TOTAL PAGEVIEWS BLOG

Kenapa Minum dalam Tin (Viral) Bahaya? Ini Sebabnya!

by - December 11, 2018
Minum dalam Tin Viral | Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua~! Sorryyyy makin jarang update blog sejak kebelakangan ni huhuhu.. Bukan sengaja tapiii atas sebab-seba byang tertentu, saya TERPAKSA cuti blog kejap. Jangan risau... I'm back! Cewahh. konon konon ada readers yang rindu dengan saya kan haha. Okay so.. pernah dengar tentang minum gaya hipster minum dalam tin yang viral haritu? Pernah cuba? Pernah tengok sendiri?
Kenapa Minum dalam Tin (Viral) Bahaya? Ini Sebabnya!
Minum dalam Tin (Viral) 
Saya pernah dengar lah pasal minum dalam tin viral ni tapi tak pernah lah jumpa face to face kat kedai tepi jalan or restoran yang menghidangkan minuman seperti teh tarik di dalam tin susu pekat manis.

Tapi ada yang kata gaya dan cara hidangan tersebut sudah 'biasa' & normal dalam kalangan sesetengah tempat dan gerai gerai. Ada yang kata tu bukan gaya hipster tapi sudah ada sejak nenek moyang lagi. Orang dulu-dulu biasa je minum dalam tin (?) I don't know. Betul ke? Entah haha.


Minum dalam Tin Viral - Ini 3 Keburukan Utama & Punca Bahaya kepada Kesihatan!


- Minum secara Hipster & Bahaya kepada Kesihatan Anda -

Tular di media sosial sebuah gerai menyediakan minuman seperti teh susu di dalam bekas tin susu yang dikitar semula.
Kenapa Minum dalam Tin (Viral) Bahaya? Ini Sebabnya!
Kenapa Minum dalam Tin (Viral) Bahaya? Ini Sebabnya!
Apa yang pengguna perlu tahu tentang gaya minuman hipster ini?

1. Risiko utama gaya minum hipster ini adalah luka di kawasan muka terutama mulut.

Di hujung penutup yang terbuka  itu pastinya amat tajam hampir setajam pisau.

Ada risiko kecederaan terutama kepada kanak-kanak atau mereka yang gemar berjenaka dengan rakan-rakan.
Kenapa Minum dalam Tin (Viral) Bahaya? Ini Sebabnya!
Kenapa Minum dalam Tin (Viral) Bahaya? Ini Sebabnya!
2. Risiko kedua adalah kualiti penyediaan minuman/makanan.

Di sini ada banyak risiko pencemaran makanan (food contamination). Contohnya:

☑️ tin yang tidak basuh dengan bersih
☑️ risiko kencing tikus (leptospirosis) daripada tin yang tercemar
☑️ risiko kancing gigi (tetanus infection) jika tin ada karat
Kenapa Minum dalam Tin (Viral) Bahaya? Ini Sebabnya!
Kenapa Minum dalam Tin (Viral) Bahaya? Ini Sebabnya!
3. Seterusnya adalah risiko penyakit kronik seperti kencing manis dan masalah jantung.

Minuman seperti ini kebiasaannya dihidang dengan kuantiti gula yang tinggi.
Kenapa Minum dalam Tin (Viral) Bahaya? Ini Sebabnya!
Kenapa Minum dalam Tin (Viral) Bahaya? Ini Sebabnya!
Kesimpulannya anda dinasihatkan untuk tidak mencuba gaya minum hipster ini.

Dan makanan dan minuman tidak digalakkan dihidang di dalam tin.

Banyak lagi cara untuk kitar semula tin ini. Antaranya dengan menjadikannya bahan dekorasi dalam kafe anda.

Apa komen anda?

#MedTweetMy
#scamkesihatan

Kredit gambar: Public Health Malaysia, The Dressar & Co.

You May Also Like

5 comments

  1. Mcm2 idea nk tambah pendapatan skrg ni..mane yg baik kite follow..Mane yg mudarat kite unfollow aje..huhu

    ReplyDelete
  2. x sanggup abe kie nak ambik risiko minum dari dlm tin..

    ReplyDelete
  3. Saya tak pernah lagi jumpa orang minum air dalam tin macam ni. Orang sekarang ni suka sangat buat trend yang pelik-pelik.

    ReplyDelete
  4. samalah, bila nampak ni benda pertama kaella fikir mesti tentang pncemaran makanan dan yang pentingnya kencing tikus. hehe

    ReplyDelete
  5. Tak habis fikir nak hipster sangat kan boleh penyakit .. seriau tengok

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p