TIPS! cara jika barang Shopee tak sampai tapi item delivered & stuck lama - sayidahnapisahdotcom TIPS! cara jika barang Shopee tak sampai tapi item delivered & stuck lama
LightBlog

TIPS! cara jika barang Shopee tak sampai tapi item delivered & stuck lama

TIPS! cara jika barang Shopee tak sampai tapi tulis item delivered/ stuck lambat sampai | Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua~! Pernah tak order barang melalui Shopee tapi barang lamaaaa sangat stuck di satu satu tempat (parcel is in transit .....). Payah bebeno nak sampai ke tangan kita. Tengok kat tracking number, barang pos tu dah pun sampai dekat dekat dengan area kita atau macam dah on the way ke tempat kita (parcel has been arrived at ..... / parcel has been departed to .....) tapi tak gerak gerak pun, tak sampai pun. Ada juga kes yang bila kita check status dalam sistem, dia tulis situ item has been delivered tapi aik? Tak ada pun parcel di luar rumah/ pejabat?

So.. macam mana ni? Dah kena tipu dengan pihak courier atau kita yang tak perasan posmen poslaju/ J&T/ Shopee Express/ etc hantar barang? Apa nak buat jika kita mengalami hal tersebut?

Ada sorang hamba Allah ni share di twitter cara mudah dan berkesan untuk settle kan kes kes seperti di atas. So, kepada buyer (customer) and seller Shopee, take note tau! Lets!

TIPS! Guna cara ini jika barang pos (Shopee) tak sampai tapi item delivered & stuck lama


Ditulis oleh MyJoe Store (@myjoe_)

Barang tak sampai tapi dalam sistem bagitau item delivered atau barang stuck lama tak sampai-sampai. Apa nak buat?

Barang takda tapi sistem bagitau dah delivered. 

First sekali check kat luar rumah maybe terselit ke, courier letak dalam post box, dalam bakul motor, bawah kereta. Tanya family atau kawan kawan jiran jiran ke. Kalau confirm takda proceed ke next step.

Untuk barang yang stuck lama tak gerak. Korang kena pastikan lebih dari tarikh penghantaran yang sepatutnya. (Date warna hijau tu). Baru boleh guna cara ni.
tips cara jika barang shopee tak sampai
tips cara jika barang shopee tak sampai

Lepas tu korang relaks dan tenang. Tak perlu bergaduh dgn seller sebab bukan salah seller. 

Just click Return/Refund.
tips cara jika barang shopee tak sampai
tips cara jika barang shopee tak sampai

Click “Did not receive the order” lepas tu isi description yang sesuai. Tulis panjang pun okay. Kemudian send.

RETURN/REFUND REASON - Did not receive the order

Contoh ayat:

Saya tidak menerima barang. Saya sedang kuarantin. Kenapa nama penerima tu nama saya?! Saya tengah kuarantin. Ambil gambar pun gegar. Tak nampak apa apa. kenapa tak hantar pada alamat yang saya bagi, iaitu alamat pejabat. Dia hantar pada siapa?!

tips cara jika barang shopee tak sampai
tips cara jika barang shopee tak sampai

tips cara jika barang shopee tak sampai
tips cara jika barang shopee tak sampai

Mana mana sellers yang faham dia akan tenang dan click “dispute” dan click “I have shipped the items and have proof of shipment”.

Lepas step ni pihak shopee akan masuk dan check dengan pihak courier.
tips cara jika barang shopee tak sampai
tips cara jika barang shopee tak sampai

Biasanya ambil masa dalam 2-3 hari. Kalau shopee senyap korang boleh say hi atau minta diorang update kat ruangan discuss tu. Ni antara contoh reply dari Shopee.
tips cara jika barang shopee tak sampai
tips cara jika barang shopee tak sampai

tips cara jika barang shopee tak sampai
tips cara jika barang shopee tak sampai

Kesimpulannya:

Kalau barang tak terima dalam tempoh yang diberi boleh je request refund terus. Nanti seller memang akan dispute. Tapi shopee akan siasat. Kalau barang pending lama shopee akan push courier. Tapi kalau barang memang terbukti hilang, shopee refund buyer dan seller.

Beli 9 July, seller dah send 9 July. Lepas tu customer nak minta refund. Mmg shopee reject sebab barang dah shipped out. 

Sekarang salah courier bukan seller. Tunggu apa kata shopee, apa boleh buat hanya tunggu dan follow up dan seller dah buat apa yang patut.

Ini satu tips: untuk barang yang mahal, senang pecah, banyak, atau korang terima parcel yang kemek, ada kesan koyak, saiz lain dari yang sepatutnya please record video masa unboxing. Senang nak claim atau report nanti.

Q: Kalau dapat incomplete set boleh request partial refund ke?  to cover extra expenses spent untuk beli spare part for the incomplete set.

A: Ya memang itu yang sepatutnya click refund untuk items yang tak dapat atau refund amount yang sepatutnya. Tak perlu bergaduh. Yang penting ada bukti.

Moga bermanfaat!

Till next time, daa~ wassalam! :)

Post a Comment

22 Comments

  1. Baru2 ada pertama beli brg yg pre order akak beli barang sebulan baru seller pos hahaha, cuak gak, dah taw barang pre order mesti la lambat sikit alhamdulillah sampai juga hihihi

    ReplyDelete
  2. tq share kak
    baru tahu mcm mana nk refund barang

    ReplyDelete
  3. Tq sis share info ni, Memang useful sgt2. Saya nak tanya, kalau kita dah dpt refund dari shopee sbb tak terima barang tu dan dah close case dah pun, tp sebulan lepas tu parcel tu sampai depan pintu kita. Kita nak kena bagitau shopee ke? Nak kena bayar semula ke barang tu?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Bagi pendapat saya, lebih baik kena inform seller dan bayar utk parcel tu. Sebab dah sampai ke tangan kita kan. Macam tak elok pula kita guna barang yang kita tak bayar hehee. Mungkin seller pun taktahu benda tu

      Delete
    2. Sama kes saya. Inform seller pon sudah. Tapi seller reply by robot je. Saya rela bayar brg tu walau dah x inginkan lg.

