SEMAK STATUS PERMOHONAN BR1M 2018 SAYA - DITERIMA ! - sayidahnapisahdotcom SEMAK STATUS PERMOHONAN BR1M 2018 SAYA - DITERIMA !
LightBlog

SEMAK STATUS PERMOHONAN BR1M 2018 SAYA - DITERIMA !

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua~! Mentang mentang le first payment brim 2018 adalah pada bulan Februari, tu yang sibukk nak semak status permohonan BR1M 2018 tu haha. Diterima ke idok kann. Umi abi pun suruh saya semak status permohonan BR1M 2018 mereka. Takut laa juga kann tiba-tiba tak lepas.


SEMAK STATUS PERMOHONAN BR1M 2018 SAYA - DITERIMA !

SEMAK STATUS PERMOHONAN BR1M 2018 SAYA - DITERIMA !
SEMAK STATUS PERMOHONAN BR1M 2018 SAYA - DITERIMA !
Dan alhamdulillah! Status brim saya diterima (dalam kategori individu bujang RM450). Status brim 2018 umi & abi (kategori RM1,200) pun diterima. Syukur!
SEMAK STATUS PERMOHONAN BR1M 2018 SAYA - DITERIMA !
SEMAK STATUS PERMOHONAN BR1M 2018 UMI - DITERIMA !
SEMAK STATUS PERMOHONAN BR1M 2018 SAYA - DITERIMA !
SEMAK STATUS PERMOHONAN BR1M 2018 ABI - DITERIMA !
Tapi honestly, mula-mula tu blur juga la bila saya tengok status DITERIMA tu. Sebab sebelum ni, status yang saya dapat - LULUS. Ini diterima? Apa maksudnya? Lepas ke tak lepas? Dapat ke tak duit brim nya? Haha.

Nota Penerangan Status BR1M 2018

DIDAFTARKAN - Permohonan berdasarkan data BR1M 2017 yang belum dikemaskini
DITERIMA - Permohonan telah dikemaskini berdasarkan borang yang diterima
DALAM PROSES - Permohonan dalam proses semakan dan verifikasi kelayakan
DITANGGUHKAN - Pemohon perlu membuat kemas kini maklumat permohonan semasa tempoh rayuan
LULUS - Permohonan telah diluluskan/ berjaya
TIDAK LULUS - Permohonan tidak diluluskan tidak diluluskan/ tidak berjaya
STATUS KREDIT TIDAK BERJAYA - Surat makluman lulus Gagal Kredit akan dipos kepada pemohon dan pemohon perlu membawa surat tersebut bersama kad pengenalan asal untuk penunaian di Bank Simpanan Nasional (BSN) sahaja.
p/s: tak keluar lagi tarikh masa bila rayuan brim 2018 dibuka. akan diupdate kemudian.


Apa yang saya faham.. status diterima ni maksudnya maklumat yang dah dikemaskini haritu dah updated dalam sistem. Maksudnya okay dah lah kan kann haha.

Yang sebelum ni (BR1M 2017), status LULUS sebab saya buat permohonan baru. Tapi yang brim terkini (BR1M 2018) saya just kemaskini permohonan yang dah sedia ada di dalam sistem. Okay belit- belit den cerita ni, harap faham la ye hahaha.


"nak tanya..status permohonan saya ialah *DIDAFTARKAN* sekarang kerana saya tidak update info saya (kerana berdasarkan Q&A di laman LHDN, saya hanya perlu kemaskini sekiranya ada apa-apa perubahan)~ adakah bermakna ia dalam proses?"

"nak tanya, apakah erti status *DIDAFTARKAN*? adakah bermakna dalam proses juga?"

Ada sesetengah orang tanya saya tentang status DIDAFTARKAN apa maknanya? Saya pun tak berapa nak sure, tapi berdasarkan penerangan yang pihak BR1M nyatakan.. DIDAFTARKAN ni means Permohonan berdasarkan data BR1M 2017 yang belum dikemaskiniApa yang saya faham dari situ, DIDAFTARKAN ni sama je maksudnya dengan DITERIMA. maksudnya layak untuk mendapat brim. just the difference between DIDAFTARKAN & DITERIMA adalah.. didaftarkan - pemohon tak kemaskini (sebab takde apa yang nak dikemaskini), manakala diterima pula - pemohon kemaskini maklumat mereka. But both status bermaksud pemohon akan mendapat brim seperti yang dijadualkan.

Semoga bermanfaat. Okay daaa~ wassalam! :)

BACA JUGA:


Post a Comment

3 Comments

  1. alhamdulillah untung diknon rezeki huhu.. akak dah dua tiga tahun nama x naik..

    ReplyDelete
  2. Alhamdulilah, baru nak check dapat ke tak tahun ni

    ReplyDelete

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p