TIPS CILI PADI TAHAN LAMA

by - August 09, 2017
Mungkin ada yang dah tahu rahsia untuk buat cili padi tahan lama di dapur kerana ianya sudah viral di whatsapp. Tapi yang menjadi persoalannya sekarang, adakah anda sudah mencuba petua cili padi tahan lama ini? Saya belum muahahaha. 

Ada je cili padi kat peti sejuk tu cuma saya je malas nak buat uji kaji. Biasanya umi isi cili padi merah dan hijau dalam satu plastik lepastu simpan dalam peti sejuk. Kalau duduk lama begitu saja kat frigde tu tak berusik memang akan rosak dan lama kelamaan akan busuk.

So, bagaimanakah cara untuk membuatkan cili padi tahan lama?


1. Buang tangkai dari badan cili
2. Masukkan dalam satu bekas dan alas dengan tisu
3. Letak seulas bawang putih yang dah siap dikupas

**boleh tahan sampai sebulan ke atas dan tak busuk pun.

TIPS CILI PADI TAHAN LAMA
PETUA CILI PADI TAHAN LAMA
Tips & gambar ini dikongsi oleh seseorang tapi tak tahu siapa hahaha. So, full credit to her/him!

Sesiapa nak cuba boleh lah. Lepas tu beritahu sini menjadi ke tak tau hahaha.

Selamat mencuba!

You May Also Like

8 comments

  1. Memang btol kc.. Akk pun smpan camni muahahah..

    ReplyDelete
  2. Betul2..even sayur daun hijau pun..bungkus dengan tisu dapur tu..then balut suratkhabar..segar lama tau..especially kacang buncis

    ReplyDelete
  3. dulu masa duduk rumah bujang ada buat, tapi tak letak bawang je. tengok 1,2 hari rosak juga. tq for sharing this tips

    helloaiman

    ReplyDelete
  4. akak memang mencari petua ni..patutlah cili cepat kering dan busuk...
    ~ Kisahsidairy~

    ReplyDelete
  5. hahaha biasa beli memang main campak dlm bakul kecik..lepas tu campak masuk dlm peti ais, memang tak ada buang tangkai

    ReplyDelete
  6. Nak kena buat ne cili mahai sayang jew beli banyak2 rosak

    ReplyDelete
  7. mudah je carang. tq kc share tips ni

    ReplyDelete
  8. Info yang bagus sis.. Thanks for sharing.. nanti boleh cuba kat rumah..

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p