa.

Jawapan:
Kalau terlupa tahiyat awal, boleh lakukan sujud sahwi sebelum bagi salam ataupun selepas bagi salam. Ada hadis tentang tu.

Pernah tegur 'Subhanallah' kepada Imam dalam keadaan ini, Imam tu pergi duduk semula. Kalau Imam tu faham takde masalah.

Soalan :
1. Imam terlebih rakaat, makmum tak perlu ikut. So makmum terus bagi salam ke? 

2. Mufarraqah tu apa?

Jawapan:

1. Makmum boleh tunggu imam kat tahiyat akhir dan bagi salam bersama imam (dapat berjemaah) atau terus bagi salam (dikira solat sendiri).

2. Mufarraqah : Tukar kepada niat solat bersendirian dan keluar dari solat berjemaah bersama imam.

Soalan:
Salam, nak tanya kalau solat berjemaah then imam baca surah yang kita tak hafal kita amin kan sahaja or ikutkan apa imam ikut bacakan?

Jawapan:
Salam, dalam hadis ada sebut kalau Imam tengah baca surah, kita kena diam dan dengar. Itu tujuan Imam baca kuat.

Soalan:

Salam tuan...

Soalan saya kalau kita tengah solat sendiri dari awal then di antara rakaat solat tu ada makmum datang untuk solat berjemaah.. adakah perlu kita ubah niat kepada niat berjemaah lepas makmum angkat takbir (mean kena ubah niat jadi imam) #mohonpencerahan

Jawapan:

Salam, kalau lepas tu kita kuatkan suara maksudnya kita dah niat menjadi imam tu. Niat tu tak perlu lafaz, ia lintasan hati (tujuan kita lakukan sesuatu).

Soalan:
Salam nak tanya, andai kata imam lupa tahiyat akhir tapi dia tidak duduk semula kiranya solat tu masih sah betul? And perlu ke buat imam buat sujud sahwi lepas tahiyat akhir?? Dan macam mana dengan makmum lain?

Jawapan:
Kalau imam tak duduk semua sah solat semua jemaah. Imam kena buat sujud sahwi sama ada sebelum bagi salam ataupun selepasnya. Makmum kena ikut.

Soalan:
Boleh ke kalau ade 2 imam dalam satu masa. 1 imam solat fardu. 1 lagi imam solat sunat? Mohon penjelasan. imam solat sunat start dulu . Pastu ada pulak orang buat imam baru untuk solat fardu kat kanan masjid.

Jawapan:
Benda ni ada banyak keadaan dan hukum. Panjang nak huraikan. Secara asasnya ia dilarang sebab kelihatan memecahbelahkan kesatuan umat Islam.

Tapi ada qaul Syafie, kalau masjid tu di tepi-tepi jalan, pasaraya & seumpama dibolehkan sebab jemaahnya berganti datang (takde imam tetap).

Soalan:
nak tanya, kalau saf terputus (satu saf tak penuh terus sambung saf belakang), adakah solat jemaah yang di saf terputus tu akan batal?

Jawapan:
Tidaklah sampai membatalkan solat. Tapi kurang sempurna solat berjemaahnya kerana merapatkan saf itu salah satu dari kesempurnaan solat.

Soalan:
Minta maaf, saya ingin bertanya bukankah sebenarnya kalau rakaat dilebihkan boleh kalau datangnya perasaan ragu-ragu atau was-was dalam solat? Dan bukankah kalau kurang rakaat tersebut baru terbatal? Ini hanya sekadaar pertanyaan sahaja terima kasih..

Jawapan:
Kalau terlupa dan ragu-ragu takde masalah. 

Tapi kalau dah tahu secara pasti/ yakin terlebih rakaat memang tak boleh tambah lagi. Sebab bilangan rakaat solat dah tetap oleh syariat. Kita tak boleh ikut benda yang salah (kalau imam lebih rakaat).

Soalan:
Salam, nak tanya kalau imam buat solat hajat tapi kita sebagai makmum niat solat duha, sebab kita taktau imam tengh solat apa. Bila imam sujud lama baru tahu tu solat hajat. So dikira solat saya sah ke tak? Mohon jawab.

Jawapan:
Sah solat tersebut. Takde masalah. Dalam hadis sahih, sahabat ikut Rasulullah solat yang berlainan (solat fardhu tamam dan solat Qasar).

Soalan:
Salam nak tanya. Macam mana kalau kita bermusafir. Dan singgah solat jamak/ qasr . Masa tengah solat tuh datang orang lain skali berjemaah dengan kita walhal dia tak tahu kita solat jamak/ qasar?

Jawapan:
Salam, sebenarnya niat Imam dan Makmum tidak perlu sama. Asalkan perbuatannya sama, takde masalah.

Sama ada imam solat sunat, maklum wajib. Imam solat Asar, makmum solat zohor dan sebagainya. Imam juga tak semestinya perlu niat jadi imam. Makmum yang kena niat jadi makmum.

Soalan:
kalau imam tambah rakaat pastu kita subhanallah imam duduk boleh kan?

Jawapan:
Kalau Imam terlebih rakaat, memang dia kena duduk semula. Kalau dia teruskan kita tak boleh follow.


Moga bermanfaat!

Lagi satu yang saya nak tambah.. kalau kita jadi imam, jangan lah baca atau buat rukun solat (rukuk, sujud) tu cepat sangat tapi jangan lah lambat sangat pula. Bersederhana lah. Sebab kena fikir tentang makmum juga. Kang kalau cepat cepat sangat, takut jadi kelam kabut tak boleh nak follow dan tak tertib serta tokmaninah. Kalau lama lama sangat pula, takut makmum ada yang sudah pun berusia atau dah tua tak mampu nak bertahan.

Okay itu sahaja. Till next time, daa~ wassalam! :)

asas solat berjemaah persoalan sembahyang jemaah
asas solat berjemaah persoalan sembahyang jemaah


Post a Comment

1 Comments

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p