SOLAT SAMBIL MENDUKUNG BAYI

by - January 04, 2016

SOLAT SAMBIL MENDUKUNG BAYI

SOLAT SAMBIL MENDUKUNG BAYI
gambar hiasan


Kekadang bayi ni ada masa dia rengek rengek dan kekadang tak boleh nak jauh lagsung daripada mak/ayah nya. Ataupun tiada siapa yang boleh jaga bayi kita, dan takut kalau tinggal kat tepi kang kot kot ada kejadian yang tak diingini. Jadi kita pun terpaksa mendukung bayi ketika solat. Makanya, Allah bagi kemudahan untuk kita untuk solat sambil mendukung bayi. Alhamdulillah.

Cara-cara solat sambil mendukung bayi

SOLAT SAMBIL MENDUKUNG BAYI

*rujuk gambar di atas

  1. Dukung bayi
  2. Pegang erat tubuh bayi
  3. Rukuk memegang bayi
  4. Duduk Sebelum Sujud
  5. Letakkan Bayi
  6. Sujud

SOLAT SAMBIL MENDUKUNG BAYI
credit to : akaunhidup.blogspot.com

SOLAT SAMBIL MENDUKUNG BAYI

SOLAT SAMBIL MENDUKUNG BAYI


Setahu saya, selagi kita tak menggerakkan diri kita tiga kali berturut-turut di dalam solat, solat kita masih sah dan tidak terbatal. Jadi, kita gerakkan badan kita untuk letak bayi tu tak batal pun sebab tak menggerakkan tangan kita tiga kali berturut-turut pun. Tapi pastikan kita masih fokus ingat Allah lah. Jangan pergi agah agah dan main-main dengan bayi yang kita pegang tu pulak hahaha.

Kalau garu muka ketika solat pun sebenarnya, kena berhati-hati takut solat kita terbatal. Kalau garu pastikan garu tu jangan lebih dari tiga kali gerakkan tangan kita. Kalau gatal sangat, tekan je tempat gatal tu dan garu dengan kuat sekali sahaja gerakan kalau nak selamat. Jangan garu dua puluh tiga kali naik turun naik turun. Tu dah dikira batal sebab melebihi tiga kali pergerakan berturut-turut.

Okayy sekian sahaja. Jom sambung study! hahaha.

Wassalam :)


You May Also Like

3 comments

  1. good info!. thanks. selamat ber-study :)

    ReplyDelete
  2. Alhamdulillah perkongsian best...terima kasih ya..

    ReplyDelete
  3. sgt kompius mcm ni..risau takut tanpa sedar kita tergerak byk kali

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p