      Delete
  4. saya punya masalah yang sama,bila email ke shoppe,jawapan yang saya terima,die yakin dan mengesahkan barang tu dah saya terima,,
    waktu yang disah kan tu,,saya memg ada di rumah,memg tak dterima sama sekali barang tu...

    ReplyDelete
  5. saya punya masalah yang sama,bila email ke shoppe,jawapan yang saya terima,die yakin dan mengesahkan barang tu dah saya terima,,
    waktu yang disah kan tu,,saya memg ada di rumah,memg tak dterima sama sekali barang tu...

    ReplyDelete
  6. mcmane nak buad ye kalau kite dha cancel order tpi seller tu tk reject request kite hmm .. sy bru perasan tgok rmai complain brg tk elok ... ni pun brg tk smpai2 lgi

    ReplyDelete
  7. Barang customer tak ship out dri transit trg.. stuck dkt sana 19/9 smpi 28/9 xgerak2.. boleh dpt brg x??? Mintak tolong tak tau nk buat mcm mna bg brg dapat.. nk pickup jauh...

    ReplyDelete
  8. Kes saya, seller yang chat bagi tau courier dah hilangkan barang. Dan sebab pertama kali jadi, seller tu dah cuak sebab siapa yang nak tanggung kerugian. Saya pula yang kena bantu dia step by step. Dan Shopee release refund untuk both parties. Tapi sedih sebab barang limited edition. Hilang yang tu maka takde dah yang lain. Geram gak la dengan courier. Lepas dari tu, saya beli barang yang common ja kat Shopee. Kalau limited edition ni, beli direct ja kat shop walaupun mahal lagi. At least barang dah depan mata dan boleh belek kualiti.

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  11. Saya kna ngn jnt status delivered 1/4/22@7.45pm siap amb gmb bungkusan...tetapi sampai ke Hari ni tak dapat barang nya. Ke mna dihantar nya.pihak shopee email bgi bukti gambar yg SMA...mtk ferund blk ..mcm2 nk siasat..staff jnt ulu tiram johor tolanglah bt kje tu ngn ikhlas .

    ReplyDelete
    Replies
    1. dalam pemerhatian saya staff2J&N atau courier dia orang memang tak ada integrity langsung,tak ikut procedure kerja sama sekali,bila hantar barang kt penerima tk ada sound langsung,kot2 tengok barang dah kena lempar depan gate/rumah,dlm system pun tk menyatakn apa2 nk hantar.
      Couriers macam ni sepatut di banned terus kt Malaysia ni,tk bertanggungjawab langsung,beberapa barangan2 pesanan saya dh teradai di sorting facilities dia org kt kota samarahan dh berapa minggu,bila kota nk ambil nk sendiri ,perkerja dia org cakap "tak boleh nk cari sebab barang2 banyak sangat "suruh kita isi borang tracking no.untuk dia cari barang2 tu tapi sampai sekarang pun dia org.tk panggil saya until ambil brg2.tu.seolah2 kita berurusan apa2 masalah di ala2 benuo yg belum bertemadun lagi .sungguh menjijikkn tingkah laku terhadap syarikat berkenaan....

      Delete
    2. Jadi tiada dapat refund dari shopee la ya? Sampai sekarang?

      Delete
  12. Hi bagaimana sudah dapat refund. Tiba2 courier anta lepas dpt refund. Chat seller dia bls by computer je. Kalau suruh pos balik ia brg dari indo. Better saya accept je brg walau lambat dpt. Cuma pembayaran mcm mana

    ReplyDelete
  13. Barang saya xsampai sampai dh 12 hari dh Klo korong tau tonlong bagi pendapat sikit

    ReplyDelete
  14. assalam nak tye baru baru ni saya order barang di shoppee lepastu barang tiba ii dh has been delivered n then terus complete tanpa ada order received@refund...saya sepanjang beli xde pon jadi mcm tu tiba ii dia auto jadi completed dan bila tgk sejarah penghantaran xde nmpk brg tu begerak aishhh kena scam ke sy ni

    ReplyDelete
    Replies
    1. Macam mana ya ? Sy pun kes macam awak😭😭😭

      Delete
  15. assalam nak tye baru baru ni saya order barang di shoppee lepastu barang tiba ii dh has been delivered n then terus complete tanpa ada order received@refund...saya sepanjang beli xde pon jadi mcm tu tiba ii dia auto jadi completed dan bila tgk sejarah penghantaran xde nmpk brg tu begerak aishhh kena scam ke sy ni

    ReplyDelete
  16. Aku baru je kena. Shopee express. Dia siap bg gambar barang depan rumah lagi, tapi barang xdak pon. Aku syak brader kurier tu ambil gambar pastu barang dia ambik balik. Dispute kat shopee, depa bg gambar tu bukti dah hantar. Nak buat cmna lg, mmg panas je hati ni.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Barang saya order kat shoppe . Courier ambik gambar bukti dah sampai dekat org lain, gambar backgroud dari mana pon tak tau la. Yang pelik nya ada alamat dan no tel, tak reti pula kol

      Delete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p