Beginner's Guide To Mengundi PRU | First Time Voters! - sayidahnapisahdotcom Beginner's Guide To Mengundi PRU | First Time Voters!
LightBlog

Beginner's Guide To Mengundi PRU | First Time Voters!

Beginner's Guide To Mengundi PRU | Siapa yang mengundi  Pilihan Raya Umum untuk kali pertama tahun ini (tahun 2018)? Kita genggg! Saya baru layak nak mengundi. Sebelum sebelum ni bawah umur lagi haha. So .. dah sedia ke belum nak pergi mengundi nanti? Dah check ke belum semakan daftar pemilih di laman web SPR? Dah tahu kat mana pusat mengundi? Berapa nombor saluran? Dah tahu ke serba sedikit perjalanan hari mengundi macam mana? What must we bring? How to vote? What we should do & should not do? How the process works on polling day? Saya pun mula mula tak ada idea macam mana keadaan on hari mengundi tu. But this morning, I found a video by SAYS about "Beginner's Guide To Mengundi".

Dalam video tu macam macam la dia bagi guideline. So saya catat lah semua semua yang penting and I want to share that catatan to you guys yang sejenis seperti saya - pengundi kali pertama. hehee. Here's a beginner's guide on some dos and don'ts when voting.


Beginner's Guide To Mengundi PRU (STEP BY STEP)

1. The most important thing adalah kad pengenalan (I/C). Sebelum bertolak nak pergi ke tempat mengundi, check dulu bawa ke tidak IC. Kalau dah sampai ke destinasi baru teringat lupa nak bawa, pergi patah balik rumah! Hahaa. Sebabnya nanti petugas akan minta IC untuk check nama & nombor kita dalam senarai. Then dia akan beri nombor saluran kita.

2. Queueing up at the polling station
- ini adalah zon senyap
- kena silent phone
- tak boleh bising-bising, hu ha hu ha

3. Bila dah sampai kat petugas, tunjuk IC & nombor saluran > tunjuk jari telunjuk kiri > celupkan jari ke dalam dakwat > petugas akan beri kita dua kertas undi (Negeri & Parlimen).
Beginner's Guide To Mengundi PRU | First Time Voters!
Beginner's Guide To Mengundi PRU | First Time Voters!
Kenapa kena celup jari ke dalam dakwat? So that people don't double vote. To prevent election fraud.

4. Untuk vote, hanya boleh guna simbol "X" sahaja to mark the candidate of our choice on the ballot paper. Tak boleh tick or use any other symbol.

Sebelum mengundi, check dulu kertas undi tu.. ada any kesan atau kertas pudar ke. Sebab kalau ada macam tu, kita boleh minta new ballot paper.

So, bila dah check kertas undi okay.. then mark X. Then lipat satu kali kertas undi tu. Then pergi letak ke dalam box di depan.

5. Nanti akan DUA box. One is for state, one is for parliament. Jangan tersilap masuk kertas pula. Ikut warna kertas.

YEAY DONE! Boleh balik makan tidur. ehh hahaha.

Secara kesimpulannya.. for the summary:
Beginner's Guide To Mengundi PRU | First Time Voters!
Beginner's Guide To Mengundi PRU | First Time Voters! / credit image: Maklin.
GE14: First time voters need to know the steps when casting their vote
PRU14: Pengundi yang mengundi pertama kali perlu tahu langkah ketika mengundi

Semoga bermanfaat! Daa~ wassalam! :)

BACA JUGA:


Post a Comment

1 Comments

  1. Ibu singgah blog walking hari isnin sis sayidah. Selamat mengundi

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p