http://pengetatvagina.blogspot.my/

Search This Blog

Untuk Para Ibu, Jangan Panaskan Ulang 6 Jenis Makanan Ini

By 8:18:00 PM , ,

Untuk Para Ibu, Jangan Panaskan Ulang 6 Jenis Makanan Ini


Untuk Para Ibu, Jangan Panaskan Ulang 6 Jenis Makanan Ini
credit to : tips-sehat-keluarga-bunda.blogspot.com

Jangan Panaskan Ulang 6 Jenis Makanan Ini!


1) Ayam

Jika dipanaskan berulang kali, daging ayam akan berubah komposisi proteinnya. Oleh kerana itu, jika nak hangatkan balik ayam tersebut, tidak dianjurkan untuk memanaskannya pada suhu tinggi, sebaliknya hanya cukup dengan api kecil dengan waktu yang singkat.

2) Cendawan

Seperti ayam, jika cendawan dipanaskan berulang kali, komposisi proteinnya berubah dan tambahan itu, ada perubahan rasa. Akibatnya dapat menyebabkan berbagai masalah pencernaan, dan kehilangan manfaat pemakanan yang terkandung di dalam cendawan.

3) Kentang

Jika dipanaskan, kandungan pemakanan di dalam kentang akan hilang dan jika dipanaskan berulang kali, kemungkinan akan jadi beracun.

4) Bayam

Hindari makan masakan bayam yang sudah tersimpan lama, dan jangan menghangatkannya untuk dimakan berulang kali.

5) Seledri

Daun seledri ni kebiasaanya kita guna untuk masak sup.

Untuk Para Ibu, Jangan Panaskan Ulang 6 Jenis Makanan Ini
credit to : http://www.loveheaven07.com/



6) Telur

Telur adalah makanan berisiko tinggi jika dipanaskan berulang kali. Telur akan menjadi sangat beracun jika terkena pendedahan suhu yang tinggi secara berulang. Terutamanya telur yang dimasak dengan cara direbus atau dimasak dalam keadaan bulat dengan bahagian kuningnya tetap di dalam.

Baca dengan lebih info berkaitan tajuk ini di http://kabarsalam.blogspot.my/ .


Sharing is caring ;)


You Might Also Like

16 comments

  1. tak pernah ag panaskan smpai 6 kali, paling byk skali je, huhu :D

    ReplyDelete
  2. ooooo ok ok bagus ni.. tapi slalunya xdan panaskan dah habis ngap =D

    ReplyDelete
  3. kaknoor selalu dok buat keja ni Ct, aduh duh, selalu nya msak utk tengahari hinggak kemalam, pastu nk makan dipanaskan saja kema rajin kan diri lgi lah ni Ct msk setiap kali mk mknnn

    ReplyDelete
  4. good sharing! If tak silap saya, even air masak pun tak elok panas kan banyak kali :)

    ReplyDelete
  5. Akak msk tgh ... Sampai ker mlm terus ... Kalau tak panas tak sedap plak ... Boleh basi jgk kan ... Emmm, cam ner eak ?

    ReplyDelete
  6. Best perkongsian ini..terima kasih adik..

    ReplyDelete
  7. yang jangan itulah yang selalu dibuat.. huhuhu..

    ReplyDelete
  8. Sip, saya janji gak akan manasin ulang.
    Masaknya aja gak pernah. hahaha

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p

DISCLAIMER

[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di sayidahnapisah65@gmail.com.

[PENAFIAN] www.sayidahnapisah.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.

Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.