#Cabaran20Hari BAJET RAYA bagi saya seorang pelajar

by - July 09, 2015

#Cabaran20Hari BAJET RAYA


credit : debatingeurope.com


DEFINISI BAJET

credit : www.burnsbuickgmc.com

Bajettt memang tak boleh lari daripada duit. Ingat duit, ingat bajet. Ingat bajet ingat bajet 2015 hehee. Bajet raya bagi seseorang sudah tentu memberi bawa definisi yang berbeza. Dari segi seorang pelajar, bekerjaya, anak, mak, ayah, kakak, abang, atuk, nenek. Semuanya berbeza. Bajet raya- kuih raya, duit raya untuk diberi kepada manusia sekalian alam, baju raya yang baru dan cantik, kasut raya, beg raya, songkok raya, sampin raya, cermin mata raya, kereta raya. Haaa over gitu kereta pun nak tukar bila raya kan hehe.


#Cabaran20Hari BAJET RAYA bagi saya seorang pelajar



credit : blogs.arps.org


Terus terang saya kata. Saya tak bajet pun raya tahun ni dan sebelum sebelum ni. Kalau nak berbelanja, keluar duit. Kalau taknak berbelanja, duit tersimpan elok di dalam dompet. Tak kisah. Tak heran. Sebab kebanyakannya mak or ayah or kakak sponsor baju raya, kasut raya. Anak bongsu katakan hehe. Lagipun saya masih seorang pelajar. Tak banyak mana pun duit kalau nak beli baju raya kuih raya bagai tu . Jadi, menumpang kasih la kepada adik-beradik yang dah bekerja kann haha.

Kuih raya semestinya lah kuih tunjuk je haha. Nak buat tapi tak pandai nak buek, acamno ha? Omak den pun tak reti nak buat. Acamno den nak belajarnya. Last-last tunggu kuih raya dibawa oleh kakak-kakak,abang ataupun pergi je mana-mana kedai ,beli je mana-mana kuih yang bekenan. Banyak je orang jual kuih raya. Jangan risau kalau takde kuih raya. Cuma kena bajet la berapa balang kuih raya yang mahu dibelinya. Jangan ikut nafsu selera je. Ye dak? Nanti boros pulaa hangpa.

Bajet raya anda pula bagaimana? :)




11) lagu raya pilihan : Siti Nurhaliza





You May Also Like

2 comments

Silakan comment. Jangan malu, jangan segan yew :p